Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slänga PC, rädda licens?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-05 22:10

Såhär, står en gammal PC-häck på ett jobb som har en laglig kopia av Windows XP på. Datorn är seg och ska slängas och jag tänkte ta tillvara på XP-licensen.
Kruxet är att den CD:n garanterat är förstörd, dvs slängd i grovsopen. Finsn det något sätt att ta reda på serienummret och sedan avregistrera licensen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-06 10:29

Tack så mycket! Måste man avregistrera sitt Windows hos MS innan man kan installera det igen? Typ som köpt musik hos iTunes?

Beror på vilken version av Windows du använder. Använder du home kan du bara installera på en dator sedan måste du ringa till microsoft och be dem "nollställa" din licens så att du kan installera på en annan dator.
Men det är inget du kan göra från din dator utan du måste ringa.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-04-07 10:13
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Beror på vilken version av Windows du använder. Använder du home kan du bara installera på en dator sedan måste du ringa till microsoft och be dem "nollställa" din licens så att du kan installera på en annan dator.
Men det är inget du kan göra från din dator utan du måste ringa.

Jag har aldrig varit med om att Windows-licensen inte går att aktivera. Det går åtminstonde att göra ett par gånger innan den låses.

PS. Om du installerar XP sen, tänk på att du endast behöver "Aktivera" ditt exemplar av XP. Du behöver inte "Registrera" den. DS

  • Medlem
  • 2007-04-07 00:13

OEM-licenser är ju inte flyttbara alls, så om det är en sån är det kört. Däremot kan du använda den för att uppgradera till Vista om du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-07 14:20

Tack för hjälpen! Glad påsk!

Avregistrera Windows Vista

Okej, nu are sa att jag har windows vista pa en gammal oanvandbar burk (uppgraderade i dumhet for att testa vista). Och nu behover jag windows vista i min xp burk da jag kopt nytt grafikkort som stodjer DX10 och jag kor Flight Sim X!

Fragan ar den, ar det bara att stoppa in skivan i datorn, uppdatera och sen ringa support da den ej godkanner aktivationen och de kan nollstalla licensen eller kommer den acceptera direkt (har bara installerat pa 1 dator) eller gar det inte alls?

Det ar en Windowes Vista Home Premium Student Upgrade Skiva.

Tack for hjalpen!
Jippoblade

(sorry, ar i utlandet, och har tyvar inte aao)

jag har en org. win xp pro cd från min gamla asus, jag krävde att få org.skivan för att jag inte litar på restore-cds från tillverkaren...lång historia.

men nu måste jag använda div. win-program och tänte köra med bootcamp på min mbp, måste jag ringa MS först? Bör man överhuvudtaget kontakta dem?

1
Bevaka tråden