Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika tid trots synkning mot time.euro.apple.com

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-03 21:59

Kolla in skärmdumpen! Den visar tidsinställningarna i min dator och i en annan dator i huset som jag rattar med ARD. Båda synkar klockan mot Apple Europa och vi står i samma hus. Dumpen är inget montage.

Varför går klockan i min dator 4 minuter och 59 sekunder efter den i datorhallen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-03 22:42

Kan det vara för att den ena av datorerna har en brandväggsintällning eller dylikt (tex Little Snitch) som gör att tiden i praktiken aldrig synkas?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-03 22:49

Många tänkbara förklaringar existerar...

Se den här tråden om ett liknande problem för möjliga förklaringar och lösningar:
http://www.99.se/mac-os-x/212027-kontinuerlig-synkronisering-datorns-klocka.html

Notera särskilt intervallen mellan uppdateringarna.

Ändra i ntpd.conf per instruktionerna i tråden och välj SPs tidsserver.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-04-03 23:43
Ursprungligen av pichia:

Kan det vara för att den ena av datorerna har en brandväggsintällning eller dylikt (tex Little Snitch) som gör att tiden i praktiken aldrig synkas?

Little Snitch har aldrig stört min tidssynkning sedan många år. jag tror att Little Snitch har en preset som inte bryr sig om triviala saker som t.ex. tidssynkning. Jag har alltså inte ens behövt tala om för Little Snitch att den ska släppa igenom tidssynkning mot Apple's server.

Jag använder inte time.euro.apple.com för jag tycker den fungerar dåligt.
Antingen time.apple.com.
Men just kör jag mot en svensk NTP server: ntp1.sp.se
Den är anpassad för det svenska tidsformatet osv. Den fungerar hur bra som helst.

  • Medlem
  • 2007-04-04 00:26
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Den är anpassad för det svenska tidsformatet osv. Den fungerar hur bra som helst.

Nu är ju inte ntp-protokollet beroende av tidszoner då detta omvandlas på klientsidan, men det är ju aldrig fel att välja en närliggande server.

1
Bevaka tråden