Flis i chassit - täcker garantin?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag införskaffade en MacBook i november förra året, och därför gäller garantin fortfarande om man ser till tiden som gått. Idag, närmare bestämt för tio minuter sedan, satt jag och skrev och drog handen i en nedåtgående rörelse (från E-tangenten till C-tangenten) och kände något under handen. När jag lyfte på den såg jag att det gått en flis i nederkanten på datorns chassi. Den har alltså uppkommit när jag bara använt datorn till vad man ska göra, inget våld eller liknande har skett. Tror ni att Applestores garanti kommer täcka det, eller får jag betala skiten själv trots att jag bara använt datorn som vanligt?

Min stackars MB...

• Medlem
  • Alvesta
  • 2007-04-09 01:57

Exakt samma sak hände mig. Jag hade en massa andra problem som skulle fixas på garantin, bl.a. byte av topcase, så jag vet inte riktigt om biten som lossnat ingick. Kontakta Apple, jag tycker självklart de borde byta ut delen som biten lossnat från.

Okej, tack för svaret. Fungerar det att maila, eller måste man ta sig tiden att ringa deras support?

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-01 19:13

Precis samma grej hände mig nyligen ...har du fått något svar, gick det på garantin?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 21:29

Det är väl inget som påverkar datorns funktion, utan endast en fråga om kosmetika? Numret till Apples support är 0771-19 95 19, men jag tvivlar på att en sådan här sak går på garantin.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-02 18:34

Det lär väl ändå gå på garantin för att det är ett fabrikationsfel? Plasten ska ju inte bete sig så där.

man byter topcase under garanti...

Jag bytte just en en topcase för en MacBook på garantin. Del av casen sprack och en flisa föll bort (3-4 cm lång). Ungefär där höger handled vilar när man skriver på den.

Flisor

Exakt samma sak har hänt mig två gånger, varav den andra gången upptäcktes igår.

Första gången fick jag det på garantin så jag förväntar mig detsamma även nu.

"Skönt" att höra att jag inte är ensam för jag har haft funderingar över om något jag själv gjort kunnat orsakat detta. Har dock inte kunnat hitta någon rationell förklaring.

Ojoj, mycket har skrivits sedan jag startade tråden. Får nästan dåligt samvete för att jag inte svarat ännu.;)

Jag har, med hjälp av maskeringstejp som provisorisk lösning, skjutit upp problemet ett tag, men då en del andra fel har smugit fram de senaste veckorna så bestämde jag mig för några dagar sedan att det var dags att ringa.

Felen som finns på datorn i dagsläget är:

* Sprickan har nu fått ett syskon, på motsatta sidan. Det är alltså två sprickor nu, som är situerade där skärmdelens sylvassa plastsvärd tar emot på datorn.
* Datorn stängs av helt när cirka 20% av batterikapaciteten finns kvar. Den hamnar då inte i viloläge, utan stängs av helt och gör att man tappar ALLT man har uppe för stunden. Inte bra om man är författare.:'(
* Laddaren har, i närheten av "klumpen", bränts sönder. Då det bara är datorn och laddarens klump som är de enda värmekällorna som funnits i närheten, misstänker jag starkt att det beror på något fel i sladden som gör att den har bränts. Smält gummi och trådar från innehållet sticker ut på ett obehagligt och troligen ytterst farligt sätt. Den används inte för stunden, som kanske förstås.
* Datorn blir väldigt varm vid minsta användning, och fläkten drar bara igång emellanåt.
* Hårddisken surrar vissa stunder, ett ljud som inte fanns de första månaderna. Ljudet upphör när man rör på styrplattan, och återkommer direkt när man stannar fingret eller slutar röra plattan. Skumt.

Det är vad jag kommer på, kan säkert vara något mer. MacBooken är sjukskriven, och en gammal PC har satts i tillfälligt bruk. Skall ta med datorn till MacForum någon dag i nästa vecka, och hoppas på det bästa.

Är det någon som kan ana vad som kommer gå på garantin och vad som inte kommer gå på garantin? Och hur fungerar det när jag har garanti kvar, men de kanske anser att något av felen inte skall gå på garantin? Undrar, då de tar 840kr/h enbart för att kolla vad som är fel och göra en prisuppskattning.

Exakt samma sak har hänt mig. Jag är dock boende på Gotland vilket gör det hela något svårare. Apple vill att jag antingen åker till service ställe i sthlm/ kalmar. Det är alltså en resa som både tar tid och pengar. Det andra alternativet är att skicka datorn.

Tidigare har Apple alltid skickat en låda att skicka iväg datorn i - detta verkar de slutat med. Han på Apple sa att det är konsumentens ansvar att ta sig till service stället.

Är detta korrekt - oavsett vart man än bor.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-10 01:09

Tänka sig att jag inte var den enda som detta har hänt för. På min Macbook har det gått en flisa strax under där högra handloven ligger när man skriver (läs ovanför "pulserande lampan"). Men jag fixade det provisoriskt med lite lim och flisdelen som låg i min hand. Strax efter detta hänt började även min Bluetooth enhet glappa med. Ligger den där under? Och idag dog mitt batterie, ca 200 laddnings cykler :P.

Skall ta och ringa Apple support imorgon sporrad av den här tråden nu! Varför kan aldrig nattskiften ta slut snabbare så man får ringa sin support!! ;D

-- edit

Sådär så fort jag vaknade idag ringde jag Apple. Batteriet skickar de nytt direkt och jag fick ett referens nummer angående min glappande bluetooth enhet och flisa i chassit. Jag gillar deras support ;D 5+ ^^

Senast redigerat 2007-08-10 14:23

Ännu en som har samma problem. Upptäckte en flisa idag i höger nederdel av top chassit. Är det någon som enbart har haft detta problem och fått det fixat på garantin?
Ännu har jag inte märkt några andra (av apple erkännda) problem.

För min del så säger de på supporten att det inte låter som ett konstruktionsfel utan att uppkomsten på min Macbook beror på mig. Intressant då flera andra Macbook ägare måste måste vara lika oaktsamma som mig.

Det intressanta är att jag tycker min Macbook är riktigt seg och kan ta Lååång tid på sig för rätt mediokra uppgifter.

Nu har detta självklart inget med flisan att göra men något märkligt har hänt.

Senast redigerat 2007-08-11 12:08

Nej det verkar ju onekligen som om plasten inte tål normal slitage. Men det verkar faktiskt som om folk får chassit utbytt och att apple erkänner problemet.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3877372&#3877372

Låter bra. Det ända är att som boende på Gotland blir det problem med att få den till service. Apple står inte för transport.

En liten update då...

Jag lämnade in min dator och på plats sade säljaren på MacForum att det med flisorna skulle gå på garantin då de haft det problemet flera gånger tidigare. Jag är alltså inte ensam.:p

Det var två veckor sedan, så om de följer vad de sagt till mig så bör min dator ha undersökts igår. Får ringa dem imorgon för att se vad som sker.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-14 19:24

Samma sak har hänt mig. Min hårddisk kraschade och när jag lämnade in den på service efter ett samtal med Apple sa killen på servicestället att de skulle byta chassit eftersom det gått flisor både på vänster och höger sida. Så nu sitter jag här med en fräsch dator med nytt chassi och ny hårddisk och ett batteri som är tva månader (efter laddningsproblem) och garantin gick ut i helgen.

Som påpekats tidigare så är flisproblemet välkännt och den jag talade med på apples support bekräftade och sa att det inte var några problem att få top chassit utbytt sålänge inte chassit i övrigt uppvisade tecken på överdrivet slitage och oaktsamhet.

1
Bevaka tråden