Jag köpte en kombinationsburk med ADSL2+-modem, trådlös accesspunkt med n-kompatibilitet och 4-portars switch i. Liten och inte allt för ful. Med den skulle jag kunna förenkla nätverket i stugan drastiskt och äntligen få bort allt kabeltrassel.

Och produkten levererar, det var jättelätt att komma igång, konfigurera och använda. Och så stöter man på den mest korkade ingenjörshjärnhärdsmälta jag hittills skådat; en dumhet som är svåröverträffad. På burken sitter en av/på-knapp som man måste trycka på varje gång man ansluter ström till burken. Så vad händer efter ett strömavbrott, som är ganska vanligt ute på landet? Jo, burken förblir avstängd till dess man manuellt trycker på knappen igen. DUH! Jag har en server på landet, och via den kan jag fjärrstyra värmen i kåken (och snart sköta bevattning också) men om man inte kommer åt den är det ju ingen idé. Servern, en Mac mini med Tomcat och egenutvecklad programvara, sköter sig så fint, startar om efter strömavbrott etc, men inte Linksys inte.

Så det här stolpskottet från Linksys (Cisco, vad f-n låter ni dotterbolagen släppa ut egentligen) rikoschetterar tillbaka till affären. Hur kan man bygga ett nätverknav som inte förmår hålla sig själv igång? På lådan står det dessutom "High-speed ADSL2+ Modem gives you a fast, 'Always On' connection to the Internet". Ljug!