Koppla Imac globe till en ny Imac?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag äger en gammal imac globe som tröskar på. Har bestämt mig att köpa en ny imac. En bra funktion med de nya imacs är att man kan koppla in en extern skärm som inte bara speglar. Då tänkte jag att en perfekt uppgift min gamla globe kunde pyssla med vore att ha den som en extra skärm för t.ex. paletter eller filmvisning medan man jobbar. Är det någon som vet om man kan göra det jag vill?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-24 21:21

Du kan inte använda globens skärm rakt av. Utan en hel del lödande och pysslande vad jag vet.

Men det finns program som kan lösa delar utav ditt problem. Som ett förlängt skrivbord, men den använder globen då. Fast du använder imacens tangentbord och mus samtidigt.

http://synergy2.sourceforge.net/
"ynergy lets you easily share a single mouse and keyboard between multiple computers with different operating systems, each with its own display, without special hardware. It's intended for users with multiple computers on their desk since each system uses its own monitor(s)."

Tänk bara på att VNC och alla andra fjärrskrivbordslösningar både lastar ner processorn (på både klient och server) samt ger dålig framerate, så rörliga bilder är bara att glömma. Med tanke på driftskostnaden för att ha en extra dator igång kan man nog lika gärna köpa billigaste möjliga sjuttontums-TFT och koppla in i stället. Chanserna är dessutom rätt stora att den skärmen är klart bättre än vad som sitter i en lastgammal iMac.

1
Bevaka tråden