Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger bud på skivbolaget Universal Music

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tidningarna The Mercury News och Los Angeles Times rapporterar att Apple förhandlar med världens största skivbolag; Universal Music Group om ett uppköp. Budet som Apple är beredda att lämna sägs uppgå till $6 miljarder. Skulle affären gå i hamn, kommer Apples VD Steve Jobs, utan tvekan bli en av de mest inflytelserika personen inom hela skivindustrin.

Förhandlingarna som hållits under största möjliga sekretess, sägs ha pågått i flera månader med Universals nuvarande ägare Vivendi Universal. Apple har dock inte lämnat in något formellt bud ännu. Men det rapproteras att ett bud som kommer hamna någonstans mellan $5-$6 miljarder, kommer lämnas in i god tid till Vivendi Universals styrelsemöte den 29 april. Apple har valt att inte kommentera uppgifterna.

The Mercury News rapporterar vidare att Apple med Jobs i spetsen tydligen räknar med att man i inom kort kommer kunna tjäna pengar på musikdistibution via Internet. Apple håller enligt Mercury News i största hemlighet på att testa en distributionstjänst, som kännare av musikbranschen påstår kommer bana vägen för en storskalig försäljning av musik via Internet. De som har fått testa tjänsten, som sägs lanseras i slutet av månaden, påstår att det nerladdningen och köp av musik har blivit lika enklel och icke-tekniskt som att köpa en bok från Amazon.com.

När Apple för första gången visade upp den kommande musiktjänsten för Vivendi, i december förra året, var tanken att Vivendi skulle sälja en del av skivbolaget till Apple. Men med tiden har en vision om att köpa hela Universal music vuxit fram. Nu i dagarna sägs Apple alltså lägga ett bud.

99mac har kontaktat Svenska Apple för en kommentar. Vi återkommer när vi erhållit svar.

Hela storyn finns hos;
The Mercury News
The Los Angeles Times

-- du läste det först på 99mac.com --

Senast redigerat 2003-04-11 16:47
  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 13:41

"Universal, which reaps about $6 billion in sales annually from artists such as 50 Cent, Shania Twain, U2 and Luciano Pavarotti, would be controlled by a maverick who revolutionized the computer market.."

Låter ju fin fint

Fy fan va ball! Lite sjukt samtidigt med Apple som musikdistributör. Men idén är inte dum! På så sätt kommer Apple kunna köpa upp och kontrollera distrubutionen av de flesta och största musikartsiterna i världen. Resultatet? Alla som diggar U2 måste ha en Mac för att kunna lyssna på deras musik. Jag vet inte om jag är övertygad, men konceptet verkar intressant!

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2003-04-11 14:00

Holy smoke! :eek:
Om detta går igenom kommer vi att få betala mer eller mindre för musik i framtiden?

Med Apples tjänst så har man ju halverat priset på en CD om man konsumerar mer än ett par i månaden. Det är fortfarande rätt dyrt, men helt klart i rätt riktning!

Det är en svindlande tanke. Någon/några som tror på digital distribution av musik i toppen på världens största skivbolag. Svårt att greppa.

Som norrlänning finns det bara en kommentar : knappast....

Frågan är snarare om världens största skivindustri kan undvika digital distribution av sin musik. Jag tror det inte!
Förutsättningen är att de kan komma upp med en intressant och konkurrenskraftig musiktjänst, och det verkar ju Apple ha idag!

[Edit: Lite väl mycket upprepning...]

Har Apple verkligen råd med detta?

Ciryon

Jag ser detta som ett bevis på att Apple insett att hårdvaruproduktion är en dead-end och att framtiden ligger i mjukvaruframställning.

Content is king!

Jag hade för mig att Apple hade max fyra miljarder dollar i kassan -- och då inte i helt ren cash heller.

Låter konstigt? Det kanske är tvärt om? Universal som köper Apple?

usch... hoppas inte.
bara massa skitmusik ändå + att Apple borde satsa slantarna på vettiga saker som att tex se till att det kommer lite snabbare processorer i deras överprissatta datorer.... (har man 6 Milljarder dollar borde man väl ha råd att se till att det produceras CPU:er....)

För övrigt är jag inte riktigt med på vad som skulle vara så kul och bra med digitalt distrubuerad musik... jag menar om man betalar för musiken tycker jag det känns kul att ha en fysisk skiva + konvolut. får jag bara en komprimerad fil så kan jag väl lika gärna greppa den på DC eller så...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-11 15:25

För mej känns det som om Apple tappar lite fokus om dom köper Universal Music. Finns en firma i södra Sverige som heter xxx kött & svets. Slakteri och svetsfirma i ett enda företag. Snacka om oskärpa. Vore nog bättre om Apple köpte upp nån firma i den egna branchen.

/Jens

Det här ju svinsmart. att bli en "sansad" aktör i hela mp3-träsket. Jobs har ett par äss i rockenärmen. helt klart. med detta skulle han kunna göra vad han vill med itunes och RIAA. typ.

hoppas hoppas.

vetifan dock om han kommer döpa om hela rasket till apple, det kommer ju att heta nåt annat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag hade för mig att Apple hade max fyra miljarder dollar i kassan -- och då inte i helt ren cash heller.

Låter konstigt? Det kanske är tvärt om? Universal som köper Apple?

Eftersom Universal är ett stort, börsnoterat företag är det inte några problem att låna hela köpesumman. Apple kommer inte göra slut på sina sedlar i första taget.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-04-11 17:04

Dessutom räcker det med en majoritetspost för att få in sitt folk och genomföra det som skälet till köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-11 17:18

Hur kan man heta Simpo Brinkflake? Verkar en aning misstänkt... Hur som helst är det kul att Apple vill "tänka utanför lådan" och göra något nytt av musikbranschen som håller på att ruttna inifrån. Apple kan ju till exempel samarbeta med Sony och bygga en trådlös, bärbar musikspelare som använder iTunes/QuickTime och som man kan plugga in i hembion, stereoanläggningen, bilstereon osv. När man hör en låt man vill spara trycker man på en knapp och pluff, så sparas den på hårddisken och ka-chink, klirrar det till i Apples sparbössa.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-04-11 18:57

Finns det inte redan ett skivbolag som heter Apple? Och att de har gjort upp om namnet i och med att de inte riktigt har konkurerat på samma marknader? Har för mig att jag läst det någonstans... Lite skumt om Apple börjar kränga skivor i så fall...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 19:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Finns det inte redan ett skivbolag som heter Apple?

Jo. Apple Records var en del av Apple Corps, The Beatles' bolag.

Namnet hittade Paul McCartney på, "A is for Apple, B is for Beatles". I augusti 1968 proklamerades "National Apple Week", och de fyra första singlarna släpptes.

Det finns ett musikförlag som heter Apple. Det är en stor skillnad. Eller nåja stor och stor... Jag ska säga att jag inte helt 100 på att det är just ett förlag men jag har för mig det.

Det är klart en svindlande tanke att Apple ska köpa ett av de fyra kvarvarande skivbolagen i världen. Det är stort.

Undrar just vad en grupp som Metallica tycker om detta... de ligger på Elektra som Unversal äger. De är ju inte helt kära i Musik + Datorer + Vanliga människor.

Vet inte hur jag ska tänka om detta. Det är klart en svindlande tanke. Vi får se vad som händer.
.mac och musik. Ja det låter klart intressant. Det skulle bli en rivstart med Unversal bakom. Äntligen kanske skivbolagen tvingas tänka och byta strategi.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-04-11 19:15

Det kan nog både vara skivbolag och muskförlag.
Var det inte dess svenska del den omtalade Billy Butt bossade för när han var i farten? Eller minns jag helt fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 19:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Det finns ett musikförlag som heter Apple.

Vilka tror du producerade The Beatles Anthology? Apple finns och ger ut både skivor och filmer...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-11 20:16

Hårdvaran tjänar man inget alls på det !
Otroligt låga vinster på hårdvaran, därför tillverkas all hårdvaran i Asien. Mjukvaran görs i Europa och USA, därför börjar Apple gå andra vägar att få förtjänster. Se verkligheten !

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Hårdvaran tjänar man inget alls på det !
Otroligt låga vinster på hårdvaran, därför tillverkas all hårdvaran i Asien. Mjukvaran görs i Europa och USA, därför börjar Apple gå andra vägar att få förtjänster. Se verkligheten !

Nåja, Apples huvudinkomster är just hårdvara. Men jag ser det inte som fel att se till andra inkomstmöjligheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-11 22:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Har Apple verkligen råd med detta?

Ciryon

1. Vi betalar ju överpris för Apples datorer (upp till 40% mer än för andra märken)
2. Om SJ avstår från sitt bonus.
3. Om Apple kan leverera nya datorer strax efter lanseringen och inte 1 månad innan nästa generation lanseras, så kanske har man råd med det.;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-11 22:27

Ni kommer ihåg lanseringen av iTunes och iPod.
De orden man hörde från bossen själv var: ladda bara ner och spela in. Han menade inte DÅ att man skall betala för de tjänster. Nej.
Men då ägde han inte ett sådan bolag.

Jag tror inte på iden, tycker inte att Apple skall göra som MS och börja köpa mediebolag mm. Jag håller visserligen med om att mjukvaran är viktigare än hårdvaran, det är här det intellektuella kapitalet finns. Men personligen tror jag nog ändå att plattformen som helhet har möjlighet att växa mer om hårdvara kunde licensieras. Det blir ett initialt stålbad, men ni kommer väl ihåg Power Computing mfl, de drev teknikutveckling framåt, visserligen på Apples bekostnad men det är stor skillnad idag. när vi har ett unix baserat OS.

Åter till skivbolagsaffären. Skivbolagen har historiskt tjänat en massa stålar, men jag är tveksam till om det här är en lysande affär för aktieägarna. Visst det måste till en ny affärsmodell för att sälja musiken i framtiden, blanka plastskivor för 200:- st funkar inte så länge till. Frågan är dock om det kommer att löna sig att vara först denna gång, det har ju tyvärr inte gjort det tidigare. "To boldly go where no one has gone before..." låter coolt, men alltför sällan har det gett reella intäkter. Utan snarare kostat en massa för de som varit först och sen har det kommit någon annan och tagit vinsten.

cheers

PS. Jo... ...jag har varit på middag och druckit en massa vin, vi får väl se imorgon om jag håller med mig själv DS.

edit: fixade stavning i citatet :rolleyes:

Senast redigerat 2003-04-12 08:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Freske
"To baldly go where no one has gone before..."

Att skalligt gå dit ingen gått förut?
Det är inte så att du menar "boldly"?

No offence!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Det kan nog både vara skivbolag och muskförlag.
Var det inte dess svenska del den omtalade Billy Butt bossade för när han var i farten? Eller minns jag helt fel?

Little Big Apple records.

Dalagatan stockholm.

Om apple har ett kort i rockärmen i form av en magnifik musiksäljartjänst så är det här en briljant idé. I annat fall så är det ett skumt företagsköp som dock kommer att inbringa mycket pengar.

Bevaka tråden