Macbook Pro nu eller på en gång?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-15 16:49

Beslutsångest deluxe är vad jag har. Har väntat ett bra tag först och främst på att den nya Mac Pro:n skulle komma ut, dock blev det ju en mindre uppdatering som inte är aktuell för mig.
Sedan har jag fortsatt funderat mer och mer på detta, och kommit fram till att jag kanske inte behöver all den kraft som finns i MP utan klarar mig alldelles utmärkt med en MBP istället.

Idag har jag en 5 år gammal stationär pc som mest står som nån slags filserver. Jag har även en ca 1,5 år gammal bärbar pc som funkar rätt fint ändå faktiskt, börjar dock kännas lite trög. Dessutom så har jag aldrig kommit bra överens med den när jag ska koppla den mot min dell wfp 2407. Kalibrering mot extern skärm och windows har jag aldrig fått till.

Jag är sugen på följande maskin:
Macbook Pro 2,33 15,4"
2gb ram, uppgraderar kanske till 3 senare.
120gb hdd
I övrigt i det grundutförande den finns i.
Matt skärm (har en eye-one som jag kommer kalibrera med)

Frågan är då ska jag köpa nu på en gång och bara skita i allt snack om uppdatering som kommer "snart"? Ja jag har sett trådarna med liknande frågor men de ger inte så mycket mer än att man ska kika på macrumors byersguide, tro mig jag har hängt där många gånger.
Såg nu nån tråd om LED skärmar och att de inte hade den bästa färghanteringen, visst jag kopplar ju upp den mot dellen när jag är hemma, men inte ute på fältet.

Tänker att det kan vara sjyst att köpa den som finns nu, ifall den nya och uppdaterade MBP eventuellt kommer med en del barnsjukdomar som jag har sett att första MBP hade.
Allt sånt verkar ju i princip vara fixat nu, jag vill ha en maskin som går och går som macar ändå har en tendens att göra.

Jag vet inte, verkar som att jag har bestämt mig men behöver lite skjuts i rätt riktning.

Till denna kommer jag nog att investera i nån slags kabinett som har raid funktion så man kan få lite högre hdd prestanda sedan, ska prova på videoredigering senare. Eventuellt kanske jag investerar i en annan intern hdd också, såg att seagate har nya riktigt snabba 7200-diskar på gång på barefeats.com Eller är det onödigt?
Jag vill alltså ha så bra prestanda som möjligt och inte att nån del blir en flaskhals i systemet.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-15 17:24

Apple har en event i Los Angeles klockan 8 på kvällen idag. Är du less på att vänta kanske du kan vänta till ikväll i alla fall och sedan köpa vad du känner för.

Engadget rapporterar direkt därifrån - Lights Camera Apple NAB Keynote.

• Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-15 18:21

Jomen det känner jag till, jag har blivit så indoktrinerad av macvärlden så såna grejer undgår inte mina ögon.
Oavsett vad som händer ikväll så blir det nog ett köp inom en väldigt snar framtid, jag vill ju också leka med en egen mac nån gång. Får vara nog med all denna väntan nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 21:06

Det är som du säger, datorerna som finns ute idag (MBP) är fria från "barnsjukdomar" och är riktigt trevliga reskamrater. Jag säger: slå till nu om du känner att du behöver en ny dator!
Tidsschemat för uppdateringar känns allt mer osäkert nu när Leopard har flyttats till oktober.

Slå till.
Det är precis så som någon gammal räv här på forumet sa, att när du än köper datorn så är det ett "dåligt" köp eftersom att det ganska snart kommer att komma någonting nyare. Du borde peppa på allt du kommer kunna göra med datorn och använda den till istället för att peppa på vad som står på specsen.
Om du inte ser några begränsningar i den nuvaranda konfigurationen, och har pengarna så tror jag att du kommer bli nöjd!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-16 08:26

Jag sitter också och väntar på att köpa en ny MBP. Och visst är dom som finns bra och fina. Men tycker bla grafikkortet är på tok för långsamt med tanke på priset på datorn.
Jag kommer nog att vänta en stund till, bara den kommer före sommaren.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-16 09:16

Grafikkortet är inte uppdaterat sedan januari 2006. Modellerna som är ute nu kom i oktober 2006. Nu är det april 2007... det kommer nya modeller snart, mycket snart...

• Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-16 10:46

Självklart kommer det nya modeller men när behagar dessa komma? Jag följer alla rykten på alla sidor, undrar hur mycket tid jag lagt ner på sånt.. jag vill inte ens tänka på det.

Det verkar vara en del snack om ett nytt chipset som ska komma i maj nån gång, men sen lär det ju ta ytterligare en tid innan de nya MBP kommer ut till folket. Så vad, tidigast juni kanske? Sen kanske den kommer dras med barnsjukdomar en tid, vill inte köpa en dator som jag kanske kommer ha otur med, har inte lust att lägga energi på det.
Jag blir bara mer och mer skeptisk mot alla rykten och allt runtomkring, tidigare gick jag och väntade på en uppdaterad mac pro men se hur det gick. Lär inte komma nåt nyttnytt där förrän tidigast i höst kanske.

För nu kommer det väl inte att ske några större event förrän i juni, eller hur?

Jag kan inte förstå varför jag gått och velat så länge, innerst inne tror jag att det är nån gammal spelgen som ligger och lurar och vill ha det absolut värsta. Men när jag tänker efter så spelar jag ju knappt nåt numer, så vafasen jag får inse att detta kommer att bli en jobbdator i första hand.

Jag behöver mac-terapi eller nåt!

• Medlem
  • Lund
  • 2007-04-16 12:51

Behöver du en dator.. köp nu

Även om man kanske väntar till Juli/oktober så är det ingen som vet vad som kommer då och när den datorn är släppt ja då kommer kanske något ännu bättre i Jan 08

Jag lovar dig du kommer inte bli missnöjd. De flesta Apple datorerna kommer att hålla i många år och fortfarande kännas snabba.

En kompis har en 5 år gammal powerbook som fortfarande hänger med väldigt bra.

• Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-16 15:12

Jag har äntligen kommit till sans och bestämt mig! Inköp kommer att ske inom det snaraste.:cool:

• Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-16 18:18

Snabb fråga, är det värt slantarna att köpa till den extra garanti som finns? Det kostar ju på men utslaget på 3 år så är det väl inte så farligt antar jag.
Är det några speciella regler som gäller om man köper den på företaget, som tex att det är nån annan speciell garanti som gäller då?
Tack på förhand!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-16 18:25

Köp med Applecare 3år, särskilt om du har företag.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-16 18:43

Bäst är att köpa AppleCare utomlands. Om någon av dina bekanta åker till USA någon gång under året har du tur.

• Medlem
  • Vattholma
  • 2007-04-16 19:15

Okej, då får det väl bli Applecare också, bra att ha antar jag om oturen är framme eller nåt.
Blir inte utomlands eftersom inköpet kommer att ske under morgondagen ifall de nu får hem den på lager, de ringer mig imorgon med besked.

Tjoho, jag ska bli med mac!!

applecare kan med fördel köpas på inlife (www.inlife.se) då det bara kostar 2702kr utan moms där. blir typ en tusing billigare juh!
crazy!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-17 00:55

Om man inte som jag har krav på spelprestanda så är MBP en underbar dator.

1
Bevaka tråden