Bilden synkar inte med ljudet (Apple DVD Player, EyeTV, VLC)

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini Intel 1.83GHz med 1GB RAM, en Elgato EyeTV 410 digitalbox, en Sony KDL-46W2000 LCD-TV samt en Marantz receiver. Samt en färsk "archive and install"-installation av OS X med inställningen "preserve user settings" eller vad det heter.

Jag har problem med att bilden och ljudet när jag spelar upp DVD-film eller tittar på TV inte synkar. Bilden visas ca 200ms efter ljudet. Det spelar ingen roll om jag spelar upp den i Apple DVD Player eller i VLC. Samma problem. Dessutom så har jag samma problem med EyeTV när jag har den inställd på "progressive scan".

Jag har inga problem att spela upp vanliga video-filer (mpg, XviD, H264, x264/mkv) i Quicktime eller VLC. Dessutom så har jag inga problem i EyeTV heller om jag väljer någon annan inställning för deinterlacing än progressive scan.

Den gemensamma nämnaren kan kanske vara MPEG-2? Hårdvarudekodning?

Dessvärre misstänker jag att problemet kan vara än mer komplext. Jag köpte en ny TV för några veckor sedan, och jag misstänker att det var i samband med det som jag märkte problemet. TVn är kopplad med DVI -> HDMI och jag kör i upplösningen 1920x1080p i 50Hz. Körde dock min förra TV i 1920x1080p också. Tror iofs det var 60Hz.

Drivrutinerna till grafikkretsen i OS X för min Mac Mini är huvudmisstänkt för problemet, men jag är inte tillräckligt kunnig för att bevisa det. Förhoppningsvis är det kanske ett hårdvarufel och jag kan få min lagad eller utbytt. Ett problem med drivrutinerna känns som det kan ta betydligt längre tid att få ordning på.

Om jag kör 1920x1080 interlaced så har jag inte dessa problem. Hmm...

1
Bevaka tråden