Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera OS9 på iBook?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ingen tanke på att piratkopiera. Jag antar att Ettertaggens dator kom med en OS9-licens och att det är den vi jobbar med. Den försvinner ju inte bara för att installationen strular. Om min originalskiva pajar och jag kopierar en annan så är det inte pirat, det är en annan kopia på samma licens.

Äsch, det där lät lite knasigt tror jag. Jag menade inte kopia på licensen, utan kopia på programvaran, på skivan, och att kopian då inte är något konstigare än om man hade kopierat sin egen originalskiva. Det viktiga är att man har rätt att ha programmet installerat på sin maskin, och det har man ju då.

Hur gick det för Ettertaggen, funkade installationen av OS9?

Gillade den här tråden, folk verkligen engagerar sig i andras problem och försöker på alla sätt och vis hjälpa varandra, det är det som gör att jag hänger på 99mac varje dag!;)

Nej nej NEEEJ.
Jag har inte lyckats få det att fungera , trots alla hjälpsamma människor.
Härligt detta forumet tycker jag.

Samma problem här.

Sitter med en ibook g4 2003(2004?) 1ghz.

Går inte att boota skivan genom att hålla ner C .
Går inte att bara dra över systemmapparna och dom andra till hdn.
Dont know what the fuck too do..

Jaha.. nu har jag förskt att få över systemfoldern för os9

men när jag startar classic säger den följande

"Systemprogrammet på startskivan fungerar bara om det ligger på originalskivan, inte om det kopieras till en annan skiva,"

Ursprungligen av davidjohansson:

Jaha.. nu har jag förskt att få över systemfoldern för os9

men när jag startar classic säger den följande

"Systemprogrammet på startskivan fungerar bara om det ligger på originalskivan, inte om det kopieras till en annan skiva,"

Märkligt hur det krånglar för er. Kopiera systemmappar, egna eller installationsskivans, har alltid fungerat tidigare, men tydligen har Apple krånglat till det för iBook-skivorna.

Så installera går inte, kopiera går inte... Starta från installationsskivan och installera, har vi sagt det? Det måste finnas någon lucka i resonemanget.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Märkligt hur det krånglar för er. Kopiera systemmappar, egna eller installationsskivans, har alltid fungerat tidigare, men tydligen har Apple krånglat till det för iBook-skivorna.

Så installera går inte, kopiera går inte... Starta från installationsskivan och installera, har vi sagt det? Det måste finnas någon lucka i resonemanget.

Med starta från installationsskivan och installera. Menar du Tiger skivan eller os9 skivan?
För på Tiger skivan finns det inte med.
Och när jag rebootar datorn med os9 skivan och håller ner C så startas osx iaf.

Hm, iBook G4 bootar inte OS9 förstås, så man kan inte starta från den nej. Och om du försöker köra OS9-installationen? Rullar den inte i OSX?

Det kan vara så att det ni behöver är en nyare OS9-installationsskiva, från 10.1 ungefär. Det är aningen svårt att gissa eftersom jag inte har någon iBook G4 själv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-05 15:20

Troligen är din hårddisk formatterat utan att installera system 9 drivrutin ! !

Det måste man göra annars går inte köra system 9 !

Man kör Skivverktyg och väljer att formattera hårddisken, då kommer det upp om du vill använda system 9 på hårddisken, man kan faktiskt välja bort system 9 ! !
Kolla själv.

Ursprungligen av REP:

Troligen är din hårddisk formatterat utan att installera system 9 drivrutin ! !

Det måste man göra annars går inte köra system 9 !

Man kör Skivverktyg och väljer att formattera hårddisken, då kommer det upp om du vill använda system 9 på hårddisken, man kan faktiskt välja bort system 9 ! !
Kolla själv.

Jag var inne och kollade nyss.
Såg inget om system 9 där. Men det är 10.4 skivan jag använder, kan kanske vara det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-06 09:44
Ursprungligen av davidjohansson:

Jag var inne och kollade nyss.
Såg inget om system 9 där. Men det är 10.4 skivan jag använder, kan kanske vara det?

Om din dator är en Intel CPU, då dyker det inte upp att installera system 9 drivrutin inne i skivverktyget.

Skivverktyget känner av vilken dator modell du har.....

Om jag kör med en intel, varför skulle jag då skriva i en tråd för ibookar?

Men jag har hört av andra att 10.4 inte har med classic på installionskivan, stämmer det?

Senast redigerat 2007-05-06 20:11
Ursprungligen av REP:

Troligen är din hårddisk formatterat utan att installera system 9 drivrutin ! !

Det måste man göra annars går inte köra system 9 !

Inte ens Classic alltså?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-06 09:39
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Inte ens Classic alltså?

Ja inte ens Classic går att starta. Det är ju äkta system 9 ändå.

Problem med skrivaren

Hej alla duktiga ni.
Nu har jag fått problem med min Samsung ML-2010. Den har fungerat bra ett tag men nu plötsligt går det inte att skriva ut. Jag försöker då installera om den från CD men får bara till svar efter jag angett mitt lösenord att man måste vara administratör. Det är jag ju? Vad gör jag för fel och hur ska jag fixa detta?
Kan någon hjälpa mig?

Ursprungligen av Ettertaggen:

Hej alla duktiga ni.
Nu har jag fått problem med min Samsung ML-2010. Den har fungerat bra ett tag men nu plötsligt går det inte att skriva ut. Jag försöker då installera om den från CD men får bara till svar efter jag angett mitt lösenord att man måste vara administratör. Det är jag ju? Vad gör jag för fel och hur ska jag fixa detta?
Kan någon hjälpa mig?

Är du säker på att du har ett admin-konto och inte ett standard-konto? (Kolla i systeminställningar-konton för att kontrollera detta)

Bevaka tråden