Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara klipp från SVT Play?

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Wiberg:

Enklaste sättet jag stött på att spara en svtplay-stream är att browsa fram filmen i fråga, byt ut "play" i URLen till "get" och tryck enter. Nu finns det en länk för nedladdning som du kan klicka på.

Det här var onekligen mycket smidigt och jag tackar för tipset. Dock kan man inte låta bli att undra? Vem tillhandahåller detta och varför? Är det någon som samlar in någon information om mig, eller på att annat sätt drar nytta av det? Jag ser ingen reklam på sidan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-15 08:34
Ursprungligen av Niklas99:

Det här var onekligen mycket smidigt och jag tackar för tipset. Dock kan man inte låta bli att undra? Vem tillhandahåller detta och varför? Är det någon som samlar in någon information om mig, eller på att annat sätt drar nytta av det? Jag ser ingen reklam på sidan.

Om man läser på startsidan SVT Get - a local cache tool for SVT Play verkar det ganska harmlöst iaf. Scriptet/verktyget som man laddar ner är open source, men det finns förstås ingen garanti för att webtjänsten kör samma kod.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-08-15 12:49

Å andra sidan så är väl pirateplayer helt reklamfritt också. Visst, du kan skänka pengar via flattr, men jag tror dock att det faktiskt finns utvecklare som vill hjälpa andra gratis..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-14 16:27

Tack för tips om svtget. Verkar vara lite instabil, fick vid första försöket bara ner en fil på 0Kb men trägen vinner så jag kastade den och klickade på nytt och då laddar den snällt ner. Så det gäller att hålla koll - ladda bara ner på nytt om det inte funkar första gången

Nu verkar samtliga nämnda metoder vara förhindrade av SVT... Någon som känner till något nytt knep i katt och råtta-leken?

  • Medlem
  • 2013-01-05 19:53
Ursprungligen av don simon:

Nu verkar samtliga nämnda metoder vara förhindrade av SVT... Någon som känner till något nytt knep i katt och råtta-leken?

Jag testade Pirateplayer 0.4.3 på SVT Play alldeles nu, och det laddar ned fint.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-05 20:02

Testade själv med pirateplay 0.4.3 igår med senaste avsnittet av Historiätarna. Dock har jag märkt att om jag laddar hem den högsta kvalitén, då hackar (upplever som att bilden inte flyter) videon. Både i VLC och QuickTime. Med den näst bästa kvalitén så flyter det på bra. Någon mer som sett detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 20:09

Japp, men om du drar in den i webbläsaren så visas högsta kvalitén utan hack

  • Medlem
  • 2013-01-05 20:12
Ursprungligen av Katinka:

Japp, men om du drar in den i webbläsaren så visas högsta kvalitén utan hack

Vilken webbläsare? Eller vilken som helst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-05 21:45
Ursprungligen av alix:

Vilken webbläsare? Eller vilken som helst?

Funkar i Chrome
men när jag kollar nu så hoppar den i Safari och jag har inga fler webbläsare på denna datorn

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-05 22:18
Ursprungligen av Katinka:

Japp, men om du drar in den i webbläsaren så visas högsta kvalitén utan hack

Konstigt! Vad beror detta på? Får nog nöja mig med den näst bästa kvalitén då jag helst vill köra Plex (som också hackar).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2013-01-05 20:35

Kommer aldrig så långt så att "Ladda ner/Hämta" blir klickbart i Pirateplayer 0.4.3 och då med adress från svtplay.se
Vad gör jag för fel? Senaste system och Safari f ö.

  • Medlem
  • 2013-01-05 20:45
Ursprungligen av Le:

Kommer aldrig så långt så att "Ladda ner/Hämta" blir klickbart i Pirateplayer 0.4.3 och då med adress från svtplay.se
Vad gör jag för fel? Senaste system och Safari f ö.

Du måste först ange var filen ska sparas, vad den ska heta, och att den ska ha filändelse (den föreslås). Sedan ska du kunna ladda ned. Se bild.

Senast redigerat 2013-01-06 01:25
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2013-01-06 10:35
Ursprungligen av alix:

Du måste först ange var filen ska sparas, vad den ska heta, och att den ska ha filändelse (den föreslås). Sedan ska du kunna ladda ned. Se bild.

Gör man rätt blir det rätt......... (Men inte var det så intuitivt inte i Pirateplayer)

Och visst hoppar filmen i Safari men flyter på bra i Chrome.

Tack alla.

Senast redigerat 2013-01-06 14:20
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-05 22:20
Ursprungligen av Le:

Kommer aldrig så långt så att "Ladda ner/Hämta" blir klickbart i Pirateplayer 0.4.3 och då med adress från svtplay.se
Vad gör jag för fel? Senaste system och Safari f ö.

Om du inte får det att fungera med Alix' guide så ange vad du vill spara ner, så kanske vi kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-01-06 02:19

Kom ihåg att lägga till filändelse, i annat fall går det inte att ladda ner.
Verkar som att Pirateplayer är enda alternativet som fungerar? Någon som hittat något annat?

  • Medlem
  • 2013-01-06 11:09
Ursprungligen av Stig R:

Kom ihåg att lägga till filändelse, i annat fall går det inte att ladda ner.
Verkar som att Pirateplayer är enda alternativet som fungerar? Någon som hittat något annat?

Ja, kolla denna länk, från inlägg nummer 14.

4 inlägg raderade. Frågor kring moderering tas alltid i PM med ansvarig moderator,

Tack!

/ Mod

Ok, tack för svar. Det verkar vara en rättighetsgrej - jag försöker få ner nyårskonserten från wien men det händer ingenting, Historieätarna satte däremot igång som förväntat. (Har inte sett resultatet än, men den jobbar i alla fall...)

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-06 15:03

Befinner du dig utanför Sverige? Nu när du säger det så undrar jag om jag inte stött på något visst program som inte fungerat. Kan mkt väl vara rättigheter som spökar, alternativt protokollet som streamas (HDS, HLS eller HSS).

  • Medlem
  • 2013-01-06 15:26

Pirateplayer har kända problem med SVT Play emellanåt. Läs mer här och dump nedan. Det fixas till allt eftersom.

Jag är i Sverige och faktum är att det fungerade till sist, det tog bara en väldigt lång tid för den att komma igång.

Sen är kvaliteten något skakig med lite hack i ljud och bild, men det får duga. (Kör ett test med nyaste pp-versionen på en pc bredvid också, meddelar om det är så att den visar sig fungera bättre.)

Det blev bättre på PC:n. Oklart om det var en tillfällighet eller om det faktiskt beror på någon fix i senaste pp-versionen.

Någon mac-kämpe måste engagera sig och kompilera så vi slipper vända oss till gamla windowsburkar framöver...

  • Medlem
  • 2013-01-07 11:58

Funderar just på om man kanske kan installera PP för Windows i Crossover. Ska testa det.

Edit1: Testade det, men det fungerade inte.

Edit2: Kör nu PP 0.4.5 i Win XP i VirtualBox, det går ju det med. Se dump.

Senast redigerat 2013-01-07 12:49
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-07 13:20

Varit i kontakt med han som kompilerat mac-versionen, brnrdbrk här på forat, och han säger att tyvärr så kan inte den senaste versionen av PP kompileras till mac. Så vi får fortsätta skänka pengar till utvecklaren bakom Pirateplay, Jacques, och höra av oss med önskemålet om en förändring. Det är ju faktiskt en grym app som jag tror många av oss har mkt nytta av!

Är det lagligt att ta ner klipp från SVT Play och i så fall vilka?

  • Medlem
  • 2013-01-09 19:51
Ursprungligen av madeinswe_91:

Är det lagligt att ta ner klipp från SVT Play och i så fall vilka?

Ja, det är lagligt. Sådant som ligger ute på internet lagligt får man ladda ned en kopia för eget bruk av. Så tolkar jag det som står här (se näst sista frågan). Men vi har en expert, Richard Rönnbäck, på forumet, som kanske kan berätta mer. Eller avvisa mitt påstående. Vi får se.

Senast redigerat 2013-01-09 20:14
Ursprungligen av alix:

Ja, det är lagligt. Sådant som ligger ute på internet lagligt får man ladda ned en kopia för eget bruk av. Så tolkar jag det som står här (se näst sista frågan). Men vi har en expert, Rickard Rönnbäck, på forumet, som kanske kan berätta mer. Eller avvisa mitt påstående. Vi får se.

Nu kanske nontopic men jag har förstått att det är absolut att ladda ner tex Hobbit, Sagon om ringen you name it som går på bio är olagligt. Men om man ska se film och serier streamat då ska det vara lagligt, för man laddar inte ner något.

Så jag skulle kunna ladda ner Tiffanys Videoblogg: Del 7 av 8 | SVT Play, PSL - PSL på konsert: Markus Krunegård | SVT Play, Vem vet mest? - 9/1 | SVT Play, - Del 34 | SVT Play eller till och med rapport utan jag gör några som helst brott? Men dessa som jag har nämnt och allt annat är ju bara tillgängligt oftast en begränsad tid. Sedan har ju inte SVT själva sagt att jag som privat person får ladda ner material från SVT-play för jag ska kunna se på min dator, telefon, platta mm.

  • Medlem
  • 2013-01-09 20:20
Ursprungligen av madeinswe_91:

Nu kanske nontopic men jag har förstått att det är absolut att ladda ner tex Hobbit, Sagon om ringen you name it som går på bio är olagligt. Men om man ska se film och serier streamat då ska det vara lagligt, för man laddar inte ner något.

Så jag skulle kunna ladda ner Tiffanys Videoblogg: Del 7 av 8 | SVT Play, PSL - PSL på konsert: Markus Krunegård | SVT Play, Vem vet mest? - 9/1 | SVT Play, - Del 34 | SVT Play eller till och med rapport utan jag gör några som helst brott? Men dessa som jag har nämnt och allt annat är ju bara tillgängligt oftast en begränsad tid. Sedan har ju inte SVT själva sagt att jag som privat person får ladda ner material från SVT-play för jag ska kunna se på min dator, telefon, platta mm.

Ja, det kanske är olagligt trots allt. Jag hittade nedanstående när jag googlade "streaming":

"Oavsett om det är fråga om lagligt eller olagligt material ger bestämmelsen förstås inte någon rätt att ladda ner och spara kopior av verk, eftersom bestämmelsen endast gäller för tillfälliga former av exemplar."

/Ur förarbeten till upphovsrättslagen.

Fast jag är ingen expert, jag vet inte vad som gäller.

Ursprungligen av alix:

Ja, det kanske är olagligt trots allt. Jag hittade nedanstående när jag googlade "streaming":

"Oavsett om det är fråga om lagligt eller olagligt material ger bestämmelsen förstås inte någon rätt att ladda ner och spara kopior av verk, eftersom bestämmelsen endast gäller för tillfälliga former av exemplar."

/Ur förarbeten till upphovsrättslagen.

Fast jag är ingen expert, jag vet inte vad som gäller.

De ger ju inte själva möjligheten att ladda ner både det inte vara enkel matte för de egentligen olagligt / de inte vill man ska göra det?

Bevaka tråden