Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme 11n-problem med portmappning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-14 19:10

Jag köpte en ny APE för att få lite bättre täckning i huset. Har haft en 11g (och har fortfarande). Basstationen har fungerat som router/DHCP till mitt ADSL, och har haft en DMZ till .250 plus ett gäng portmappningar till ett par andra maskiner. Bland annat ftp, afp, smtp, pop, www, imap, timbuktu och webmin (20, 21, 25, 80, 110, 407, 548, 10 000). Alla de portmappningarna har gått port-till-port, dvs port 21 internt är mappad från 21 publikt.

Mitt mål var helt enkelt att byta ut den gamla APE:en mot den nya och lägga in samma inställningar.

Nu börjar konstigheterna...

Vissa portar mappar fin-fint, som 25, 80, 110, 143 men port 20, 21 och 10 000 vägrar fungera om jag sitter innanför routern. Sitter jag extern fungerar ftp, men inte webmin.

Lägger jag en mappning från 2121 externt till 21 internt så fungerar det innanför routern.

Jag fattar faktiskt inte ett jota. Helt märkligt. Någon som har några tips?

Inga portar är spärrade av ISP:en, utan allt fungerar med den gamla basstationen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-14 21:09

har också haft problem med 20 och 21 ..men har inte undersökt det mycket närmare och trodde det var något annat som ställde till det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-14 22:02

Jag kapar helt fräckt tråden med en fråga. Håller på med samma sak. Ska fixa med en Mac OS X Server men port 548 får jag inte att fungera. Det går bara till Airportens USB-HD funktion. Från Apples hemsida ...you should avoid port 548 because it is reserved for AirPort disk.

Whats up med detta!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-04-16 16:14

Nu fick jag nog. Varken 20, 21, 53 eller 10000 fungerar för portmappning. Dvs ftp, dns och webmin. Rätt centrala tjänster för mig iaf.

Jag har kopplat tillbaka den gamla APE som router och kör den nya som brygga för ökad räckvidd av nätet. Nu har jag två separata trådlösa nät... Halvtrist...

Håller tummarna för en firmwareuppdatering som fixar problemen. Fram till dess får man ha både hängslen och livrem. :/

Ursprungligen av Kalle W:

Nu fick jag nog. Varken 20, 21, 53 eller 10000 fungerar för portmappning. Dvs ftp, dns och webmin. Rätt centrala tjänster för mig iaf.

Jag har kopplat tillbaka den gamla APE som router och kör den nya som brygga för ökad räckvidd av nätet. Nu har jag två separata trådlösa nät... Halvtrist...

Håller tummarna för en firmwareuppdatering som fixar problemen. Fram till dess får man ha både hängslen och livrem. :/

Samma här... är ganska sur på att sådana centrala tjänster som ftp ska strula på en såpass dyr grunka. Det måste ju vara ett mjukvarufel, sett ganska många som klagat på port-mappingen nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-18 23:07

Jag fick mitt problem löst igenom att stänga av delning av USB-hårddiskar. Så enkelt var det.

Extreme adventures

Okej, här känner jag att det passar bra med mina senaste "Extreme adventures".

Jag har en ny Airport Extreme 802.11n och blir konfunderad.

Jag har kryssat i Personlig fildelning (afp), Windowsdelning, ftpdelning, webdelning, skrivardelning på Macen.
Jag har dessutom lagt till en egen Azureus tracker och host på port 6969.

Apple har en egen variant av UPnP (Universal Plug n Play) som heter NAT-PMP.
(Betyder troligen Network Adress Translation Port Mapping Protocol)

Tack och lov har Azureus en kryssruta för det!

Hur som haver - vad jag inte förstår är varför det finns TVÅ ställen att ställa in detta på!?

I Extremen kryssar man i NAT - Förvald värd och lokal IP adress, så funkar vissa tjänster jag först nämnde.
All inkommande trafik från internet som knackar på olika portar släpps in på Macen som heter 10.0.1.50 och kommer åt de tjänster jag har aktiverat.

Ett problem jag har diskuterat förut är att ftp ALDRIG har fungerat, så där har jag inte märkt någon skillnad.

I dag satt jag t ex på stan och printade ut dokument i mitt kontor.
Och det är inte ens en nätverksskrivare! Vanlig USB!
Ja då är det roligt. Bara vetskapen att en printer gick i gång utan att någon var där fick mej att le.
Rena spökskrivaren! (Ja, jag är sån)

Men vad ska man då ha "Portforward" menyn till?
Där kan jag ställa in samma saker, fast manuellt.
Skillnaden från Systeminställningarna - Fildelning på Macen är att där kan man inte ändra portnummer på dom förinställda tjänsterna.

Varför behövs båda?

I fall man mappar om 2121 till 21 t ex måste man väl tala om för folk att min ftp kommunicerar på port 2121?
Är det det som är vitsen? Att hålla det lite hemligt liksom?

En annan grej.
Jag kopplade in en USB disk i Extremen och aktiverade fildelning.
Detta innebar att jag kunde komma åt USB disken från internet, MEN då kunde jag inte komma åt den stationära macen.

Avaktiverar jag fildelning på Extremen blir det tvärtom.
Då kommer jag naturligtvis inte åt USB disken längre, men jag kommer åt den stationära macen.

Kan man inte komma åt båda?

Det känns som att detta kan ha något med det där portforwarding grejset att göra......?

Ursprungligen av the örjan:

Men vad ska man då ha "Portforward" menyn till?
Där kan jag ställa in samma saker, fast manuellt.

[ snip ... ]

En annan grej.
Jag kopplade in en USB disk i Extremen och aktiverade fildelning.
Detta innebar att jag kunde komma åt USB disken från internet, MEN då kunde jag inte komma åt den stationära macen.

Avaktiverar jag fildelning på Extremen blir det tvärtom.
Då kommer jag naturligtvis inte åt USB disken längre, men jag kommer åt den stationära macen.

Kan man inte komma åt båda?

Det känns som att detta kan ha något med det där portforwarding grejset att göra......?

"Förvald värd" innebär att ALLA förfrågningar till olika portar går till den dator du angett. Samma som DMZ alltså, om jag fattat saken rätt. Det är säkrare att inte ha en förvald värd, och då måste du använda dig av port forwarding. Antingen eller alltså, bägge behövs inte. Men om du har förvald värd igång kan det ju vara en bra idé att ha brandvägg igång på datorn som är förvald.

Och du kan inte komma åt både USB-disk och filservern på datorn samtidigt. Basstationen använder ju fildelningsprotokollet för att dela ut disken och kapar åt sig alla anrop till port 548 som Apple File Protocol använder sig av.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-05-06 23:43
Ursprungligen av acke:

Jag fick mitt problem löst igenom att stänga av delning av USB-hårddiskar. Så enkelt var det.

Hur gjorde du det?? Jag hittar inte..

Den fjärde ikonen i Airport Extremefönstret (när man dubbelklickar på den stora basstationsikonen) ska vara "hårddiskar".
Väljer man den får man knapparna "hårddiskar" och "fildelning".
Under fildelning finns "aktivera fildelning".

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-05-08 00:03
Ursprungligen av the örjan:

Den fjärde ikonen i Airport Extremefönstret (när man dubbelklickar på den stora basstationsikonen) ska vara "hårddiskar".
Väljer man den får man knapparna "hårddiskar" och "fildelning".
Under fildelning finns "aktivera fildelning".

Du menar "share disks over ethernet WAN port" ?? Den var redan urbockad... Fungerar inte ändå.. Kan inte portforwarda port 548... fruktansvärt störande...

Du har ju fler kryssrutor i den panelen...

Tips: avmarkera "File Sharing"

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-05-08 22:10
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Du har ju fler kryssrutor i den panelen...

Tips: avmarkera "File Sharing"

Hittar ingen "File sharing".. Bara share disk .... Vart menar du?

Se bifogade filer.. jag har tagit en screen på min airport utility

EDIT: Kom en ny uppdatering nu tydligen (v5.1).. Installerade den och nu kan jag i alla fall lägga till port 548... Men så fort jag försöker ansluta kommer jag bara till Airport Extreme adaptern och inte min AFP server....

Har i alla fall lagt in port 549 istället... och visst, det fungerar ju, men känns lite jobbigt...

Senast redigerat 2007-05-08 23:13
1
Bevaka tråden