Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aiport Extreme Hastighet!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har gjort lite mätningar med TP-Test på min nya Aiport Extreme och mitt nya Bredbandsbolaget 100 mbit som kopplades in idag. Blev dock inga roliga resultat!

Med sladden rakt in datorn får jag 60 Mmit/s. Kör jag via Airport Extreme får jag 18 Mbit/s.

Min dator är en 3 år gammal Powerbook G4 1,25 GHz med 512 MB Ram

Vad är det som gör att det går så jäkla slött när jag kör trådlåst?

Airport Extreme ska ju ha stöd för 100 mbit. Är det min dator det är fel på?

Tacksam för hjälp.
Erik

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-03 11:54

Airportkortet i din PowerBook är av typen "g", dvs det leverarar maximalt 54Mb/s. Men mer relevanta hastigheter bör ligga kring 25Mb/s sen sker bortfall pga störningar av olika slag.

För att få högre hastigheter trådlöst behövs ett kort av typen "n" som sitter i de nyaste macarna.

Ursprungligen av Narogh:

Airportkortet i din PowerBook är av typen "g", dvs det leverarar maximalt 54Mb/s. Men mer relevanta hastigheter bör ligga kring 25Mb/s sen sker bortfall pga störningar av olika slag.

För att få högre hastigheter trådlöst behövs ett kort av typen "n" som sitter i de nyaste macarna.

Ok! Jag antar att det inte går att få "n" stöd på min dator? Eller? Om jag köper en ny dator som har "n" stöd vilken hastighet klarar den att ta emot?

Det handlar också om hur mycket den trådlösa routern släpper igenom. Handlar inte bara om g och n. I detta fall kan det mycket väl vara så.

Min Netgear router släpper in 20 Mbit trafik att dela ut. Det klarar jag mig på.
Men sitter du med 100 Mbit ja... du ser själv.

Det finns några få routrar som släpper igenom 100 Mbit men det kostar en slant.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det finns några få routrar som släpper igenom 100 Mbit men det kostar en slant.

Men klarar inte AirPort Extreme att släppa igenom 100Mbit??
Den skulle ju vara fem gånger snabbare är Express och den var ju 54Mbit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 13:28

Det sitter en processor i den som allt annat. De klarar (ofta) inte 100Mbit på WAN-porten. Om du har n-nätverkskort och alla ni sitter hemma hos dig, kommer ni att ha höga hastigheter mellan er internt.

Mot WAN-porten är det en helt annan femma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 14:05

Den enkla förklaringen är att det är det trådlösa nätverkskortet i din PB som är flaskhalsen. Skulle du ha ett .n -kort så skulle det gå lite snabbare även om du säkert inte skulle kunn autnyttja anslutningen fullt ut.
Sedan kan det ju vara värt att nämna att de 100 Mbit som BBB hävdar att de levererar oftast snarare ligger mellan 60 och 80.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 15:41

Härligt att detta kommer upp, för innan jag köper vill jag veta vad throughput på en Airport Extreme ligger på.
För er som inte vet så är throughput hur snabbt datat går mellan wan-lan...
Min Linksys WRT54G så ligger det på 30mbit vilket är lite trist då man har 100mbit internet så nu skall den bytas ut.
WRN300G skall tydligen klarar 80-120mbit throughput och Dlinks gamingrouter skall klara runt 90mbit men vissa får över 100mbit... så var hamnar Airport Express?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-03 17:04

macintouch har testat den nya extremen ganska ordentligt.

Denna bild förklarar det mesta och man ser även att boven i sammanhanget är NAT funktionen.

Ursprungligen av Narogh:

macintouch har testat den nya extremen ganska ordentligt.

Denna bild förklarar det mesta och man ser även att boven i sammanhanget är NAT funktionen.

Vad är NAT? Dessa diagramen var lite för svåra för mig. Kan någon förklara lite enkelt hur många Mbit internet en Aiport Extreme kan skicka iväg trådlöst till en dator men "n" stöd. Säg att den blir matad med 60Mbit i Wan porten! Hur många Mbit kommer försvinna innan det når datorn? Inget?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-03 21:45

WAN bridged WPA2, dvs mot internet din dator har ett IP från BBB då får du max 100Mb/s.

WAN NAT WPA2, din dator har ett IP tilldelat av APE då får du max 35Mb/s.

Hej!

Så att jag får ut 54-60 Mbit av bredbandsbolagets 100Mbit när jag har NAT påkopplat och kör med en "n" dator kan anses vara en helt okej hastighet?

Blev först lite besviken att det inte gick fortare, när jag körde trådat med min gamla d-link fick jag ut cirka 86 Mbit (i och för sig märker man väl ingen praktisk skillnad vid vanlig surfning då får servrar levererar ut så snabbt)

1
Bevaka tråden