iMac 17" tror att extern skärm är i fast den inte är det

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag äger en iMac 17" 1Ghz. Idag tittade jag på en film på tvn via video-utgången på iMacen. Detta har jag gjort förut utan krångel. Idag när jag kollat klart och dragit ut videosladden återgick inte upplösningen på iMacen till det normala utan den var kvar som sladden fortfarande var i. Jaha tänkte jag och tryckte på Detect displays i bildskärmsinställningen. Det som hände då var att iMacen fick för sig att jag hade en extern dataskärm kopplad till. Jag fick upp en lista på massa lägen jag kan ställa välja för den externa. För att få bild över hela iMacskärmen var jag tvungen att välja en upplösning högre än 1440*900. Antingen 1600*nåt eller 1920*nåt. Det är ju bildskärmsdubblering.

Nån som begrep nåt?

Nu undrar jag:
Vad f-n har hänt?
Hur gör jag för att få bort den externa skärmen som inte finns?

Jag har provat att nolltsälla pram och nvram. Har även slängt displayprefsen.

Till saken hör också att man bara ska kunna spegla upp till 1024*768 men jag kan nu välja på upp till 1920*1200. Kryssar jag i "Visa bara rekommenderade lägen" är det bara 800*600 i 65hz som går att välja.

Men snälla. Bland alla proffs här borde ju nån kunna hjälpa mig.

Nu har jag fått ett svar via ett privat meddelande. Men nog måste det vara fler som har några aningar/ideer/tips eller som kanske råkat ut för samma sak/ nåt liknande.

Det som stör mig mest med det hela just nu är att jag inte kan spela spel i högre upplösning än 800*600 för kör jag högre, tex 1024*768 så blir bilden mindre och det blir svarta kanter även uppe och ner på skärmen där delar av bilden döljs. Så var det inte innan det hände.

På måndag ska jag ringa de jag minst av allt vill ringa, apple "support". Jag vet att de kommer säga åt mig att installera om vilket jag vet inte hjälper då personen som skickade mig ett meddelande hade samma problem och inte kunnat lösa det genom ominstallation.

På bilden jag bifogat kan ni ser hur det ser ut i skärminställningarna. Jag ska inte ha alla de upplösningarna där!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 11:55

Jag har precis samma fel!
Kriiiiis!

Hur löste du det Rickard?

Har ni prövat att koppla i och ur externa skärmar efter felet uppstått och kolla om den då märker att det faktiskt inte är någon extern skärm ikopplad?

Jag hade min 20" skärm inne för service och körde ett tag med en annan bildskärm. När jag fick tillbaka 20"-skärmen och startar om datorn så hoppar alla gamla bildskärmsinställningar tillbaka inklusive den skrivbordsbild jag hade valt sen tidigare!

Informationen om olika skärmar borde finnas cachad någonstans i systemet och det borde räcka att skicka dom filerna i papperskorgen för att återfå grundinställningen. Det handlar nog inte om en prefsfil utan snarare någon cache-mapp eller fil.

Jag kör OS 9 just nu så jag kan inte testa själv men prova att göra lite smarta sökningar på "cache" eller filer ändrade med dagens datum så kanske stället kan lokaliseras.

• Medlem
  • 2003-08-24 15:48

Provat att zappa Pram?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jag har precis samma fel!
Kriiiiis!

Hur löste du det Rickard?

Ja du grabben, du kommer inte bli glad. Det enda att göra var att lämna in den på lagning...... Efter att ha spenderat ca 1h i telefon med apples support och zappat allt som går, slängt halva systemmappen (det kändes så) och lagat rättigheterna på hårddisken så kom killen fram till att det var läge att lämna in den.

Var borta nån vecka och kom tillbaka med nytt moderkort. Ingen förklaring tilll vad som gick fel dock. Sen dess har jag inte användt video-ut funktionen eftersom jag inte litar på den. Funderar dock allvarligt på att hårdtesta den igen för att se om den ballar ur igen. Så man kan få datorn utbytt eller nåt. Eller få gratis Apple care.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-24 21:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Ja du grabben, du kommer inte bli glad. Det enda att göra var att lämna in den på lagning...... Efter att ha spenderat ca 1h i telefon med apples support och zappat allt som går, slängt halva systemmappen (det kändes så) och lagat rättigheterna på hårddisken så kom killen fram till att det var läge att lämna in den.

Var borta nån vecka och kom tillbaka med nytt moderkort. Ingen förklaring tilll vad som gick fel dock. Sen dess har jag inte användt video-ut funktionen eftersom jag inte litar på den. Funderar dock allvarligt på att hårdtesta den igen för att se om den ballar ur igen. Så man kan få datorn utbytt eller nåt. Eller få gratis Apple care.

Fan, rent ut sagt.
Men nu kör jag 1900x1200 någonting och allt ser ut som vanligt.
Finns det några nackdelar med att köra så här?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Fan, rent ut sagt.
Men nu kör jag 1900x1200 någonting och allt ser ut som vanligt.
Finns det några nackdelar med att köra så här?

För att citera mig själv:

"Det som stör mig mest med det hela just nu är att jag inte kan spela spel i högre upplösning än 800*600 för kör jag högre, tex 1024*768 så blir bilden mindre och det blir svarta kanter även uppe och ner på skärmen där delar av bilden döljs. Så var det inte innan det hände. "

Sen är det ju rätt störande bara att veta att nåt är fel.

I och med dig vet jag nu 3 st som haft samma fel. Jag och den tredje fick våra lagade. Drygt men det kändes bra efteråt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 10:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
För att citera mig själv:

"Det som stör mig mest med det hela just nu är att jag inte kan spela spel i högre upplösning än 800*600 för kör jag högre, tex 1024*768 så blir bilden mindre och det blir svarta kanter även uppe och ner på skärmen där delar av bilden döljs. Så var det inte innan det hände. "

Sen är det ju rätt störande bara att veta att nåt är fel.

I och med dig vet jag nu 3 st som haft samma fel. Jag och den tredje fick våra lagade. Drygt men det kändes bra efteråt.

Men usch, det är ju skitjobbigt att behöva skicka i väg den.
Grrr...

1
Bevaka tråden