Prissättning av Powerbook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-04-02 17:32

Hej,
Som blivande mac-ägare har jag en undran.
Jag tänkte att jag skulle köpa mig en bättre begagnad mac då jag inte är säker på om jag vill lägga 17000 för en macbook om jag inte vet vad det är jag ger mig in på och dessutom väntar jag på intels nya plattform och en eventuell uppgradering av macbooks grafik.
Det jag tittar på främst är PB 12" med processorer mellan 1 och 1,5 GHz. Jag tror att det är den datorn som uppfyller mina lrav bäst. Minnet är inte så viktigt då det inte kostar så fasligt mkt idag.
Men om vi räknar från 512MB och uppåt så har man iaf någonting att utgå ifrån.

Nu till min fråga:
Vad är egentligen ett rimligt pris på en PB i den klassen som jag tittar på?
Kanske en 1GHz med 512?
Vad ska jag behöva ge?

tack på förhand
Adam

fem lök om den är fullt fungerande...?
många håller i sina tolvtummare lite extra hårt eftersom det inte finns någon 'riktig' ersättare. (än...?)

Senast redigerat 2007-04-02 18:47

5000 är rätt pris idag enligt min mening. Men de flesta som annonserar försöker få ut ett par tusen till. Pruta!

• Medlem
  • 2007-04-02 19:17

Ni är i precis samma tankar som mig. Dock anser ju jag att macbooken är ett hyfsat alternativ till 12" PB:en men okej. Tack för svar iaf.
//addam

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-02 21:10

Rimligt pris är nog mellan 5 och 7000. Jag fick 7000 för min maxade 1,5 GHz:are i januari.

• Medlem
  • 2007-04-02 23:19

Jag tycker att 7000 är för mkt också. Jag hittade en prissättning som mactorget gjort i januari 05 och då låg priset för en 12" mellan 8000-13000. Det var alltså för över 2 år sedan. powerbookarna är inte värda så mkt längre.

Dom är värda precis lika mycket som folk är villiga att betala. Så om någon vill hosta upp 7-8 laxar så försöker nog inte säljaren pruta... Men man kan ju inte titta på vad folk vill ha för powerböckerna på Blocket et al. Dessa priser säger ingenting om vad säljaren verkligen fick ut eller om maskinen blev såld öht.

Känn lite på en PB12" i verkliga livet innan du bestämmer dig. Jag har själv en iBook 12" och så länge man sitter bara framför den är allt helt OK. Men om mjan ställer den jämte en ny MB är skillnad i snabbhet, skärm etc ganska stor... Så om du köper en beggad mac blir det billigare men du kommer säkert inte heller att behålla den lika länge innan du byter. Räkna lite på ungefärlig kostnad/år. Det är ju inte bara själva PB du skall ha. Kanske behövs mer minne för en tusing, ny och större HD för ytterligare en tusenlapp. Hur är det med batteriet? Ett nytt kostar 1500. Dessa utlägg brukar man inte få igen när man sedan vill sälja den. Sen har vi det där med garanti...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-03 08:57

Jag kan ju inflika att intresset för dessa begagnade datorer är enormt stort. Jag fick totalt över 30 svar via mail och telefon när jag skulle sälja min. Datorn blev såld på två dagar, men telefonen fortsatte ringa i säkert en månad.

• Medlem
  • 2007-04-03 12:51

Jaja, snål som man är får man kanske vänta lite längre innan jag hittar just den powerbooken som passar just mig. Men jag tycker ändå synd om de som betalar överpriser för de små powerbookarna...
Tack för alla svar
/a-man

Ursprungligen av addam:

Men jag tycker ändå synd om de som betalar överpriser för de små powerbookarna...

japp, det är det. sen finns det ju även dom som inte drar sig för att ta överpriser heller. eller vad sägs om en 12" powerbook med trasigt moderkort för 3500:-?
är det inte jättesvårt att få tag på ett nytt moderkort(1,5 ghz), och är det inte jättesvårt att byta?
enligt min snabba överslagsräkning landar den datorn på ungefär samma peng som en macbook, och då är den optiska enheten ändå keff.
ingen som har ett gammalt logic board att ge mig? O:-)

• Medlem
  • 2007-04-04 09:48

Har du kollat på ebay internationellt?
Finns en del delar ute så kanske kan du hitta något som passar..?

1
Bevaka tråden