Hur lång tid för reparation?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå, fick skicka in min Macbook på service för andra gången pga hårdvarufel.
Den har nu varit iväg en månad och jag har fortfarande inte fått tillbaka den.

Min fråga är, finns det några bestämmelser på hur lång tid ett företag har på sig att utföra reparationer innan jag som kund kan börja klaga?

Tror inte det finns nåt utskrivet i antal dagar hur lång tid får ta. Mer att det ska ske inom "skälig/rimlig" tid. Och en månad är varken skälig eller rimlig tid, särskilt inte om det inte lämnats en förklaring. Du kan klaga på. Helt klart.

Snackade med dem förra veckan och deras förklaring var att de hade fått beställa ett nytt logikkort från usa.
Men jag menar, det är en helt vanlig macbook, borde inte såna saker finns på lager?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 19:23

Det utbytes systemet som apple har är helt värdelöst!
Min hårddisk gick sönder i en macbook och det tog en auktoriserad verkstad 3 veckor att byta.

Nu är det så att apple har ett lager med utbytesedelar. Det är därifrån alla garanijobb tas ifrån. Det är därför det tar så lång tid ibland. Till och med 3 veckor att byta en disk som tar 5 min att byta den med sakerna i hand.

Jag förstår att Verkstäderna inte kan skynda på den processen. Men förstår inte heller varför dem inte är lite service minden och, säg har 5 st diskar utav varje sort på hyllan konstant. När ett garantijobb kommer in så tas den ifrån hyllan och det beställs en ny.
Och verkstaden får pengar utav apple. Visst så kanske verkstaden får ligga ute med dessa pengar. Tills en ersättning ges utav apple. Men destå mer kunder.

Service minded eller inte så tog jag upp det med min verkstad och dom hade inte tagit upp det med apple. Och dem skulle inte heller tänka sig att ligga ute med de pengarna. Synd bara på verkstaden som är sthlm störrsta och lever på sådana som mig.

Skickar mina datorer gladligen till uppsala med bud fortsättnings vis!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-26 08:42
Ursprungligen av atomlab;1253919/:

Jag förstår att Verkstäderna inte kan skynda på den processen. Men förstår inte heller varför dem inte är lite service minden och, säg har 5 st diskar utav varje sort på hyllan konstant. När ett garantijobb kommer in så tas den ifrån hyllan och det beställs en ny.
Och verkstaden får pengar utav apple. Visst så kanske verkstaden får ligga ute med dessa pengar. Tills en ersättning ges utav apple. Men destå mer kunder.

Problemet är bara det att verkstaden inte får ha några delar hemma, i allafall inte några delar från Apple.

Det kan jo till tider ta lång tid att skaffa delarna som behövs, och nån gång då och då så får man trasiga delar också, och då är det bara att skicka efter en ny del, vilket i sin kan ta några extra dagar.

Skall du klaga, så får du ringa till Apple Support, verkstaden gör nog vad dom kan, men dom kan inte byta nån del som dom inte har. Pratar du med Apple, så kan dom i sin tur påskynda processen med att framskaffa den delen som saknas.

Kom bara ihåg att fråga vilken kompensation Apple tänker ge dig för att du har fått vänta såpass länge.

Håller med atomlabb de vanligaste delarna skall finnas lokalt för Service.

Jag håller med Smurf till 100%.
Vissa förbrukningsvaror som hårddiskar och minnen borde man kunna ha på lager för att öka servicen. Sedan får de reda upp det med Apple utan att kunden behöver vara inblandad.

1
Bevaka tråden