Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara klipp från SVT Play?

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Testar också här. Kan inte se någon stor fil heller. Har den inte någon filändelse?

Nä, det är förstås inte helt utan lås och spärrar. Klipp från Grotesco går fint då dyker .flv-fil upp i listan längst ner, men inte på fullängdsprogram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-14 01:06

En halvtaskig lösning är att använda "Screen Recording" i QuickTime Player X. Jag gör så ibland med min Mac Pro.

Jag sätter en kabel med 3,5mm stereoplugg i varje ända mellan "Line Out" och "Line In", väljer "New Screen Recording", sätter volymen till noll (det är medhörningsvolym under inspelning man väljer...), växlar till Safari och maximerar SVT Play-fönstret.

Lite småruttet men funkar prima om man nöjer sig med ljudkvalitet "prat" och bildkvalitet "vill se mullvaden i Ett med naturen".

Jag har använt Media Convert - gratis online-omvandlare - ljudomvandling, ringsignaler, omvandlar musik och video, för att ta ner SVT play klipp ( framför allt barnprogram som försvinner ganska snabbt ), välj konversion from URL.

Man får leta lite i koden, om man tex ska ladda ner en fil och urlen kan se ut som " htttp://media.svt.se/download/mcc/vision/klus... ""

Ursprungligen av lilledanne:

Jag har använt Media Convert - gratis online-omvandlare - ljudomvandling, ringsignaler, omvandlar musik och video, för att ta ner SVT play klipp ( framför allt barnprogram som försvinner ganska snabbt ), välj konversion from URL.

Man får leta lite i koden, om man tex ska ladda ner en fil och urlen kan se ut som " htttp://media.svt.se/download/mcc/vision/klus... ""

Har kollat lite snabbt men fick inte testsändningen (Hockeykväll nämnt ovan) att fungera, kan du beskriva lite närmare?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-12-15 19:50

Nu har jag kommit en bit på vägen men inte enda fram.:tveksam:

Jag installerade "Klick to flash" för Safari och gjorde inställningarna enligt dumparna.

[ATTACH="CONFIG"]27942[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]27943[/ATTACH]

Sedan på SVT Play så högerklicakar jag på på filmen jag vill titta på och väljer "Wiew in QuickTime Player".

[ATTACH="CONFIG"]27944[/ATTACH]

Inga problem så långt. Filmen startar i QuickTimePlayer men den går inte att spara ner. Har försökt att lura Safari och få den att starta QuickTime Pro genom att tillfälligt lägga QTPlayer i papperskorgen. jag lyckades att få igång QTPro men fick då meddelandet "Ogiltig fil" eller något liknande. Nu vet jag inget mer:(

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 19:53

För mig har det funkat att använda rtmpDump GUI för att ladda hem program från SVT play. Här har jag skrivit en guide hur man gör.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-12 20:16

ÄNTLIGEN!!! Jättetack nu fungerar det.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-06-12 23:19

Inte för att vara tyken mot dig LCR men kolla länken i inlägg 37

Ursprungligen av onnyt:

Inte för att vara tyken mot dig LCR men kolla länken i inlägg 37

Ah, missade "Här"

Och en som sa "Äntligen!"

Så antar att det fungerar då...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-04 10:08

Någon som vet hur man rippar från tv4 play?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-08 12:15
Ursprungligen av onnyt:

Någon som vet hur man rippar från tv4 play?

Den här fungerar bra.
Synium - Screenium

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-09 09:49

Grejen é den att jag bor utomlands och SVT och TV4 har blockat utländska IP-nummer. jag har dock lyckats att ta ner dokumentärer från SVT med rtmpDump. Tyvärr funkar det inte med TV4 Play.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-09 10:10
Ursprungligen av onnyt:

Grejen é den att jag bor utomlands och SVT och TV4 har blockat utländska IP-nummer. jag har dock lyckats att ta ner dokumentärer från SVT med rtmpDump. Tyvärr funkar det inte med TV4 Play.

Du får göra en VPN-tunnel så funkar det nog.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-17 15:03

Har testat VPN-tunnel nu och än så länge går det bra. Jag valde RaptorVPN och laddade ner deras färdigkonfigurerade klient av Tunnelblick. Provade som sagt var med tv4play och programmen startade utan varningar. det lustiga i det hela är att när jag stängt ner RaptorVPN så går det fortfarande att kolla på program både från SVT och TV4Play. Kollade mitt IP-nummer (har Open DNS) och det har inte ändrats. Nu kan jag noll om sådant här. Ville bara nämna detO:-)

Edit: Tack för tipset Konrad.

Jag vet inte om detta kan vara till nytta för dig, men jag har suttit i Tyskland på jobb och min uppkoppling mot min VPN hemmavid är för långsam. Därför ville jag ha ett sätt att ladda ner Rapport till hårddisken som jag kunde titta på sen.

Jag pillade därför ihop ett litet Bash-skript för att göra detta (spara till exempelvis svtplay.sh):

#!/bin/bash

#########################################
# Script för att ladda ner från SVTplay #
# Copyright(C) [email protected]      #
#########################################

NUM_ARGS=1 

###################################################
# Laddar ner sökvägen till spellistan på SVTplay. #
###################################################
function get_playlist {
    # Kolla om URL är till SVTplay.
    URL=$1

    if [[ ! $URL =~ ^http://svtplay.se/* ]]
    then
        echo "Felaktig URL!"
        exit 1
    fi

    echo "Söker upp spellistan..."
    SRC=$( curl -# $URL | grep "m3u8" | tr -d '"' )
    SRC=${SRC##*src=}
    SRC=${SRC%%poster=*}
}

###################################################
# Strippar fram basurlen (sökvägen) till filerna. #
###################################################
function strip_basename {
    URL=$1
    URL_HOSTPATH=${URL%/*}
}

###############################################################
# Laddar hem de bägge spellistorna.                           #
# Den första används för att bestämma vilken kvalitet         #
# som användaren får, det finns flera olika spellistor        #
# i denna spellista.                                          #
# Vi laddar hem den som står sist (vilken ger högst kvalitet) #
# och plockar ur de individuella segmentens sökväg.           #
###############################################################
function get_files_from_playlist {
    # Ladda hem spellistan och extrahera sista filnamnet. Tar bort \r också.
    echo "Laddar hem spellistan med de olika kvaliteterna..."
    FILES_LIST=$( curl -# $URL | tail -1 | tr -d '\015' )

    echo "Laddar hem fillistan till spelfilerna med högst kvalite..."
    TS_FILES=( $( curl -# $URL_HOSTPATH/$FILES_LIST ) )

    # Tag bort alla kommentarer
    COUNTER=0
    for I in ${TS_FILES[*]}
    do
        if [[ ! $I =~ ^# ]]
        then
            # Lägg till sökvägen till filerna med.
            TS_FILES[$COUNTER]=$URL_HOSTPATH/$I
        else
            # Tar väck kommentaren ur arrayen
            unset TS_FILES[$COUNTER]
        fi
        let COUNTER++
    done
}

######################################################
# Ladda ner de olika segmenten som utgör materialet. #
# Mata ut alla segmenten till en och samma fil.      #
######################################################
function download_segments {
    if [ $# -eq 0 ]
    then
        SAVE_AS=${URL##*/}
        SAVE_AS=${SAVE_AS%.*}.ts
    else
        SAVE_AS=$1
    fi

    if [ -e $SAVE_AS ]
    then
        echo "Filen $SAVE_AS existerar redan! Avbryter!"
        exit 1
    fi
    COUNTER=1
    for I in ${TS_FILES[*]}
    do
        # Rensa skärmen och skriv ut meddelandet på position 0,0
        echo -e "\033[2J\033[4;0HSparar till $SAVE_AS\033[0;0HLaddar ner fil nummer $COUNTER (av ${#TS_FILES[*]}, $(( ($COUNTER-1) * 100 / ${#TS_FILES[*]} ))%)..."
        FILE_LIST=$( curl -# $I >> $SAVE_AS )
        let COUNTER++
    done
}

##################################################################
# På OS X kan vi köra "open SÖKVÄGTILLFIL" för att öppna en fil. #
# Här frågar vi användaren om han vill göra detta.               #
##################################################################
function open_download {
    # Flytta till rad 5 och skriv ut meddelande till anv.
    echo -ne "\033[5;0HVill du öppna filen? (J/n): "
    read OPEN_FILE
    # Låt J vara standardsvaret om användaren trycker enter.
    OPEN_FILE=${OPEN_FILE:-J}
    if [[ "$OPEN_FILE" == "J" || "$OPEN_FILE" == "j" ]]
    then
        open $SAVE_AS
    fi
}

###########################
## Här börjar programmet ##
###########################
if [ $# -lt $NUM_ARGS ]
then
    NAME=$0
    cat <<END

    Användning: ${NAME##*/} URL [FILNAMN]

    URL = URL till ström på SVTplay (som börjar med http://svtplay.se/)
    FILNAMN = filnamn som strömmen ska sparas som. Frivilligt.

    Detta programmet söker fram de olika videofilerna som ingår i en ström på SVTplay.
    Det sparar sedan ner dessa till hårddisken.
    Tankar och kommentarer? [email protected]

    Copyright(C) suddgummi

END
else
    # Få fram spellistan (skickar med första argumentet från kommandoraden)
    get_playlist $1

    # Strippa fram sökvägen till filerna
    strip_basename $SRC

    # Hämta sökvägarna till alla filerna
    get_files_from_playlist

    # Ladda hem segmenten, spara till fil
    if [ $# -eq 2 ]
    then
        download_segments $2
    else
        download_segments
    fi

    # Fråga om anv. vill öppna filen
    open_download
fi
# Avsluta med felkod 0 = allt bra!
exit 0

Sen får man öppna Terminalen och göra filen exekverbar (chmod +x svtplay.sh).
Jag kör sedan exempelvis

./svtplay.sh http://svtplay.se/v/2481814/rapport/16_7_19_3...

och får ner Rapport 19:30 från den 16/7.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-17 15:29

Wo Wo Wo. Det där är mer än vad jag fattar. Jag har inte så snabbt internet här. 3 Mb fick jag till sist. När grabbarna från internetleverantören kom hem till oss (Globe) för att installera kablar och annat plock så sa de att de letade efter ett företag. Vad då företag? sa jag. Svar -Det är bara företag som beställer så härnt snabbt internet. När jag berättade att i Sverige hade jag 100 Mb så blev de lite paffa.

Nåväll tack i alla fall för input men det där är överkurs för mig.

Det är inte så avancerat egentligen.
Jag ville inte installera nåt annat när allt jag behövde redan finns i datorn. Därav skriptet. Nån klyftig kan säkert göra om det till ett AppleScript istället. Får se om jag tar mig till till det.

Men TV4play har jag inte kollat på, det funkar bara på SVTplay.

Jag pillade ihop ett litet applescript med. Detta förutsätter att du sparat ner föregående skript till din hemkatalog och döpt det till svtplay.sh

AppleScriptet:

try
	display dialog "Mata in URL till ström från SVTplay du vill ladda ner:" default answer ""
	set urltext to text returned of result
	tell application "Terminal"
		activate
		do script "/bin/bash ~/svtplay.sh " & urltext & "; sleep 3; osascript -e \"tell application \\\"Terminal\\\" to quit\" " in window (count of windows)
	end tell
on error
	-- Pip om fel inträffar
	beep
end try

Mycket fint med skripten. Hade varit guld om man i samma skript även kunde direkt remuxa filen till .mp4 container med ffmpeg.

Har använt följande guide "manuellt": How to convert .flv Flash video to .mp4 on the Mac | trick77.com.

Har man QT7pro och Perian så är det en baggis.

Ursprungligen av chrstphr:

Mycket fint med skripten. Hade varit guld om man i samma skript även kunde direkt remuxa filen till .mp4 container med ffmpeg.

Har använt följande guide "manuellt": How to convert .flv Flash video to .mp4 on the Mac | trick77.com.

När vi ändå är inne på rtmpdump så vill jag spara ned ett klipp från VideoActvie (Video Active - Creating Access to Europe's Television Heritage). Jag får fram adressen
rtmpt://cw1.noterik.com/vod/domain/videoactiv...

Men rtmpdump (v 2.2d) säger "connect1. Handshake failed". Jag försöker läsa mig till att man ska lägga till någon växel -l och en siffra men jag får det inte att fungera. Min sträng i terminal ser ut följande (i mappen rtmpdump-2.2d) ./rtmpdump -r rtmpt://cw1.noterik.com/vod/domain/videoactiv... -l1 -o fredens_hav.mp4

Den ligger på en rtmpt-server. Har jag lagt in l-växeln korrekt?

"protocol −l number
Overrides the protocol in the RTMP URL.
0 = rtmp
1 = rtmpt
2 = rtmpe
3 = rtmpte
4 = rtmps
5 = rtmpts
"

Jag skulle vilja slå ett slag för Snapz Pro X när det gäller att spara ned filmklipp etc som på olika sätt skyddats mot nedladdning. Man använder det klassiska piratkopieringsordspråket "det som kan spelas upp kan spelas av" - d.v.s man tar en videoskärmdump av det man vill ha ner och sparar den elegant direkt för QuickTime eller vilket program man nu vill använda.

Det är bara att spela in det aktiva videofönstret - detta kan ingen leverantör stoppa. Det spelar ingen roll hur mycket de än skyddar, går det att se videon på Macen går den att spara med Snapz Pro X. Enda rådet är att köra i fönster, ej i fullskärm vid inspelningen. Man behöver inte spela in ett 640 x 480-klipp i 1600 x 1050 t.ex.;)

Att spela in på detta sätt är lite primitivt eftersom man får ha koll på när videon börjar och slutar men det löser i.a.f spar-problemet.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-20 01:06

Har inte läst igenom tråden så ber om ursäkt om det här har varit uppe tidigare.

Vill tipsa om ett smidigt litet svenskt program som heter Pirateplayer jag hittade härom veckan när jag googlade runt efter sätt att spara klipp från TV4 Play. Har tidigare använt rtmpDump men det här fixar biffen utan att jag behöver leta i källkoder efter olika strömmar..

Kolla in programmet, och ladda ner det gratis, på pirateplay.se.

Jag har använt det ett tag nu och det fungerar galant. Man får ut en reklamfri .flv som jag sedan kodar till .mp4/.m4v med Handbrake.
På TV4 Play så har man möjlighet att spara en fil i högsta kvalité, trots att man inte har Premium. Dessutom fungerar det att spara ner de flesta klipp som är begränsade till Sverige (jag bor tillfälligt utomlands).

Ursprungligen av kim_sv:

Har inte läst igenom tråden så ber om ursäkt om det här har varit uppe tidigare.

Vill tipsa om ett smidigt litet svenskt program som heter Pirateplayer jag hittade härom veckan när jag googlade runt efter sätt att spara klipp från TV4 Play. Har tidigare använt rtmpDump men det här fixar biffen utan att jag behöver leta i källkoder efter olika strömmar..

Kolla in programmet, och ladda ner det gratis, på pirateplay.se.

Jag har använt det ett tag nu och det fungerar galant. Man får ut en reklamfri .flv som jag sedan kodar till .mp4/.m4v med Handbrake.
På TV4 Play så har man möjlighet att spara en fil i högsta kvalité, trots att man inte har Premium. Dessutom fungerar det att spara ner de flesta klipp som är begränsade till Sverige (jag bor tillfälligt utomlands).

Pirateplayer är nu uppdaterad till version 0.2 till OS X. Nyheter i 0.2 finns på Spara/rippa webb-TV från SVT-play, TV4-play etc. i din dator | Pirateplayer

  • Medlem
  • Thailand
  • 2011-11-20 10:57

Tack för tipset!
Äntligen en lösning som fungerar på ett enkelt sätt. Om man ha Adobe Media Player behöver man inte köra omvägen via Handbrake.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-20 23:24
Ursprungligen av Stig R:

Tack för tipset!
Äntligen en lösning som fungerar på ett enkelt sätt. Om man ha Adobe Media Player behöver man inte köra omvägen via Handbrake.

Fungerar att spela filen i VLC också ska tilläggas.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-11-24 23:56
Ursprungligen av kim_sv:

Fungerar att spela filen i VLC också ska tilläggas.

Och om man har Perian funkar det att spela direkt i QuickTime.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-27 09:17
Ursprungligen av Stig R:

Tack för tipset!
Äntligen en lösning som fungerar på ett enkelt sätt. Om man ha Adobe Media Player behöver man inte köra omvägen via Handbrake.

Med vanliga Quicktime kan man öppna filen och spara som .mov (dvs. byta container) utan omkodning.

Kanon.

Man kan ladda ned i högsta upplösningen på SVTPlay (720)

EDIT:

Visst problem med synk bild / ljud, tyvärr.

Senast redigerat 2011-11-27 17:00
Bevaka tråden