Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn vaknar nedpackad i väskan

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-02 12:52

Hej!
Min MacBook har haft en del lustiga hyss för sig; när den ligger i väskan verkar den ibland vakna upp och upptäcker snabbt att det blir varmt i fodralet. Resultatet är fläktar som går på max och ett dött batteri. Är det här ett känt problem? Det är knappast systemet, det har varit så i två olika installationer.

det finns en uppdatering i programuppdateringar, typ security update, som fixar skiten..
: )

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-12 17:39

Njää, det var ju ett tag sen, om du menar firmware update? Och det finns då inget annat specialnytt... Men det kanske inte är nåt särskilt konstigt. Nu har det varit okej ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-12 22:17

Då du låter den gå i vila, vänta alltid tills lampan börjar "andas" innan du packar ner datorn.

I bluetoothinställningar kan man ange om bluetoothenheter ska kunna väcka datorn från vila. Kan det vara något sådant?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-04-12 22:24

Det är vanligt att min lilla gör så också. Stuvarner omsorgsfullt men lik förbannat vaknar hon. Det kan tydligen vara vanligt de första åren, innan hon känner sig trygg i sin sovmiljö eller så.

...för detta är väl familjeliv.se?

Det kan inte vara så att du kopplar ur någon USB-pryl efter att du har satt den i vila?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-16 00:52

Haha, snooze, bra förslag!

Nej, jag kopplar såklart inte in eller ur några USB-tillbehör efter att datorn lagts i vila. Det är svårt att komma åt i fodralet i väskan

Jag började ha en misstanke idag om att det kanske är touchpaden eller musknappen som skämtar med mig; Ibland när den utsätts för belastning (typ lyfts upp fort eller sätts ner på ett bord) så agerar den som att man klickat. Kanske kan vara nåt sånt, men i så fall har jag ingen aning om hur man ska lösa det...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-04-27 11:59

Jag hade detta problemet då jag stände av datorn helt och lyckades stänga locket i något mellanläge då datorn inte hunnit stänga av sig helt.

Min lösning på problemet är då att antingen stänga av och vänta tills den är färdig (vilket känns löjligt när detta inte behövs på en XP-dator) eller att man stänger luckan direkt efter att man tryckt på stäng av - dvs omdelebart och mycket snabbt. Då funkar det oxå !

Men nu har jag prcis läst alla inlägg om sprickor och kan säga att jag inte kommer fresta på locket i onödan!

Ursprungligen av JonesH:

Hej!
Min MacBook har haft en del lustiga hyss för sig; när den ligger i väskan verkar den ibland vakna upp och upptäcker snabbt att det blir varmt i fodralet. Resultatet är fläktar som går på max och ett dött batteri. Är det här ett känt problem? Det är knappast systemet, det har varit så i två olika installationer.

Taskig vilolägessensor kanske? Om magneten ligger fel kan viloläget fungera lite av till i hopfällt läge (iaf om det är samma typ av sensor som på iBook).

Jag har samma otroligt störiga problem. Har hört talas om en larmfunktion i MacbookPro som reagerar när man rör datorn lite, typ lägger ner den i väskan eller går med bestämda steg... Kanske kan vara den som spökar. Jag vet dock inte hur man stänger av funktionen...

Jag har nu haft MacBooken inlämnad och fått konstaterat att det var en sensor i locket som inte funkade. Den är nu bytt och allt funkar som det ska. Nu kan jag promenera från konoret igen.

Vänta nu; du lägger den t.ex på ett bord där den efter en stund ligger och sover i lugn och ro. Sen vaknar den och upptäcker till sin fasa att den är nedpackad i en väska!! Det skulle skrämma skiten ur mig också.

Tyvärr, sensorn var tydligen inte problemet, inte heller moderkortet som nu är bytt... Kanske är det skärmen... Den är beställd och jag rapporterar efter den också är bytt.

1
Bevaka tråden