Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP - Photoshop CS2 Vs. CS3

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-30 20:55

...sitter med en MBP C2D 2,33 ghz och är väl rätt så nöjd. Stör mig dock ordentligt på att datorns fläktar drar igång hela tiden. Allt från enkelt surfande till program. Strömmande video, ljud och flash är big no, no då datorn blir galet varm, vilket är rätt konstigt...

Speciellt varm blir den med Photoshop CS2. Man kan i princip inte göra något utan att datorn blir råvarm. Det räcker med en fil/bild under 1 meg för att datorn förvandlas till en kamin. Och det har blivit värre sen 4.9 uppdateringen dessutom. Om man kör PS CS2 och iTunes samtidigt kan man typ steka ägg på tangentbordet...

Är detta pga själva CS2 versionen eller är det min dator som är trist? Hur är det för er som har CS3?

Hör med Apple på deras support kanske?
Låter väldigt konstigt i alla fall. Fläktarna ska inte gå igång jämt, så det måste vara nåt fel.

Ursprungligen av Vattenflaskan_:

Hör med Apple på deras support kanske?
Låter väldigt konstigt i alla fall. Fläktarna ska inte gå igång jämt, så det måste vara nåt fel.

Nej men de ska gå när datorn är varm, så långt är det rätt, frågan är varför den blir så varm. Hur ser det ut i Aktivitetskontrollen, något som stjäl processorkraft?

  • Medlem
  • 2007-03-31 10:41

CS2 körs ju emulerat, vilket tär på krafterna. Det är ju inte omöjligt att man har optimerat Rosetta och andra saker i 10.4.9, vilket leder till att processorn får jobba hårdare.

Tiden när våra Powerbookar var helt knäpptysta är förbi iom Intel. Det skulle vara bra om man kunde ställa ned hastigheten på CPU och grafikkort, så att de kördes på 50%.

Ursprungligen av stfm:

CS2 körs ju emulerat, vilket tär på krafterna. Det är ju inte omöjligt att man har optimerat Rosetta och andra saker i 10.4.9, vilket leder till att processorn får jobba hårdare.

Tiden när våra Powerbookar var helt knäpptysta är förbi iom Intel. Det skulle vara bra om man kunde ställa ned hastigheten på CPU och grafikkort, så att de kördes på 50%.

Det fanns ju i de gamla strömsparfunktionen i Classic att man kunde välja att köra med lägra processorfart vid batteridrift.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-31 14:23
Ursprungligen av stfm:

CS2 körs ju emulerat, vilket tär på krafterna. Det är ju inte omöjligt att man har optimerat Rosetta och andra saker i 10.4.9, vilket leder till att processorn får jobba hårdare.

Allt som körs i Rosetta kan bara utnyttja en core, dvs. bara 50% av processorns kapacitet. Sedan tillkommer emulering... men hur som helst kan man inte maxa processorn med CS2. Jag har aldrig några problem med fläktljud i min MBP + CS2.

  • Medlem
  • 2007-03-31 14:31
Ursprungligen av xerent:

Allt som körs i Rosetta kan bara utnyttja en core, dvs. bara 50% av processorns kapacitet. Sedan tillkommer emulering... men hur som helst kan man inte maxa processorn med CS2. Jag har aldrig några problem med fläktljud i min MBP + CS2.

Tja ... vad ska jag säga. Vi har olika erfarenhet där. Det är ju inte omöjligt att jag pressar datorn mer än du. Jag tycker inte att det är ett problem, men jag tycker att man märker att Rosettaprogram suger en del av processorn. Särskilt om man har flera igång samtidigt.

mina fläktar håller sig nästan alltid på 2000rpm. Hör dem nästa naldrig, måste va något fel på din maskin

Det är nog ganska avgörande hur mycket minne det är i maskinen, ju mer minne desto mindre behöver processorn kasta runt data.
Det syns ju på sidor in/ut i aktivitetskontrollen om det är brist på minne som suger.

  • Medlem
  • 2007-03-31 19:19
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Det är nog ganska avgörande hur mycket minne det är i maskinen, ju mer minne desto mindre behöver processorn kasta runt data.
Det syns ju på sidor in/ut i aktivitetskontrollen om det är brist på minne som suger.

Absolut, med 1GB var CS2 jobbigt att använda, men även med 2GB är det ju ganska krävande. Jag tror det hänger på vad man gör. En avancerad Illustrator illustration får fläkten att gå som en galning. Men den är ju rätt tyst ändå tycker jag... jämfört med min G4:a som låter mer hela tiden.

1
Bevaka tråden