Dilemma kring min sneda skärm

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 04:25

Min macbook levererades med sned skärm, dock hann fjorton dagar gå innan jag fick den till serviceställe, så någon bytesrätt gäller inte längre.

Mitt serviceställe (macforum i göteborg) såg att skärmen var sned och att det inte var något som jag hade gjort. Därför skulle de reparera det på garanti. När maskinen var klar, var skärmen minst lika sned, teknikern sa att han hade gjort vad han kunnat.

Inte helt nöjd med resultatet kontaktade jag apple, de hävdade att de inte kunde ge mig (servicestället) något nytt skal eller nya gångjärn, det enda jag kunde göra var att lämna in den för felet fler gånger, tills jag hade rätt att få en helt ny maskin av dem.

Servicestället är inte intresserade av att göra ytterligare försök, då teknikern anser sig ha gjort vad som är möjligt.

Vad ska jag göra nu?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 10:59

Hmm, trist situation. Jag hade tänkt köpa min nästa Mac i deras butik, men om de kan vara ivägen på detta vis vettåfan faktiskt...

Kontakta Apple och tala om för dem att servicestället inte vill arbeta på den så får de komma fram till vad du ska göra. Om du köpt datorn av Apple är det Apple du är kund hos, inte servicestället.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-25 12:50

Be teknikern kontakta Apple - honom borde dom ju tro på.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 13:33

Alltså, problemet är inte att apple inte tror mig, för det gör de, men de vill inte lösa den på annat sätt än att den ska bytas ut.
De ansåg att jag skulle ta den till fler serviceställen om det första inte kunde lösa problemet, men det känns lite fel, det är väl inte för inte de har certifierade serviceställen?

Finns det någon här som jobbar inom apple? Jag hade helst sett att jag fick nya gångjärn eller motsvarande bara och slapp gå igenom en hel utbytesprocess och två till tre serviceärenden till, det känns så onödigt och tidskrävande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 20:16

Sned skärm? Du pratar om Macbook alltså? Hade det varit aliminium hade det lätt kunna förklarats med att materialet gör att den lätt blir sned när man har den nedfälld. Beror på att skärmen är så tunn. Men det syns endast när datorn är stängd. Aldrig hört att macbook kunde drabbas av samma problem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 13:26
Ursprungligen av Karachi:

Sned skärm? Du pratar om Macbook alltså? Hade det varit aliminium hade det lätt kunna förklarats med att materialet gör att den lätt blir sned när man har den nedfälld. Beror på att skärmen är så tunn. Men det syns endast när datorn är stängd. Aldrig hört att macbook kunde drabbas av samma problem.

Ja det är en vanlig macbook och skärmen är tydligt sned när den är nedfälld. Kan tillägga att den lämnades in för att den pep och nu piper den på nytt.

Ny dator med sned skärm. Heja Apple!

• Medlem
  • Södertälje
  • 2007-04-11 20:03

Jag har också sned skärm på min, rejält med. Hoppas jag lyckas få min utbytt med och att de inte tror jag orsakat problemet..... Macbook verkar vara en dator med kvalitet......

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-06 21:16

Hej nu har jag precis fått min dator reparerad för följande fel:
*Sned skärm
*Problem med viloläge
*Överhettning
*Flimrande skärm
*Problem med laddning
*Problem med airport
*Pipande logikkort

Den har dessutom reparerats en gång tidigare, just för sned skärm, problem med viloläge och pipande logikkort. Fast de felen uppkom ju igen.

Nu efter andra reparationen är min skärm fortfarande lite sned, trots att de bytt skalet. Till råga på allt skickade de med fel laddare, något jag inte märkte förrän jag kom hem. Var ju bara att åka tillbaka och byta rätt. Någon kompensation ville de inte tala om överhuvudtaget.

Jag börjar tröttna på det här, visserligen är min skärm mycket bättre nu än förut, men den är fortfarande synligt sned om man tittar på macbooken uppifrån eller från sidan. Jag tror inte de kommer hjälpa mig mer heller, känns mer som de kommer hävda att den är rak nog nu.
Detta tar så mycket tid och känns helt förgäves, jag vill bara ha en hel och ordentlig dator.

Tittar jag på innerplasten (den lite mörkare som går runt tangentbordet) ligger inte denna platt utan går helt vågigt, känns sådär roligt också.

Vad ska jag ta mig till? Ska jag inte kunna förvänta mig en ordentligt rak skärm efter två reparationer?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-08 18:31

Hoppas min kommande MacBook inte kommer ha samma fel:(

Tråkigt att höra om det där, jag har aldrig haft det minsta problem med min macbook, måndagsexemplar suger

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-09 15:26

Verkar vara många som har fått ett "måndagsexemplar" av MB CD och C2D. Jag sympatiserar med dessa personer. Tycker personligen att det är förvånansvärt att Apple har så många dåliga exemplar. Har Apple inte bra kvalitetskontroller? Borde förbättras i alla fall, med tanke på omfattning, priser, garantiregler och reparationstider.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-11 17:43

Nu har jag hunnit använda min dator lite mer
1. den överhettas fortfarande
2. Den hänger sig i viloläge
3. Den hänger sig i osx utan belastning.

Jag har varit i kontakt med apple angående reklamation, skulle bli uppringd idag mellan 13 och 14, men det hände ju inte.
Ringde dem, fick köa och köa. Blev kopplad, fick köa igen. Blev kopplad en gång till, fick köa ännu mer. Fick till slut höra att jag inte kunde prata med han som höll i mitt case och att de förhoppningsvis skulle kontakta mig imorgon.

Jag blir så frustrerad på detta, varför kan inte apple sköta sin retur? Varför har apple servicepartners som inte kan reparera en dator? Det här är under all kritik.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-12 17:11

Idag skulle jag blivit uppringd av apple, men det blev jag inte. Det fick jag göra själv.
Apple flyttade över mitt case på någon annan.

Massa samtal hit och dit, till slut blev min reklamation accepterad. Men någon kompensation var det inte tal om. Inte ens en dvi-adapter. Trots att jag förklarade att jag tidigare hade haft stora problem med en annan macbook och macforum och inte heller då kompenserats.

Lägger på och dubbelkollar mitt kvitto, datorn har gått ned 700kr sen jag beställde.
Ringer upp igen, förklarar att jag hellre tar pengarna tillbaka om de inte vill kompensera mig.
Får höra att datorn har bättre prestanda och jag därför inte blir kompenserad. Jag kontrar med att tar jag pengarna tillbaka får jag ju bättre dator och pengar i handen.
"dröj kvar"
Får reda på att jag kan få 500kr till mitt konto. Förklarar att det fortfarande lönar sig för mig att ta pengarna tillbaka, då blir jag erbjuden dvi-adaptern jag bad om från början. Fine.

Går en stund, sedan får jag orderbekräftelse, fast på billigaste datorn. Ingen dvi-adapter med. Fel adress, fel telefonnummer och mitt namn är felstavat. Ringer in igen, får höra att visst, de beklagar för att de gjort fel med min adress, men att jag visst ska ha billiga datorn.
Förklarar att jag då hellre tar pengarna tillbaka och köper datorn själv.
"jag ringer upp inom kort"
Nu ska jag få rätt dator, men jag krävde att få allting bekräftat per mail.

Ska det behöva fungera såhär?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-17 21:29

Nu har jag fått min nya dator. Om den är perfekt? Nej.
Musknappen är stum på ena sidan, den klickar alltså inte, utan är bara trög hela vägen ned i botten.

Dessutom var batteriet laddat två cykler, det har inte något av de nya batterier jag köpt varit tidigare.

Det blir till att ringa apple imorgon igen. Jag börjar tappa tålamodet, allt jag ville ha var en hel dator, en maskin som var hel ur förpackningen.
Och nej, det är bara inte att gå bort till macforum och få det fixat, för jag vet hur det går då, det uppkommer andra fel. För övrigt verkar det som macforum har förstört mina minnesstickor som jag hade i förra macen när den var inne. Inget som de tänker ta ansvar för, eller apple för den delen.

edit: Jag öppnade precis paketet till kabeln jag skulle få som "kompensation".
Visade sig att de skickat fel kabel. En sladd för Powermac G5, jag vet inte, men jag bad specifikt om dvi-kabeln till macbook. Inte video ut för G5.
Är de fullständiga amatörer där borta?

Senast redigerat 2007-07-17 21:58
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-17 22:26

Jag kan bara beklaga det som hänt dig men jag är inte förvånad de verkar ha stora problem med att skicka rätt prylar. Vet inte hur deras datasystem och kontakten mellan telefonisten och den som packar grejerna för det är ju i ett led och nånstans så glappar det. Har ringt och få dem att skicka rätt kabel till mig förklarat nogrant varje gång så det skulle bli helt rätt men ändå blev det fel kabel och grejer varje gång och bara kostnaden för att skicka en sketen kabel skickade de räkning på en gång och den lå på över 500 kr känns som rätt bortkastade pengar om fel grejer ska åka fram och tillbaka. Nu löste mitt problem sig men det var onödig och bortkastad tid.

Hoppas att allt löser sig för dig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 13:02

Nu har jag ringt runt igen, blivit kopplad fler gånger än jag kan räkna.
Första samtalet löstes det så jag skulle få en ny macbook, igen. Däremot glömde de av att lösa min kabel, så jag fick ringa in ännu en gång om den.

Hoppas allt blir bra med den nya nu.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-18 13:25

du får berätta hur det går med den nya datorn skóm skall komma...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 20:31

Shit asså det är ju helt sjukt ju!!! Tycker att det är asajobbigt med supporten. Jag har varit med om ett måndagsex till iBook som var inne 3 ggr. Lyckades snacka till mig en hårddiskreparation utanför garantitiden. Men inte mycket mer.

Jag tycker också att det är asajobbigt att när man väl fått rätt, så kopplar de en till dansken. Hände mig två gånger. Olika danskar varje gång, och jag i mitt mest tillmötesgående lynne vill blir så paff att jag inte kommer på mig med att tala engelska istället ngt. som jag förstår mycket bättre.

Hoppas du får en fin dator nu och att du slipper bitcha med dem mera. Fast du borde ju får en macbook pro i kompensation, oxå.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 23:51
Ursprungligen av pgjores:

Shit asså det är ju helt sjukt ju!!! Tycker att det är asajobbigt med supporten. Jag har varit med om ett måndagsex till iBook som var inne 3 ggr. Lyckades snacka till mig en hårddiskreparation utanför garantitiden. Men inte mycket mer.

Jag tycker också att det är asajobbigt att när man väl fått rätt, så kopplar de en till dansken. Hände mig två gånger. Olika danskar varje gång, och jag i mitt mest tillmötesgående lynne vill blir så paff att jag inte kommer på mig med att tala engelska istället ngt. som jag förstår mycket bättre.

Hoppas du får en fin dator nu och att du slipper bitcha med dem mera. Fast du borde ju får en macbook pro i kompensation, oxå.

Jo, i själva verket har jag ju faktiskt inte fått någon kompensation alls. Jag ligger till och med back 30kr på affären att inte köpa ny själv, och då ska vi inte tala om all tid jag lagt ned.

Kan säga att jag haft en ibook G4 som dog direkt efter garantitiden, fel med logikkortet som inte täcktes på något sätt. Hade en annan macbook som har varit inne vid macforum massa gånger, blivit sönderreparerad och utbytt. Någon kompensation någonsin från apple? Nej.

Apple har naturligtvis ingen skyldighet att kompensera mig, men det känns verkligen som om det vore på sin plats vid det här laget. Som det är nu ligger jag back både ekonomiskt och tidsmässigt, har ju trots allt inte haft en fungerande dator på snart två månader.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-20 14:36

Nu har TNT varit hos mig, jag var inte hemma precis då, kan endast få paketet efter helgen.
Tog en diskussion med TNT eftersom de kunnat ringa mig åtminstone 10 minuter i förväg innan, det var inte möjligt. Jag skulle spårat paketet via apple tyckte de.

Nu är det så att jag inte kan spåra paketen via apple, så jag tog kontakt med dem och undrade vad de ansåg. Då skulle paketet gå att spåra genom TNT med ett nummer jag inte fått.

Förklarade att jag nu har tröttnat på detta och vill ha kompensation i någon form för all denna tid, som serviceställen, telefoni och returer tagit.

Får svaret att personen jag pratar med ska gå på semester, så jag får prata med någon annan. Det är andra gången jag får byta person som håller i mitt ärende.
Att de inte kan lyfta över ärendet själva är pinsamt, varför ska jag som kund behöva anstränga mig för att deras personal går på semester?

Jag arbetar själv på ett av sveriges större datorföretag, så här ska varken kundtjänst eller kompensationer hanteras.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-20 18:17

Kundvård...

Fy Apple & fy vad allt detta som händer dig är hemskt, Snigeln. Dig och alla andra som har fått måndagsexemplar eller har liknande problem. Och jag som funderade svagt på att så småningom (ändå...) uppgradera mig från PB al 15 G4 till MacBook eller den enklaste MBP.

Iiinte nu...det är fanimej bättre att vänta eller köpa en begagnad som går i alla fall att se och ta på innan man betalar.

Kvaliten på bygget har tydligen sjunkit för att Apple ska hinna med ny och större efterfråga. Jag känner en del människor som fortfarande kör med sina äldre Macar (verkligen äldre alltså) vilka har aldrig krånglat mer än med hårddiskar och annat smått. Men aldrig sneda skärmar, buckliga ytor och annat rentav _slarvfel_

Apple och deras serviceställen/återförsäljare har tydligen inte lyckats hitta eller välja ett bra system för kundvård, "after sale" uppföljning osv. Jag vill inte påstå att det är bättre i England (där jag har många kontakter och känner en del Macanvändare), men allt som gäller service och kundvård är mer utvecklat där. Det är lättare att byta ut en ickefungerande eller krånglande dator vad jag kan höra. Är det p.g.a. större konkurrens eller för att Apple säljer mycket mer där vet jag inte, men Sverige kan inte vara någon jättemarknad för Apple. Uppsving här har iofs skett men allt bäddar för att mycket hände snabbt, man hinner inte med och vi kunder får lida.

Jag blir förbannad på att folk råkar ut för sånt här som Snigeln och känner mig nästan skonad med mitt "bara" två gånger utbytta logickort och skärmbyte direkt efter leveransen (DOD - sprucken skärm) samt en exceptionellt bra service från både Halmén Musik i Hbg där jag köpte dator till båda serviceställen jag använder - Jansson Data i Hbg och Apple Center på Djäknegatan i Malmö. Allt är tydligen inte helt svart och jag har även en iMac G5 som bara går & är helt underbar.

Apple har ett OS som är fantastiskt men hårdvaran är sämre och sämre. När allt fungerar så finns inte någon bättre dator för mig, och självkart att man inte kan döma allt som Apple gör efter hur många och vilka problem lyfts i ett användarforum. Det blir alltid så "komprimerat" här of course...

Jag går aldrig tillbaka till Windows men just nu vägrar jag köpa en ny Mac förrän situationer som Snigelns och många andras blir bara sporadiska eller försvinner.

Jag läser här på forumet mer än jag skriver och jag beundras av allas tålamod, välmenade kommentarer och viljan att förlåta Apple ("vi älskar er ändå") och stödja varandra men det här ska inte vara en &%€#!?&% krisgrupp, eller hur?

Än en gång, jag kan acceptera att något krånglar men att det ska vara så svårt att få rätt i sin fråga och grundrespekt från ett företag som tar bra betalt för sina tjänster - det suger.

Hur sår det till i "rolls-royce-fabriken" egentligen? Och Mac-supporten som alla tycker är så bra...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-21 00:08

homesick: Jag kan meddela att datorn jag använder är en gammal ibook G4, som överlevt det mesta. Känns helt klart som att kvaliten sjönk markant i och med steget över till Intel, antar att det beror till stor del på ökad efterfrågan.

Jag kan fortsätta med att jag efter ett långt bråk med apple fått reda på att jag kommer bli kompenserad, men de ville inte ge mig någon mer information förrän jag fått min dator. Vi får väl se om jag lyckas fånga den av TNT i nästa vecka.

Ett av apples stora problem är ju att de verkar fullständigt sakna kvalitetskontroll av serviceställen. Jag har som sagt haft flera datorer inne på macforum som kommit ut med fler fel än de lämnades in, efter att jag började undersöka det märkte jag att det var många, många fler. Har faktiskt ringt in vid flera tillfällen och undrat vart man vänder sig med sådan här kritik, ett certifierat serviceställe måste hålla god kvalite. Men apple har bara ställt sig på tvären och vägrat lyssna och istället bett mig uppsöka andra serviceställen. Det är inte så man utvecklar kundkontakt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-21 00:32
Ursprungligen av Snigeln:

homesick:
Ett av apples stora problem är ju att de verkar fullständigt sakna kvalitetskontroll av serviceställen.

Håller absolut med...

Ursprungligen av Snigeln:

Jag har som sagt haft flera datorer inne på macforum som kommit ut med fler fel än de lämnades in, efter att jag började undersöka det märkte jag att det var många, många fler. Har faktiskt ringt in vid flera tillfällen och undrat vart man vänder sig med sådan här kritik, ett certifierat serviceställe måste hålla god kvalite. Men apple har bara ställt sig på tvären och vägrat lyssna och istället bett mig uppsöka andra serviceställen. Det är inte så man utvecklar kundkontakt.

Näää, hoppas att i alla fall ditt ärende får ett lyckligt slut

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 02:22

Beklagar det som hänt och hoppas att det löser sig eftet alla dessa om o men.

Men en tanke slog mig, man skulle samlat ihop alla sånna här trådar från forum o skicka in till apple så dem kan läsa det själv.

Och då också göra klart för dem att det är inte bara dem som råkar ut för det som tröttnar utan också alla dem som läser dessa trådar.

Y (trådar) * X (läsare) = en hel del. Väldigt enkel matematik.

Här är 600 visningar på bara denna tråden. Vilket KAN innebära 600 potentiella köpare, och då är trådar som denna ingen bra reklam.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-21 13:27
Ursprungligen av Kajan:

... Men en tanke slog mig, man skulle samlat ihop alla sånna här trådar från forum o skicka in till apple så dem kan läsa det själv.
Och då också göra klart för dem att det är inte bara dem som råkar ut för det som tröttnar utan också alla dem som läser dessa trådar.
Y (trådar) * X (läsare) = en hel del. Väldigt enkel matematik.
Här är 600 visningar på bara denna tråden. Vilket KAN innebära 600 potentiella köpare, och då är trådar som denna ingen bra reklam.

YES! Kanonbra förslag, jag satt precis och grubblade över att visst, vi kan sitta här och vara missnöjda, men vad _gör_ det i det stora hela om det inte kommer till Apple/någon riktig beslutsfattare.

Absolut, vi gör det, vad tycker de andra & vad är nästa steget?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-23 01:01
Ursprungligen av homesick:

YES! Kanonbra förslag, jag satt precis och grubblade över att visst, vi kan sitta här och vara missnöjda, men vad _gör_ det i det stora hela om det inte kommer till Apple/någon riktig beslutsfattare.

Absolut, vi gör det, vad tycker de andra & vad är nästa steget?

Jag tycker det är ett mycket bra förslag.
Nästa steg är egentligen att renskriva och göra trådarna mer officiella och tydliga på olika större forum.

Här har ni ett exempel från 64bits.se, http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68359

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-24 00:44

Idag har jag äntligen fått en ny dator som verkar någorlunda, fast nu efter ett par timmars användande har skärmen flimrat till ett par gånger. Min förra macbook blev ju bara värre och värre när den väl börjat, detta har varit milt än så länge, men man vet aldrig.
Datorn piper även lite från logikkortet.

Kontaktar TNT, när kommer ni på ett ungefär? -Någon gång vid 10.
När klockan blivit 11 kontaktar jag TNT igen. -Någon gång vid 13.
TNT kom vid 14.00

Apple hade dessutom skickat ett paket med flextronics ( wtf?) så min kabel gick till fel adress, tur att min polare råkade vara hemma i lägenheten när jag inte var det. För apple hade ju inte informerat mig om någonting.

Senast redigerat 2007-07-24 08:39
Bevaka tråden