Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon testat Tubestick?

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-10 18:31

Det var nog den sämsta uppdateringen jag sett. Bilden hackar och suger musten ur CPUn.
Allt går trögt som bara den efter ett tag.
Tråkigt men får nergradera tyvärr och jag som hade så höga förväntningar.
Blir bara förbannad på dynga nu.
1.0.2 fungerar dock som den ska.

För mig funkar uppdateringen bra.
En annan av nyheterna är att det ska gå att exportera till AppleTV eller iMovie nu, men jag har inte hunnit pröva det ännu.

Enda viktiga funktionen som saknas nu är väl timerinspelning, eller glömmer jag nåt annat?

Uppdateringen till 1.1 är värdelös.
Min PB G4 1.33ghz klarar inte av den. Jag mejlade dem om min tubesick och jag fick svar att det bästa vore om jag skickade tillbaka den till Tyskland. Vilken skit!!!!! På hemsidan var ju min dator tillräcklig, plötsligt så ska man ha minst 1.5 ghz. Hyffsat besviken.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-11 19:27

Hur som helst verkar senaste vara mer processorkrävande vilket är rätt tråkigt. Man ser inte framtiden för denna stickan på det sättet.
Kanske en Mac Pro vore på sin plats?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-11 20:03

Jag vill också varna om ni tänker sälja tubestik med programen thetube och mediacentral så är det bökigt att flytta till någon annans konto då koderna är låsta på hårdvara och kräver man måste avaktivera datorn. Att sedan flytta koderna till någon annans konto har jag ännu inte löst. Köparen fick "ärva" mitt konto

Min imac g5 klarar inte heller av den nya uppgraderingen. Kan det vara så att equinux prioriterar intelmacar, eller är det dags för mig att inse att min imac börjar bli gammal?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-05-13 11:35

Ramlade in på macsupport i går - 495 kr senare hade jag en tubestick i fickan... intrycken hittills är att den är helt klart mer processorkrävande än EyeTV - en "slow mo"-känsla i fullskärmsläget och fläktar på hörbart läge på min Macbook 2.0 avslöjar den.

MediaCentral är doch en lovande produkt - inte Frontrowläcker men med funktionalitet som ger en försmak av framtida vardagsrumslösningar... jäkligt kul. Summa sum: när de kommer till rätta med processorbelastningen så är det väl använda 495 - till dess så är EyeTV vassare och en billig Migliamottagare att rekommendera.

Jag var tvungen att nedgradera mig till TheTube som följde med 1.02 efter att provat 1.1, den sög fullständigt musten ur min stackars lilla G4 mini... bilden hackade och ljudet blev bara blippar och bloppar... nu fungerar det ...hjälpligt i alla fall, kan nog lungt konstatera att det var bland de sämsta investeringar jag gjort...:(

Mottagning

Ha! Efter någon veckas exprimenterande av o till har jag nu hittat en vinkel ute på min balkong där Tubestick hittar SVTkanalerna - med hjälp av en atennförstärkare för några hundralappar... Hoppas produkten kommer att fungera bättre "on the road" än den gör någon km från Teracom/Boxer i "darkest Sundbyberg"...

Tubesticken (o antennförstärkaren) åker nu in i skåpet för dåliga köp.

Gick tillbaks och läste kommentarerna till ursprungsartikeln på IDG och jag vet inte vilken värld Simon lever i, men att få det till att den här produkten är en 10 på en 10 gradig skala är snudd på naivt. Men det kanske var MediaCentral som han blev kär i. Min 2 år gamla Energy T2 har bättre mottagningsförmåga än den här löjliga plastbiten.

"Det finns inga tv-kort i det här formatet med kortplats idag. Visst är det en nackdel, liksom avsaknaden av time-shiftfunktion, men det låga priset och att grymma MediaCentral ingår är väldigt betygshöjande. Simon Grabiec, nyhetsredaktör MW"

Tjoho, verkligheten anropar!!

För att skapa motvikt i tråden; min sticka fungerar mycket bra. Kör utan förstärkare på Imac24 och har närmast perfekt mottagning på alla fria kanaler. Antennen står på imacens ovansida. Uppgraderade också till TheTube 1.1 utan problem. Däremot fungerade knappt nånting på min PB Alu årsmod 2003.
Håller med ovanst talare att den verkar dra en del prestanda.

Jag har inte heller några direkta problem med min sticka. Den fungerar och gör det den ska. Men visst håller jag med om tidigare talare här att 1.1 verkar dra lite mer prestanda men det är troligtvis pga timeshift?
Jag använder min sticka på en G5 dual 2 Ghz.

Har inte lagt en order på Tubestick ännu då jag inte är i Sverige förrän till sommaren. Men det verkar som en iBook 1,2 GHz inte längre är lämplig, eller hur?

Någon som provat?

"We didn’t want to leave for the weekend without fixing some important issues with The Tube. Our developers pushed the right buttons and boosted performance, especially when watching TV in full screen or using a G4 or G5 computer. We’ve also optimized the reliability of the EPG-information for each channel and improved the keyboard control. By hitting the spacebar you are now able to pause the running program.

For all multi-lingual people we’ve optimized the multi audio track detection and localized The Tube in French. Isn’t that something. Oui, c’est vrai. The Tube sait parler francais maintenant."

http://blog.equinux.com/2007/05/25/boosted-performance-and-stability-with-the-tube-111/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 18:57

nu har de till och med fixat en redig presentation av stickan. http://www.equinux.com/us/products/tubestick/index.html var skeptisk först men nu när de både fixat till bättre mjukvara med timeshift och annat så gjorde jag ett impulsköp. jag menar hur illa kan det gå?

Det kan gå rätt illa, särskilt om du har en G5 eller äldre. Efter att ha uppdaterat till nyaste versionen hänger sig programmet inte längre, nu fryser bilden med ojämna mellanrum istället. Jag måste byta kanal för att få igång det hela igen.

Mottagningsproblem

Svensk digital-tv är inte byggt för inomhusmottagning så man kan inte räkna med att det ska fungera klockrent med den lilla pinne som skickas med.
Jag kan däremot rekommendera Elgato eyetv diversity som använder en teknik med dubbla mottagare och två antenner vilket gör att du får väsentligt bättre mottagning även vid svårare förhållanden. Har du bra mottagning går det dessutom att titta på flera kanaler samtidigt, eller titta på en och spela in en annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 13:12
Ursprungligen av johan ekstrom:

Det kan gå rätt illa, särskilt om du har en G5 eller äldre. Efter att ha uppdaterat till nyaste versionen hänger sig programmet inte längre, nu fryser bilden med ojämna mellanrum istället. Jag måste byta kanal för att få igång det hela igen.

har en sprillans macbook (en svart, precis som i deras reklam), och såvitt jag förstått så är problemen betydligt färre med intelprocessorer när det gäller stickan. läste en tidigare kommentar om en som stälde antennen på en uponervänd färgburk för att få bättre mottagning. om foten är magnetisk, borde då inte ett element fungera betydligt bättre?

Ursprungligen av Bleppe:

har en sprillans macbook (en svart, precis som i deras reklam), och såvitt jag förstått så är problemen betydligt färre med intelprocessorer när det gäller stickan. läste en tidigare kommentar om en som stälde antennen på en uponervänd färgburk för att få bättre mottagning. om foten är magnetisk, borde då inte ett element fungera betydligt bättre?

Det är väl bara att testa? Själv har jag turen att bo med fri sikt mot Nackamasterna, så jag har bra mottagning, men prestandan suger.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-30 22:24

Senaste 1.1.1 fungerar bättre på intel tycker jag och endast ca.56% CPU.
Förra mellan versionen gick inte alls då processorn gick i bott och bilden åt helv...
Nu stod det optimering för G4 och G5 men nått annat har dom gjort.

Nöjd med min sticka, bor långt ute på vischan, 6 mil till Göteborgssändaren och jag har kanonfin mottagning, med takantennens hjälp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-04 16:10

Tubestick = Sämsta köp någonsin

Måste säga att tubesticken e tamejf..n det risigaste jag varit med om.

Direkt när jag började installera programvaran så fick jag en flashback från den tiden då jag använde windows, registrera hit, bli medlem dit, programvara som hänger sig och en känsla av att man sitter och installerar spyware infinner sig.

När jag väl lyckades få bild, så var den urdålig och buggig över hela bilden hela tiden.

Det är 2007 nu och sån här skit ska inte få säljas som om det vore en färdig produkt!

Bort med skiten å ner i kartongen, den ska dom få tillbaka eller så slänger jag upp en film på youtube med en brinnande tubestick. Enda sättet att få de drygt 400 pengarna att bli väl spenderade.

Jag är lite intresserad av att testa den...någon som vill sälja till billig peng?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 14:40

Funkar kanon här iallafall. 3 mil utanför umeå. lite knackigt utan antenn iofs. men satte den medföljande antennen mot ett element och fick in allt utom svt kanalerna, sedan kopplade jag den till antennen på taket och fick in de kanalerna med. funkar klockrent. nu undrar jag bara hur jag redigerar / komprimerar materialet man spelat in eller hur man bränner till en dvd. mycket för pengarna fick man iallafall (förutsatt att man har en intel processor dvs)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 21:27
Ursprungligen av P.Saltskog:

Jag är lite intresserad av att testa den...någon som vill sälja till billig peng?

350 kronor kostar den. tror inte att du kan få tag på någon digitaltv mottagare billigare än så. allra minst en som är tillverkad för osx...

Jag själv har Tubestick och en vän har Miglia och Miglia fungerar hur bra som helat med comHem och vanligt digital. Tubestick har jag än inte provat på hans comhem.
Det enda som irriterar mig är att jag inte kan välja inspelnings kvalité på materialet samt vart inspelade materialet ska sparas.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag själv har Tubestick och en vän har Miglia och Miglia fungerar hur bra som helat med comHem och vanligt digital. Tubestick har jag än inte provat på hans comhem.
Det enda som irriterar mig är att jag inte kan välja inspelnings kvalité på materialet samt vart inspelade materialet ska sparas.

Att du inte kan välja inspelningskvalitet är rätt självklart, den digitala signalen sparas nämligen rakt av på datorn utan någon omkodning. Det tar ingen processorkraft alls och ger ingen som helst kvalitetsförlust. Vill du ha bättre bild så får du övertala regeringen att slänga ut några skräpkanaler ur marknätet, då får de kvarvarande kanalerna mer bandbredd och därmed bättre bild.

Som lite kuriosa så kan man även notera att Boxer inte längre marknadsför sig med frasen "bättre bild"... eftersom det inte är sant (förutom på svt).

Fick min idag. Plastplutten var kanske inte den snyggaste grej jag sett men jag skaffade den för att kolla nyheterna, så det går an den korta stunden
Får in en hel hög kanaler och det utan att mecka med nått. Klart godkänt för det priset.

Håller med om att registrering är j*vla fasoner.

Har tyvärr också köpt denna något impulsaktigt efter MW's fantastiska recension... Funkar tyvärr riktigt dåligt... Har mailat supporten och frågat, får väl se vad som säger.

Nåväl, vi har en kund som ligger på Bornets TV-nät (Bornet är ett lokalt nät i Borås för både adsl och digital-tv). Vad ska man ha för tv-adapater för att ta in TV via ett vägguttag??

Någon som har koll på vad det är för AppleScript för inspelning de har lagt till?
För mig (som inte vet ett skvatt om AppleScript) låter det som man borde kunna schemalägga inspelningar med hjälp utav AppleScript?

Bevaka tråden