Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows & OSX på varsin skärm?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja köra en Mac PRO med dubbla bildskärmar.

På en skärm skulle jag vilja köra Windows, så att endast windows
syns och finns där. Inte i ett fönster eller liknande.

På den andra skärmen vill jag köra OSX.

När jag sedan går med muspekaren från en skärm till den andra
som vanligt så vill jag byta miljö. Två OS på samma maskin, helt
transparent och paralellt.

Jag vill också kunna klicka och dra saker från Windows skrivbordet
till mac skrivbordet, och när jag kopierar/klipper ut så vill jag kunna
klistra in i den andra miljön.

Är detta en utopi eller fungerar det snart?

//K

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-15 23:01

Det fungerar på sätt och vis. Dock kommer du måsta starta Windows från Parallels eller vmware inifrån OS X.
Sedan tror jag det går att maximera fönstret över sekundärbildskärmen. Drag and Drop utav filer ska gå per automatik.

Fungerar det i dagsläget så bra att man kan köra ganska avancerade mjukvaror såsom CAD i windowsmiljön? Jag antar att windowsmiljön jobbar direkt mot hårdvaran och att man inte måste emulera eller något sådan. 3D acceleration som finns hos grafikkortet borde alltså vara möjlig att nå?

Kan man stänga av nätverksfunktionen för Windowsmiljön så att man slipper virusinfektioner
och hackerattacker?

//;K

Ursprungligen av Sidde:

Det fungerar på sätt och vis. Dock kommer du måsta starta Windows från Parallels eller vmware inifrån OS X.
Sedan tror jag det går att maximera fönstret över sekundärbildskärmen. Drag and Drop utav filer ska gå per automatik.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-15 23:20
Ursprungligen av kebarb:

Fungerar det i dagsläget så bra att man kan köra ganska avancerade mjukvaror såsom CAD i windowsmiljön? Jag antar att windowsmiljön jobbar direkt mot hårdvaran och att man inte måste emulera eller något sådan. 3D acceleration som finns hos grafikkortet borde alltså vara möjlig att nå?

Kan man stänga av nätverksfunktionen för Windowsmiljön så att man slipper virusinfektioner
och hackerattacker?

//;K

I kommande version utav vmware fusion kommer det stöd för directx 7 eller 8, minns inte. Vilket betyder att Windows APIer för 3D kan tala direkt med grafikkortet. Däremot om ditt program använder DirectX 9 eller 10, så kommer en hel del göras utav processorn.

Du kan stänga av och på utdelningen utav internet osv. ja.

toppen

när allting mognat lite kanske man kan överge sin G4 och köra
en MP med båda miljöerna. Om det fungerar kompromisslöst
så vore det toppen. Framförallt CAD kan ju vara ett problem.
Windowsmiljön skall nämligen ENDAST köra speciella program
för CAD och GIS / 3D som inte finns i OSX mijön.

//K

1
Bevaka tråden