Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst på gammal PB G3

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker uppdatera min gamla WS som andradator hemma och har stoppat in ett Orinoco Silver-kort i den men kortet kommer bara upp som en grå PC-card-ikon på skrivbordet och hittas inte av Airportprogammet och syns inte i systeminformation, någon som har ett tips??

Installerade det men programmet hittar inget kort.

Hade liknande problem med min G4 powebook. Har ett Belkin WiFi kort. Det började fungera först efter uppgradering till 10.3.9. Hade Tiger innan ,då gick det perfekt, men tyckte att datorn var lite för klen för det. Så det blev 10.3 istället. Först efter sista uppgraderingen hittade den kortet, som Tiger hittat direkt. Inget stöd för kortet i 9.2.2 dock.

Ursprungligen av Per Selander:

Hade Tiger innan ,då gick det perfekt, men tyckte att datorn var lite för klen för det. Så det blev 10.3 istället.

Lite OT men för mig och de flesta andra har alla nya versioner av OSX fungerat snabbare och bättre än de tidigare (för mig iBook G4, 2,3GHz, 1,25GB RAM och PM G4, 350MHz, 768MB RAM). Möjligen med undantag för dom som har för lite minne (under 512MB).

  • Medlem
  • 2007-04-10 22:03

Om du kör OSX så...
Använder själv ett silver, uppgraderat till gold (behövs pc för att göra - sök på nätet) och kör WirelessDriver http://wirelessdriver.sourceforge.net/faq.html som funkar, men inte mer. Endast WEP - och ingen riktig koll på vad som händer, men funkar.

Annars funkar D-link DWL-G122 bättre, plocka hem drivisarna från ralink istället.

  • Medlem
  • 2007-04-10 22:09

Glömde att du kan plocka hem drivisar för 9:an direkt från apple - kortet upptäcks som ett standard-airportkort. Funkar inte i X, tyvärr...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120120

Om du kan leva med ett buckligt tangentbord så kan du strippa kortet, plocka bort antennerna och isolera med eltejp. Väl insatt tror mac:en att det är ett originalkort (vilket det är) och du kan köra airport utan problem. Men kortet är som sagt ett par centimeter för långt, så praktiskt är det inte.

Ursprungligen av lime:

Om du kan leva med ett buckligt tangentbord så kan du strippa kortet, plocka bort antennerna och isolera med eltejp. Väl insatt tror mac:en att det är ett originalkort (vilket det är) och du kan köra airport utan problem. Men kortet är som sagt ett par centimeter för långt, så praktiskt är det inte.

Men det fungerar inte på en WS som det här gällde då de saknar den kortplatsen. Vanlig kortplats ska däremot fungera.

Ursprungligen av lime:

Glömde att du kan plocka hem drivisar för 9:an direkt från apple - kortet upptäcks som ett standard-airportkort. Funkar inte i X, tyvärr...

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120120

Om du kan leva med ett buckligt tangentbord så kan du strippa kortet, plocka bort antennerna och isolera med eltejp. Väl insatt tror mac:en att det är ett originalkort (vilket det är) och du kan köra airport utan problem. Men kortet är som sagt ett par centimeter för långt, så praktiskt är det inte.

Originalkort? Men om man kan övertyga Macen om att det är ett original-Airport så borde det väl funka i OSX? På en Pismo i alla fall?

  • Medlem
  • 2007-04-11 08:59

Sorry, kortet i sig är samma som Apples, men har antenner på moderkortet. Apples variant av kortet är identiskt - utom just antennen, den sitter ju redan i skärmen.
Apples kort är därför kortare och den interna platsen mindre än den yttre.
När den inre platsen används utgår burken från att det är ett originalkort eftersom det är det enda som passar.

Att Apple släppte drivisar till 9:an KAN bero på att WaveLan-märket valsade runt en hel del och det var nästintill omöjligt att hitta drivisar/uppdateringar under två år. Upptäckte Apples drivisar i år - har kört på Orinoco tidigare men denna var mycket trevligare.

Ursprungligen av lime:

Sorry, kortet i sig är samma som Apples, men har antenner på moderkortet. Apples variant av kortet är identiskt - utom just antennen, den sitter ju redan i skärmen.
Apples kort är därför kortare och den interna platsen mindre än den yttre.
När den inre platsen används utgår burken från att det är ett originalkort eftersom det är det enda som passar.

Ahha, så om man, rent hypotetiskt, skulle lyckas korta ett Orinoco och koppla in inbyggda antennen så skulle det bli ett Airport? Märkligt och knappast genomförbart antar jag.

  • Medlem
  • 2007-04-11 09:47

Tyvärr tror jag inte det räcker med antennen, kortet måste nog sitta i den inre kortplatsen. Om man kan bygga en pcmcia-förlängare (och dito antenn-) kan man nog köra den via den yttre. Lite väl mycket jobb för ett kort som inte klarar WPA...

Men om man kan leva med ett tangentbord som är buckligt och att skärmen inte går att stänga så funkar kortet utmärkt att köra internt (strippat).

För att förtydliga har datorn 9.2.2 så tips för X hjälper tyvärr inte.
Ikonen på skivbordet är helt grå utan någon symbol på eller namn under, kan det betyda att det år nåt fel på kortet? Gör jag äpple +I så står det bara "PC-card" Lampan för power blinkar i alla fall.

  • Medlem
  • 2007-04-11 15:04

Som sagt, plocka ner drivisarna från Apple. Installera och du ska nu ha en airportikon på skrivbordet - snabbväg till systeminställningar om jag inte minns fel. Du kan behöva starta om datorn.

För att uppgradera kortet till ett Gold så hittade jag denna tråd: http://www.netstumbler.org/showthread.php?t=7538 det behövs bara en omflashning så funkar kortet - men du behöver en pc för detta. Borde funka med silver, men man vet ju aldrig.

Så här ser ikonen ut, (den gråa) kan det vara fel på kortet?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-12 02:35
Ursprungligen av haknor:

Så här ser ikonen ut, (den gråa) kan det vara fel på kortet?

Nä, jag tror att det saknas drivrutiner. Känner igen den grå ikonen. Den dök upp då jag tryckte in ett ett firewirekort som inte var kompatibelt i min WS.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-12 02:40

Testade den också men inte heller den fungerade. Nu har jag testet denna , Airport 2.0.4 och Orinoco 7.2. Någon som har ytterligare förslag?

Väcker gammal tråd för en relevant fundering.

Det dräller ju av billiga PCMCIA-kort i Airport Express-hastighet. Nog funkar originalkortet jag har i min Pismo, men det vore ju kul med ett snabbare (54 Mbaud mot 11). Men vilka funkar? Helst både OS9 och OSX, men OSX är viktigast. Ska man köra tredjepartsdrivrutiner?

Jag har ett Belkin 54MBit PC-card i min Pismo, funkar fint med OS X 10.4.11 och Apples Airport-drivisar. Mitt Belkin-kort heter F5D7011, skulle väl motsvara ett sånt här idag: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=141078

Har sent omsider upptäckt att detta är ett 32 bit Card Bus Card som det inte finns drivrutiner till för OS9 eller finns det kanske det? någon som vet?

1
Bevaka tråden