Kommer jag ångra ett byte från 17" PB till macbook 13"

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i dag en powerbook g4, med den högupplösta skärmen 1680x1050, och jag funderar på att byta till en macbook.

Jag arbetar med grafisk formgivning och layout, samt en del i flash. Främst för webb.
Tror ni att jag kommer sakna den högre upplösningen? Det är min enda fundering kring bytet.
Portabiliteten är ganska viktig, även om jag inte tycker att en 17"are är lika klumpig som många andra verkar tycka...

Jag har spenderat fyra veckor i ett tidningsprjekt som tar slut imorgon, och även om detta inte tillhör mina vanliga upggifter så har den stora skärmen och den höga upplösningen varit guld!
I alla fall tror jag det.

Är det värt bytet till snabbare dator, som är mindre, med mindre skärm som dessutom är glossy, om man jobbar i CS2/CS3, flash, och en del quark?

Erfaranheter från liknande byten vore kanon!

/Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 09:15

Jag gick från powerbook 12" till MBP 15,4" och kan bara säga att jag INTE skulle gå tillbaka!

Skall du jobba professionellt ska du nog behålla 17-tummaren. Själv skulle jag gärna ha _mycket_ större skärm än den iBook 12" jag sitter vid nu... Enda anledningen till en liten dator är om du reser mycket. Till "mycket" räknar jag inte att byta arbetsplats var 4e vecka... Alltså: Behåll! (Och maxa minne och hårddisk efter hand om du inte redan gjort det.)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-19 10:10

Jag hade tidigare en 17" PB G4 och när jag bytte blev det till en 15.4" MBP, med samma upplösning. Fördelarna var de uppenbara, dvs den var mindre och snabbare. Jag hade hellre tagit en MBP 17" med ännu högre upplösning, men den hade inte kommit då.

Byt inte ner dig i upplösning, om du inte tycker att det fysiska formatet på maskinen är extremt viktig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 10:30

Mindre skärm är enbart ett stort plus om man reser mycket då säten på tåg och flyg inte är gjorda för större skärmar... såvida man inte reser business class hela tiden då då.

Men om du tar med den ofta men jobbar oftast på en o samma plats så finns ju inget som gör att du inte kan ha en extern större skärm på arbetsplatsen och sen en mindre dator du tar med så att säga.

Jag älskar min macbook men om du jobbar med formgivning och med flash så är den nog svår att rekommendera, 800 pixlar i höjd är begränsande. Det är dock inviduellt, många har inte alls problem med att behöva scrolla mycket

Ställ ned upplösningen på din nuvarande en halv dag, det är nog bästa sättet att testa.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-19 12:28
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Ställ ned upplösningen på din nuvarande en halv dag, det är nog bästa sättet att testa.

Det var ett klokt råd att följa!

Senast redigerat 2007-04-19 15:56
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-19 13:02

Jag bytte från PB17 till MBP15. Jag jobbar i både CS2 och Flash och kan säga att det fungerar finfint. Skulle nog vilja påstå att jag kommer hålla mig till 15" i fortsättningen. Även om jag inte reser mycket så känns den smidigare att ha å göra med.

Min tanke var att koppla in den till en större extern skärm när jag skulle jobba. Dock fungerar det så pass bra med mina 15,4" att det ofta inte blir av att jag kopplar in den.

Jag var också inne på att byta till just macbook först, men det föll pga den sämre upplösningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-19 12:03

Jag tror omställningen skulle bli jobbig. Det du vinner i hastighet förlorar du i detaljfinish, skärmstorlek, anslutningsmöjligheter o.s.v.
Om pengarna är problemet, så vänta några månader och spara lite mer så kanske det kan bli en MBP, om inte 17" så kanske 15".

jag var inne på macoteket på lunchen och kände lite på en macbook, och den känns inte alls tillräckligt genuin i jämförelse med min PB.
tycker dessutom att skärmen är för liten. så jag tror jag har bestämmt mig för att behålla min!
det ända som gnager mig är att jag har tillfälle att byta rakt av mot en maxad blackbook, core 2 duo, 2 gig ram och 200gig HD.
den och en extern skärm skulle nog täcka mina behov, men när jag blir tvungen att verkligen jobba på den interna skärmen blir det jobbigt.... hmmm, där faller ju hela idén, eller?

• Medlem
  • Arboga
  • 2007-04-19 15:05
Ursprungligen av martin wijk:

jag var inne på macoteket på lunchen och kände lite på en macbook, och den känns inte alls tillräckligt genuin i jämförelse med min PB.
tycker dessutom att skärmen är för liten. så jag tror jag har bestämmt mig för att behålla min!
det ända som gnager mig är att jag har tillfälle att byta rakt av mot en maxad blackbook, core 2 duo, 2 gig ram och 200gig HD.
den och en extern skärm skulle nog täcka mina behov, men när jag blir tvungen att verkligen jobba på den interna skärmen blir det jobbigt.... hmmm, där faller ju hela idén, eller?

Sen tycker jag att färgåtergivningen hos macbooken är rätt kass i jämförelse med powerbookens skärm. Om du har en blå färg på powerbooken och ska se samma färg i macbooken så kommer du att uppleva som en gradient-liknande färg som går från blått till grönt i macbooken. När du vinklar skärmen så ändras färgerna. Inte alls så bra om man jobbar med grafik/bild.
Och behöver du verkligen mer kraft?

Ursprungligen av onid:

Sen tycker jag att färgåtergivningen hos macbooken är rätt kass i jämförelse med powerbookens skärm. Om du har en blå färg på powerbooken och ska se samma färg i macbooken så kommer du att uppleva som en gradient-liknande färg som går från blått till grönt i macbooken. När du vinklar skärmen så ändras färgerna. Inte alls så bra om man jobbar med grafik/bild.
Och behöver du verkligen mer kraft?

där har du hela poängen dude!
Jag behöver inte mer kraft.

Men man vill ju alltid ha nya grejjer, och då är det skönt att 99mac finns som reality check

skulle vara skönt att köra intel dock, så man slipper oroa sig för plattformsbytet i och med att fler program och så kommer att komma till det... men den fajten tar jag om ett år istället, eller två

tack för alla insiktsfulla kommentarer!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-19 22:55

Jag väljer mellan iMac 20" och en MacBook, men den bärbara har alldeles för liten skärm och jag har alldeles för dåligt syn (tydligen).

Kanske går det att använda iMac som extern skärm?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-21 02:25
Ursprungligen av boris91:

Kanske går det att använda iMac som extern skärm?

Det finns ingen lösning för det i dagsläget.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-19 15:07

Köper du en beggad eller ett demo-ex av en MBP15 så behöver det inte bli så mycket i mellanskillnad.
Jag sålde iofs min 1,33:a för 11.000:- i december. Kanske har dom sjunkigt tok-mycket sedan dess? Tror det var ett ganska bra pris (ur min synvinkel) redan då.

1
Bevaka tråden