Användarkontona delar Parallels WinOS

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

— Är det någon som har installerat och trimmat in ett bra Windows i sitt användarkonto och sedan kommit på att han/hon vill göra Windows:et tillgängligt för de andra användarkontona också?
— Hur gjorde ni då?
— Klonade ni och hade er eller gjorde ni helt sonika en fullständigt ny installation?
— Hade ni någon typ av problem?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-21 11:11

Ett sätt man kan göra på är att skapa windowsinstallationen som en Bootcamp-partion och sedan boota den med Parallels. Det blir ju mindre flexibelt men funkar.

Hej
Jo, det går bra, det står i den tjocka manualen för parallells. Jag har den inte här nu, men ungefär så här gör man:

Installerar som vanligt på ett konto (admin), och sedan XP, om det nu är det man vill ha.
Sedan letar man upp alla de filer som har med parallells och Xp att göra i det kontot, som man installerat i, och flyttar dem till delatmappen som ligger bland användarmapparna.
Därefter ändrar man rättigheterna för den mappen så att alla har läs och skrivrättigheter.
Sedan kan man starta parallells och XP i andra konton. Jag har inte den datorn här och minns inte säkert, men har för mig att man gör det med att klicka på en av de flyttade mapparna.
Prova, och när XP dragit igång och en ikon kommit fram i docken, så flytta den i docken, så att den blir kvar som ikon, som man startar med sedan.

Som sagt det står i manualen, och fungerade rakt av. Titta i registret, tror det var en rad där, någonstans i mitten, något om flera konton.
Lycka till
Lennart

1
Bevaka tråden