Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM 8500 -världen minst smarta dator?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-12 17:17

Jag hade små planer att sätta en PM 8500 i bruk som webserver. Fördelarna med den skulle vara att den är tyst, rätt snygg och förmodligen pålitlig.

Jag hade en RAM-modul från en annan gammal Mac, som jag tänkte sätta i, för att få 160MB RAM.

Jag hade inte ens en tanke på att det skulle vara jobbigt att sätta i nytt RAM när jag öppnade datorn. Oj, vad fel man kan ha. Under kåpan doldes en mycket besynnerlig konstruktion, där varje enskild bit hålls på plats med hjälp av en plasthållare. Runt hela kalaset sitter en plastram, som jag inte ens förstår meningen med. Jag tittade runt, och insåg att jag inte förstod logiken bakom konstruktionen, för det kunde ju knappast vara meningen att man skulle plocka isär hela datorn för att uppgradera minnet?

Iväg till Google, för att få tag på manual...

Eh? För att byta minne, måste man ta bort moderkortet. För att få loss moderkortet måste man ta bort CPU:n, en mystisk plastram och dra ur alla kontakter, samt lossa en hel armada med konstiga plasthållare.

Det här var inte värt besväret. Människorna som har satt ihop den här konstruktionen (Apple) verkar inte ha en aning om vad de olika delarna på datorn är. Det är den i särklass uruslaste konstruktion jag någonsin sett. Att byta hårddisk på en bärbar Mac verkar jobbigt, men det här är klart värre.

Jag lade ned hela projektet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-12 17:45

Det är bara att bita ihop tänderna och försöka få ut logikkortet.
Ja, tyvärr måste det plockas ut CPU och en del annat när man vill få ut logikkortet, men det är mödan värt eftersom om du lämnade in till dataverkstad då blir det ganska dyrt för dej.
Stressa inte upp dej och ta´t lugnt.
Det går om man tar god tid på sig. Du behöver inte att "lägga ner projektet"

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-12 21:47

Just därför har lådan i 800-serien (Quadra 800, 840av samt PowerMac 8100 och 8500) utnämts till en Road Apple på www.LowEndMac.com.
Läs mer här: http://www.lowendmac.com/roadapples/q800case.shtml

Jag uppgraderade min PM8500 med ett G3-kort på den gamla goda tiden! Det var lite jobb att skruva bort moderkortet bara för att kunna plocka bort L2-cachen, som krävdes för att få igång kortet! Men det var inte överdrivet jobbigt heller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 17:43

Är inte 8500 den sämsta datorkonstruktionen...någonsin?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-25 18:03
Ursprungligen av acke:

Är inte 8500 den sämsta datorkonstruktionen...någonsin?

Nej, jag tycker Bondi Blue iMac G3 233/266 MHz sämsta ur service synvinkel

Ursprungligen av acke:

Är inte 8500 den sämsta datorkonstruktionen...någonsin?

Nja. Inte sämst, men bland de sämsta Apple modellerna.

Har uppgraderat minnet i 20 st 8500 en dag. Jag säger aldrig mer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 23:09
Ursprungligen av acke:

Är inte 8500 den sämsta datorkonstruktionen...någonsin?

iMac G4 Globe är inte kul den heller kan jag säga, vis av erfarenheten...

Jag har sett en del PC med lika idiotisk design men 8 serien är hemsk på dessa har jag skurit mig flera gånger
Men även den välrenomerade IIci har sina sidor, skall man byta PRAM batteriet måste men skruva loss både nätaggregatet och floppyn vad jag kom ihåg.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 18:05

öppnade väl upp min f.d 8500 lite för mycket... tror rekordet var på tre minuter till slut... i början tog det väl upp emot en timme innan man fattade vad man skulle göra.

  • Medlem
  • 2004-10-25 18:12

Jag skulle inte kunna konstruera en sämre lösning under pistolhot ens. Den är genial ur dålighetssynpunkt.

Min historia slutade med att jag gick lös på datorn med en skruvmejsel, och tog ut det som var vettigt att spara och satte i en 8600 istället. Den är extrem åt andra hållet. Väldigt smart.

Det är ungefär som med vissa franska bilar - de tycks vara uppbyggda så att konstruktörerna börjat med de slitdelar som måste bytas ofta och sen liksom byggt upp resten av bilen runt om dessa.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ungefär som med vissa franska bilar - de tycks vara uppbyggda så att konstruktörerna börjat med de slitdelar som måste bytas ofta och sen liksom byggt upp resten av bilen runt om dessa.

Habba, habba, habba. Nu tar vi det lite lugnt där!

Ursprungligen av Nurell:

Habba, habba, habba. Nu tar vi det lite lugnt där!

Men Nurell kör du både franskt och QuarkXpress? Sover du på spikmatta också?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-25 21:34

Jag med gör/har gjort det.. kör Quark körde CitroÉn och sover på tagelmadrass - äkta kreatörer skall lida...

1
Bevaka tråden