Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning mellan Ubuntu och OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-04-22 14:14

hejsan. Jag tänkte formatera om en dator (pc) som jag har ubuntu på.
Vidare har jag en liten bärbar dator (macbook med osx).

Båda dessa datorer är förbundna till internet via samma router (DI-624). Den bärbara via trådlös anslutning och ubuntumaskinen med en tpkabel.

Jag har ungefär 13 gig grejer på ubuntumaskinen som jag skulle vilja föra över till ubuntumaskinen. Tänkte att det skulle gå smidigt om jag kunde skapa någon form av ett nätverk och skicka filerna via routern. Frågan är bara hur jag gör det. Jag skulle behöva veta från start till filerna är överförda.

Skulle vara jättetacksam om någon skulle vilja hjälpa mig!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-04-22 15:17

rättelse

det var meningen att frågan skulle syfta till hur jag gör ett nätverk på macen. en mapp eller dylikt som kan upptäckas på ett nätverk. det ska vara möjligt att lägga in grejer på mappen via nätverket.

Thnx

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-22 18:06

Du vill flytta en mapp med filer från Ubuntu till Mac?

1) öppna Fjärrinloggning (SSH) på macen.
Inställningar->Fildelning. Slå på Fjärrinloggning. Notera Macens IP-nummer (Det står "ssh user@xxx.xxx.xxx.xxx") i panelen då fjärrinloggning är igång.

2) Kolla nätkontakt.
På Ubuntu, skriv
$ ping xxx.xxx.xxx.xxx
Du ska nu få en ny rad varje sekund då Macen svarar på "ping" om allt är bra. Avbryt med ctrl-C

3) Kolla SSH-kontakt
På Ubuntu:
$ ssh user@xxx.xxx.xxx.xxx
(Byt user mot rätt användarnamn på Macen. Har du varit smart och använt samma användarnamn på Mac och Ubuntu slipper du skriva "user@" ovan.)

Du ska nu få en terminalsession mot Macen. skriv ls, cd, etc och se att du känner igen dig.

Avsluta med ctrl-D

4) Kopiera en mapp till Mac.
På Ubuntu:
$ scp -r din/mapp user@xxx.xxx.xxx.xxx:

Mappen hamnar på Macens hemkatalog.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-04-23 22:01

Password

Tack så mycket! (hade detta varit eforum hade du fått poäng)
Stötte tyvärr på ett mindre problem.

Jag har lyckats bra till steget då man ansluter till macen. Ubuntumaskinen vill att jag skriver in ett lösenord för macen. Problemet är att mitt vanliga lösenord som jag användner för att få adminrättigheter i macen inte fungerar.

Vad är det för lösenord ubuntu är ute efter, och var/hur ändrar jag det?

Tack på förhand
/Jetmoon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-23 22:42
Ursprungligen av Jetmoon:

Ubuntumaskinen vill att jag skriver in ett lösenord för macen. Problemet är att mitt vanliga lösenord som jag användner för att få adminrättigheter i macen inte fungerar.

Det kanske inte är lösenordet det är fel på utan användarnamnet på Macen. Har du skrivit det rätt med stora/små bokstäver?

Om du går in i terminalen på macen kan du skriva:
$ whoami
...så talar macen om ditt användarnamn.

Du kan också testa att ditt lösenord fungerar genom att i terminalen (på macen) göra:
$ su user
(byt user mot ditt användarnamn) Nu frågas efter password. Om du svarar rätt får du en ny shell. Avsluta den med ctrl-D så kommer du tillbaka till din ursprungliga shell.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-23 22:05

Lösenordet är det som hör till den användare du försöker logga in med.

  • Medlem
  • Håbo
  • 2007-04-23 22:33

En parentes i sammanhanget som ändock kan vara intressant att känna till i ditt scenario:

Jag har upplevt problem med att ansluta Ubuntu till Macen om man använder samma användarnamn och SAMMA lösenord på både maskiner. Bytte lösenordet på Ubuntu-maskinen och allt funkade tokbra!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-04-25 13:48

hmmm. Nu har jag bytt lösen på ubuntu. när jag försöker ansluta med ssh kommandot så frågar datorn om jag vill ansluta. jag skriver
yes
Datorn frågar efter password 3 ggr och jag skriver in passet för ubuntumaskinen
Efter det så frågar datorn efter macens pass och jag skriver i det. då står det permission denied. Alltså jag får inte ansluta. Trots att jag vet att jag har skrivit i rätt lösenord.

Vad att göra nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-25 13:56

Kör du alltså ssh på Macen? Den skall inte fråga efter macens password, endast passwordet på Ubuntu.

Har du kollat att du använder rätt användarnamn (user)? Och att du använder rätt IP (till Ubuntu och inte till din Mac)?

Du skulle kunna klippa ut exakt vad du skriver och de svar du får på Macen. Skicka gärna med svaret från kommandot ifconfig på Macen också.

1
Bevaka tråden