Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2-brainstorm: kapsel före "sista" ordet/fördröja kapsling

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-15 12:22

Jag har ett kapslat format som i de flesta fall fungerar bra: efter två ord ska teckenformatet X appliceras. Men ibland är det tre ord som inte ska påverkas och då skiter det sig.
Kan man på något enkelt sätt "fördröja" den avvikande teckenformatet?
Bäst vord det om man kunde säga åt styckeformatet att lägga på teckenformatet på det sista ordet, men det går inte i CS2 såvitt jag vet.
Jag behöver lite brainstormhjälp.

Titta på dumpen så fattar ni vad jag är ute efter.

Jaha, nu har jag läst igenom din beskrivning typ fem gånger och tittat på exemplen, och fattar ändå.

Kan du beskriva så att en enkel stockholmskonsult kan förstå?

  • Medlem
  • 2007-04-15 16:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jaha, nu har jag läst igenom din beskrivning typ fem gånger och tittat på exemplen, och fattar ändå.

Varför ska jag beskriva en gång till när du redan förstår?

Jo, jag vill att om en byline följs av "Text", "Foto", "Grafik" eller nåt annat så ska bara just den informationen sättas med ett annat teckenformat. Jag vill alltså grafiskt skilja namnet från personens funktion.

Gör jag ett kapslat format om triggar ett teckenformat efter två ord fångar jag de flesta namn, typ Samantha Fox Text på ett bra sätt, men inte riktigt alla.
Till exempel ser Michael J Fox Foto inte så bra ut.

jag vill alltså att ingen del av namnet ska påverkas av teckenformatet x.

Kan du inte göra så att det första format går fram till slut på kapslat format. Visserligen måste du ju då mata in ett sånt tecken varje gång

  • Medlem
  • 2007-04-15 17:05

Det är klart att jag kan!!! Tänk att svaret ligger så nära ibland...

Texten är ändå automatgenererad i de flesta fall.

Även en blind höna kan ju missa skogen för alla träden, eller hur nu ordspråket löd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 22:18

Om en annan Stockholmskonsult får lägga sig i så kan du ju ha två format, ett som byter efter två ord och ett annat som byter efter tre... Bara att välja efter behag.

Janne

  • Medlem
  • 2007-04-16 22:23

Nej, den varianten går inte. Vi har ett redaktionellt system som genererar texten och lägger på ett format. Systemet kan inte att ropa på speciella format för bara vissa personer.
Däremot kan vi lägga in radbrytningar, tecken för slut på kapslat format och det mesta annat man kan skriva i unicode.

1
Bevaka tråden