g3:a som kraschar efter minnesuppgradering :-(

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallåj! En familjemedlems surf- och musikdator i form av imac g3 (600 mhz), har börjat hänga sig konstant....

Allt började när jag tog ut pc100-minnet på 128 MB (VIKING) som samregerade med ett Kingston-minne på 256MB, PC133, 3,3V och CL3 (responstid, eller ngt...). Nu är det som så att jag tog ur Viking-minnet och la i en identisk minnesmodul på 256MB (kingston).

Nu kraschar datorn konstant! Musen slutar svara och tangentbordet likaså. Jag har kollat att minnena inte glappar.

Är det totaltkört? Den började gå snabbare faktiskt med 128 MB mer minne (från 384).

Kernel panics i OSX (skärmen blir grå och det kommer upp en ruta som talar om att du måste starta om) beror oftast på hårdvarufel och då i synnerhet dåliga/felaktiga minnen.

Reklamera minnet och sätt tillbaka det gamla så länge. Detär sällan som hela datorn pajar för att man sätter i en taskig minnesmodul.

Har du kollat så att 256-minnet verkligen passar iMacen? PC100/133-standarden ser inte längre likadan ut som när iMacen och tidiga PMG4 kom ut. Antalet minnebankar per krets är bl.a. annorlunda. En följd brukar bli att datorn endast "ser" halva minnet. På exvis www.crucial.com (din iMac: http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=iMac+%28G3%2D600%29) kan du kolla exakt vad som passar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kernel panics i OSX (skärmen blir grå och det kommer upp en ruta som talar om att du måste starta om) beror oftast på hårdvarufel och då i synnerhet dåliga/felaktiga minnen.

Reklamera minnet och sätt tillbaka det gamla så länge. Detär sällan som hela datorn pajar för att man sätter i en taskig minnesmodul.

Har du kollat så att 256-minnet verkligen passar iMacen? PC100/133-standarden ser inte längre likadan ut som när iMacen och tidiga PMG4 kom ut. Antalet minnebankar per krets är bl.a. annorlunda. En följd brukar bli att datorn endast "ser" halva minnet. På exvis www.crucial.com (din iMac: http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=iMac+%28G3%2D600%29) kan du kolla exakt vad som passar.

Japp. Det är exakt samma minne jag körde med förut. Datorn fryser helt enkelt. En gång har den blivit grå; i övrigt fryser den helt: DEAD.

btw. den nygamla minnesmodulen på 256MB är identisk med den nya minnesmodulen. Jag använde alltså redan ett sådant minne i datorn. Verkar som om den hänger sig när man sätter i en till

http://www.webhallen.com/prod.php?id=20893

Fortfarande samma fel!!! Två identiska minnen som inte fungerar ihop. ENDAST när det ena är i och det andra är ett pc100-minne... Otroligt frustrerande. Vad ska jag göra???

Minnet från webhallen som är ett Kingston-minne "VALUERAM", funkar tydligen INTE i iMac g3 600MHZ (graphite). Konstigt. Då om man bara har ETT av dessa minnen, tillsammans med ett gammalt PC100, så funkar det galant. Någon som kan byte ut ett 256MB mot ett 512 som garanterat funkar i iMac:en jag har? SJälvklart lägger jag mellanskillnad!

1
Bevaka tråden