Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivavbild och lösenord?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-12 12:23

Jag har en extern hårddisk som jag gärna skulle vilja kryptera. Finns det något enkelt sätt att sätta lösenord på den? Eller är man tvungen att göra en skivavbild? Hårddisken är nästan full, så jag kan inte kopiera skivavbilden till samma disk. Och på datorn får den garanterat inte plats. Någon som kan hjälpa?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-12 12:38

Skapa en "Sparse" skivavbild, ange en lämplig storlek typ hela diskens storlek. Dett är möjligt därgö at en Sparse avbild inte är större än den mängd data som ligger i den, dvs när den skapas är den bara något enstaka MB stor, men den växer alteftersom du flyttar saker till den.
Ange även et lösenord till din skivavbild när du skapar den.
Sen är det bara att kopiera över sakerna till avbilden i "rätt ordning" dvs den fil du kopierar över får inte vara större än mängden ledigt utrymme på din hårddsik.
När du har kopierat över en fil kan du ta bort den från den plats där den befinner sig och därmed frigöra mera utrymme på din hårddisk för nästa fil som skall kopieras.

  • Medlem
  • 2007-04-12 13:26

Och hur skapar jag en "sparse"? Jag kan bara hitta där man göe en tom skivavbild. Men då kan jag endast göra en på 60GB (finns inte mer utrymme på disken) och jag behöver över 100 GB. Hur går man till väga då?

Öppna programmet Skivverktyg. Klicka på knappen "Ny avbild..." (om inte knappen finns, gå till Arkiv-menyn och välj "Tom skivavbild..."). Välj sedan samma inställningar som på bifogad skärmdump.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-12 14:30

Det är därför GUI versionen av DiskUtility har lite spärrar i sig.

Om du gör detta i terminalen så fungerar det.

hdiutil create -encryption -stdinpass -type SPARSE -size XXXG /Volumes/[Din externa disk]/encrypted -fs HFS+J

Den kommer att fråga efter ett lösenord när du skapar avbilden.
XXX == storleken på din externa disk avrundat neråt.

1
Bevaka tråden