Outdoor antenn; för väldigt stora nätverk...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och några kompisar tänkte sätta upp ett väldigt stort nätverk.
Eftersom vi har drygt 700m kuperad terräng mellan husen så behöver vi någon bra utomhus antenn.

Min fråga är nu:

* Finns det antenner som "svensson" (a.ka. jag) kan få tag på för ett rimligt pris?
* Behöver mottagaren i andra änden ha en väldigt bra sändare för att hon/han skall kunna skicka och ta i mot filer? Eller räcker det med att sändaren är (super) stark?

Läs mer om skojiga antenner här: http://www.99.se/naetverk-saekerhet/86360-sagan-om-min-pringlesburkantenn.html

Sändare och mottagare måste vara lika (tillräckligt) starka för att kunna . Jämför med att kasta en boll mellan två personer. Person 1 kastar till Person 2. Sedan måste ju Person 2 kasta lika hårt för att Person 1 skall få tillbaka bollen...

[OT]
Det är samma med mobiltelefoner vilket blir lite lustigt när alla är så rädda för "mobilmaster" men gladeligen kan prata i mobil- eller trådlös telefon. Både lur och "mast" (basstation, tack) måste ju sända i princip lika starkt för att få kontakt med varandra. Den ena sändaren sitter 450 m bort i ett 60 m högt torn, den andra 2 cm från din hjärna. Vilken borde du vara mest rädd för? Sedan att både trådlösa nätverk och mobilsystem ligger långt under alla gränsvärden är en annan sak. Och jämfört med en rejäl tv-sändare på ett par miljoner Watt är det ingenting! Men jösses vad folk klagar om tv-bilden är brusig...
[/OT]

Senast redigerat 2007-04-09 04:47
  • Medlem
  • 2007-04-09 09:46
Ursprungligen av johan_tanying:

[OT]
Det är samma med mobiltelefoner vilket blir lite lustigt när alla är så rädda för "mobilmaster" men gladeligen kan prata i mobil- eller trådlös telefon. Både lur och "mast" (basstation, tack) måste ju sända i princip lika starkt för att få kontakt med varandra. Den ena sändaren sitter 450 m bort i ett 60 m högt torn, den andra 2 cm från din hjärna. Vilken borde du vara mest rädd för? Sedan att både trådlösa nätverk och mobilsystem ligger långt under alla gränsvärden är en annan sak. Och jämfört med en rejäl tv-sändare på ett par miljoner Watt är det ingenting! Men jösses vad folk klagar om tv-bilden är brusig...
[/OT]

Mycket intressant vinkling johan_tanying! Har faktiskt funderat på precis samma sak. Dessutom tänker inte folk på alla andra signaler som far runt i luften som de inte vet något om. Polisradio, Trådlösa nätverk, telefoner, GPS, etc. Undra vad de skulle säga om man frågade om det?

Det man inte vet har man inte ont av...

1
Bevaka tråden