Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD till mac SE

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-04-03 00:31

Har haft frågan tidigare om hur man får igång en CD till en mac SE.
Det har jag lyckats med....

MEN hur bränner jag en CD på en nyare mac med OS9, så att OS6 kan läsa den ?

Har provat olika varianter, dels en G4 och OS9s egen cdbrännar funktion. Och
med en G3 med Toast och extern brännare. Men SEn med OS6 vill inte förstå formatet.

Har förstått så mycket iallafall att det är något speciellt man måste göra före OS7....

Kanske enklast att lägga i OS7 i SE´n ???

Sen en B postning i frågan :

Hur formaterar man en SCSI HD som inte varit i närheten av en Mac tidigare ?
Om jag ansluter en yttre SCSI drive till SE´n så hittar "skivverktyg" min hårddisk,
men säger att skivtypen inte kan formateras ???

Har Googlat runt efter ett formaterings prog. men ack så lurad man är när 68k macarna
gått ur tiden för läääänge sedan

Jag har bara erfarenhet av System 7, och där körde man HFS (inte HFS+). Hade en NEC-cd-rom på jobbet med hela 3x läshastigheten. Kostade säkert en förmögenhet och var inte helt lätt att använda. Tror man fick köra FWB Harddisk Toolkit eller vad det hette.

Vete sjutton hur man gjorde på System 6-tiden. Jag har en gammal extern SCSI-disk til min PM6100 men den var redan formaterad i HFS när jag fick den. Hur är det med terminering, kan det inverka? Kanske att du trots allt får peta in den internt och formatera där? Keine Ahnung...

Kanske att du skall gå med i nån maiinglist för compact macs på www.lowendmac.com e dyl? Kolla också bland länkarna längst ner på sidan om just SE/30 - där kan gömma sig en hel del hur man skall föra över filer och program till och från gamla maksiner.

Som sagt, kanske bäst att köra System 7. Eller vill du köra 6:an av nostalgiskäl? Det är ju trots allt ganska bökigt att bara kunna ha igång ett program itaget osv.

Det bör inte vara några problem med externa CD-läsare. Se bara till att System 6 har drivrutiner för CD-läsaren installerade.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-04-03 09:50
Ursprungligen av Marcus K:

Det bör inte vara några problem med externa CD-läsare. Se bara till att System 6 har drivrutiner för CD-läsaren installerade.

Drivrutiner har jag lyckats få i med hjälp av disketter.

Förut ville den inte alls kännas vid CD´n. Nu hittar den min CD skiva men frågar om jag vill
formatera den ? Alltså förstår den inte formatet ? Har provat olika versioner av drivrutiner
med samma resultat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-03 09:16

Försök hitta kopia på "Silverlining Pro" och/eller "Hard Disk ToolKit". Borde kunna hjälpa dej. Båda programen är gamla och finns inte att köpa längre, vilket jag tycker gör att dom borde vara fria att piratkopieras.

  • Medlem
  • 2007-04-03 09:36

Hur stor är HD:n? Jag tror inte att den kan vara över 2GB nämligen.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-04-03 09:47
Ursprungligen av Giggs:

Hur stor är HD:n? Jag tror inte att den kan vara över 2GB nämligen.

Den är 2.1GB !!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-03 10:07

Det går inte att få in System 7.5 på den? Lite bättre stöd för CD på det.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-04-03 10:29
Ursprungligen av Creops:

Det går inte att få in System 7.5 på den? Lite bättre stöd för CD på det.

Borde gå !!
Fast med 1Mb RAM, kanske går ?

Tja, det ska inte vara för lätt med antikviteter

Bpost igen :

68k macar må vara "obsolete" men provade Cubase i den och ta mej tusan !! Grundfunktionaliteten är exakt likadan som i en nyare version. Det var inte leksaker
på sin tid inte..... Med ett yttre MIDI interface kan programmet klara 128 !! MIDI kanaler
in/ut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-03 11:08

Här har du lite info om burken, om det nu är den.
http://everymac.com/systems/apple/mac_classic/stats/mac_se.html
Då får nog igång den med 1MB ram, men du kanske får leka lite i med att stänga av Tillägg och sånt för att den ska flyta på bättre, finns ju StartDoubler och sånt som hjälper till. Men försök få tag på minnen till den.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-03 11:09

Vore ju supercoolt om man kunde förvandla den till en "extraskärm" till sin vanliga dator!
Kan man ha den stående brevid och visa status och andra kul grejor.

  • Medlem
  • 2007-04-03 11:39

Om jag hade velat uppgradera till system 7 hade jag nog stannat vid sytem 7.1. det är bra och modernare än system 6, men kräver inte alls lika mycket av datorn som system 7.5.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-03 12:40

Nja, 7.5.3 men med Tilläggskontrollen satt på Minimalt skulle jag nog rekomendera..

Mellan System 7.5 och System 7.1 skiljer det inte särskilt mycket i minnesanvändning med tilläggen avstängda (om ens installerade). 1 MB är dock lite för System 7 oavsett version.

Hur har du kunnat få tag i en SE/30 med en megs minne? Trodde att alla hann bli uppgraderade under sin "normala" bruksperiod till åtminstone typ 4-16 MB. Eller har den varit söndagskörd hemma hios en gammal dam som aldrig körde fortare än 6.0?

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2007-04-06 14:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Hur har du kunnat få tag i en SE/30 med en megs minne? Trodde att alla hann bli uppgraderade under sin "normala" bruksperiod till åtminstone typ 4-16 MB. Eller har den varit söndagskörd hemma hios en gammal dam som aldrig körde fortare än 6.0?

Den har haft 6.0 på sin interna hårddisk så länge jag haft den (på vinden sedan -91).
MEN jag hittade också gammla minnen i en kartong, så nu har den 4MB,svindlande tanke

  • Medlem
  • 2007-04-06 14:16

Fyra meg klarar man sig riktigt bra på. Min första egna dator var en IIvi med OS 7.1 och 4MB minne utökat till det dubbla mha RAMDoubler. Tänk så kul det var att spela Civ på den!

*nostalgisk*

1
Bevaka tråden