Kam man köpa med avbetalning?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2007-04-10 16:45

Frågan är ganska enkel: Kan man handla på avbetalning (typ Apple Consumer Credit Programme) på Apple Store när man använder CSN-kortet?

Edit: Just ja, jag är ju fortfarande 16 (fyller 17 i december), kan det ge problem? Jag har ju föräldrars tillåtelse och sånt, men man vet ju aldrig :S

Om man kan det – så krävs med största säkerhet en fast inkomst för att bedömas som kreditvärdig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-10 19:01

har det för att man kan vara studentreggad med, då behöver man inte ha fast inkomst men tror inte att det är för CSN-kortet bara på mecenat eller så då det numer är studentlegg med..

• Medlem
  • Robertsfors
  • 2007-04-10 19:30

Jag har ju i princip tillräckligt fast inkomst (1050 kr per månad är det väl, och macbooken lär väl gå på ~300 kr i månaden)... Sen så är mina föräldrar villiga att "gå i borgen" eller vad det nu kallas.

• Medlem
  • 2007-04-12 19:09

arood, Det är inga problem att kombinera att handla med studentrabatt, CSN- eller Mecenatkortet, via Mecenat Apple Store och att välja avbetalning.

Ring till Apples Tele Sales 020-120 99 71 och säg att du har CSN-kort men vill handla med avbetalning så skall de hjälpa dig.

Är man under 18år så vill Apple Store att det är någon av dina målsmän (förälder) som gör köpet.

Blir det problem med köpet så hör av dig.

Måns Thuresson
Mecenat (CSN- och Mecenatkortet)
mans.thuresson@mecenat.se

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-09 16:47

Är det någon här som har erfarenhet av att köpa produkter från Apple på avbetalning som student? Vad är räntan på?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-10 09:13
Ursprungligen av Smirf:

Är det någon här som har erfarenhet av att köpa produkter från Apple på avbetalning som student? Vad är räntan på?

Använd följande länk så kan du se vad räntan hamnar på
http://www.wasakredit.se/applefinancial/ServerScript/Blancoloan.asp?Type=0

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-10 11:31

Årsränta 9,95 %
Effektiv ränta (inkl aviavgift 35:-) 23,2 %

Som jag misstänkte. Cash is king.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-11 07:11

Mest för skojs skull (och för att jag sitter i liknande sits), så gjorde jag lite räkneövningar utifrån applestores siffror.

Om du tar 10 000 på avbetalning blir totalsumman att betala 11064, dvs 10,64% effektiv ränta på 24 månader. För 36 mån blir totala kostnaden 11592, eller 15,92% ränta.

För 10 000 får du då å andra sidan betala 12 320 kr.

Om vi för skojs skull istället räknar på en mbp för 17995 (grundpris). Med mecenatkort kommer den ner i 16195. Totalpris blir då 19952.

Om du istället köper direkt från applestore, så blir priset lite högre i grundutförande, 16555. Men, utslaget på 24 mån blir det 18336 och på 36 mån 19224.

Så även om applestore har sämre studentrabatt så har de bättre finansieringsplan (om mina siffror stämmer), vilket i det här fallet ger lägre totalkostnad. Även om mina siffror skulle vara fel någonstans så tror jag ändå att det är värt att räkna på det innan man bestämmer sig.

Mvh
Ulf

Ursprungligen av McWolfe:

Mest för skojs skull (och för att jag sitter i liknande sits), så gjorde jag lite räkneövningar utifrån applestores siffror.

Om du tar 10 000 på avbetalning blir totalsumman att betala 11064, dvs 10,64% effektiv ränta på 24 månader. För 36 mån blir totala kostnaden 11592, eller 15,92% ränta.

För 10 000 får du då å andra sidan betala 12 320 kr.

Om vi för skojs skull istället räknar på en mbp för 17995 (grundpris). Med mecenatkort kommer den ner i 16195. Totalpris blir då 19952.

Om du istället köper direkt från applestore, så blir priset lite högre i grundutförande, 16555. Men, utslaget på 24 mån blir det 18336 och på 36 mån 19224.

Så även om applestore har sämre studentrabatt så har de bättre finansieringsplan (om mina siffror stämmer), vilket i det här fallet ger lägre totalkostnad. Även om mina siffror skulle vara fel någonstans så tror jag ändå att det är värt att räkna på det innan man bestämmer sig.

Mvh
Ulf

Blir väl några kronor billigare om man kompenserar för inflation? Inte så många kanske..

Jag lånar den här tråden lite snabbt, hoppas det går bra.
Om man kollar på Mecenats apple-sida så står det att med Apple's Studentfinansiering så kan man få upp till 48 månaders avbetalning, men om man kollar på Apple's hemsida så finns det endast upp till 36 månader.
Så är denna finansiering annorlunda på några andra sätt? Om det är så var kan man läsa om det?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-24 17:34
Ursprungligen av spegelboll:

Jag lånar den här tråden lite snabbt, hoppas det går bra.
Om man kollar på Mecenats apple-sida så står det att med Apple's Studentfinansiering så kan man få upp till 48 månaders avbetalning, men om man kollar på Apple's hemsida så finns det endast upp till 36 månader.
Så är denna finansiering annorlunda på några andra sätt? Om det är så var kan man läsa om det?

Kolla mitt tidigare inlägg och länk till Wasakredit som verkar ta hand om Apple finansiering:)

Du behöver vara 20 år gammal för att köpa något på avbetalning från Applestore.

Det du kan göra är sätta någon av dina föräldrar som lånetagare, men att du köper datorn på ditt namn (som student). Då köper du datorn på avbetalning via föräldrarna, men samtidigt så får du studentrabatt (jag har själv erfarenhet av detta, funkar fint).

• Medlem
  • Robertsfors
  • 2008-05-04 22:22

Det var ett tag sen jag skrev här men nu är det aktuellt igen. Idag bestämde jag mig för att köpa en ny 24" iMac (för ca 13600 ifall jag minns rätt med studentrabatt) på avbetalning då.

Hade tänkt skriva mig som beställare men min far som "lånetagare" eller vad det nu kallas. Jag loggade in via CSN, plockade det jag ville ha, gick till kassan och valde att slutföra min beställning.

Jag skapade ett nytt konto, sedan skrev jag mina kontaktuppgifter på sidan med faktura-adress osv. Här blev jag och min far fundersamma eftersom vi inte ville använda faktura då... Men vi antog att man kunde ändra i Beställa-sidan (steg 3)...

Där kunde man dock bara välja olika bank-kort? Det fanns en ruta med en rubrik med "andra betalningsalternativ", men den var tom.

Har jag/vi gjort rätt? Hur fixar man avbetalning på min beställning och hur ser jag till att det är min far som är förälder/lånetagare/vad man nu kallar det?

Jag ville bara kolla ifall det fanns någon med egna erfarenheter som kunde dela med sig, om inte så får jag ringa Apple Store imorgon antar jag.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-05 22:47
Ursprungligen av arood:

Det var ett tag sen jag skrev här men nu är det aktuellt igen. Idag bestämde jag mig för att köpa en ny 24" iMac (för ca 13600 ifall jag minns rätt med studentrabatt) på avbetalning då.

Hade tänkt skriva mig som beställare men min far som "lånetagare" eller vad det nu kallas. Jag loggade in via CSN, plockade det jag ville ha, gick till kassan och valde att slutföra min beställning.

Jag skapade ett nytt konto, sedan skrev jag mina kontaktuppgifter på sidan med faktura-adress osv. Här blev jag och min far fundersamma eftersom vi inte ville använda faktura då... Men vi antog att man kunde ändra i Beställa-sidan (steg 3)...

Där kunde man dock bara välja olika bank-kort? Det fanns en ruta med en rubrik med "andra betalningsalternativ", men den var tom.

Har jag/vi gjort rätt? Hur fixar man avbetalning på min beställning och hur ser jag till att det är min far som är förälder/lånetagare/vad man nu kallar det?

Jag ville bara kolla ifall det fanns någon med egna erfarenheter som kunde dela med sig, om inte så får jag ringa Apple Store imorgon antar jag.

Måste man inte vara 18 år för att beställa med studentrabatt,annars kan juh syrran köpa en till mig...blir mycket billigare.

Edit:Jag checkade nu och det går inte här ser du : http://store.apple.com/Apple/WebObjects/seInd

• Medlem
  • Robertsfors
  • 2008-05-06 16:40

Jag ringde Apple Store igår och fick reda på att det skulle gå fint, så länge min far också var med. Nån gång mellan 17-18 idag slutför vi köpet

1
Bevaka tråden