Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet frågetecken vid datorstart

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en iMac DV med både Os9 och OsX Panter installerat. Normalt startar datorn med OsX.
Läste för ett tag sedan att man borde justera ramparametrarna(?) när man installerat mer ramminne. Vid start skulle man hålla nere fyra tangenter, minns inte riktigt vilka (alt,äpple,P,R ) ? Sedan dess startar datorn med en minimal ruta med ett blinkande frågetecken i. Efter ca 20 sek startar sedan Os9. Nu vågar jag inte trycka på några tangenter vid start. Vad gör jag för att återställa datorn till tidigare uppträdande?
Med förtröstan att det alltid finns någon som vet på 99mac!
falken

  • Medlem
  • 2007-04-11 22:32

Testa att starta med "X" nedtryckt. Frågetecknet betyder att den inte hittar någon startskiva.

Hej Graucho, förlåt... jag menar Baron!
Det funkade inte med att starta med X. Har du något annat förslag är jag tacksam.
Hälsa Harpo!

falken

Om du har OS 9 och OS X på olika volymer kan du hålla inne Alt vid start så listar datorn alla startskivor och låter dig välja vilken du vill starta från.

I både OS 9 och OS X finns en inställning för startskiva där du kan ställa in vilken operativsystem du vill att datorn ska starta från. Det fungerar även om de ligger på samma volym.

1
Bevaka tråden