Jag har ett problem med mitt Airport-kort. Jag köpte det för några år sedan på eBay, innan priserna på Apples 802.11b-kort sköt i höjden så löjligt mycket. Körde det i min PowerBook G4 867 under lång tid utan problem. Helt plötsligt började det konstra. Det hittade inte längre några trådlösa nätverk. Kortet i sig hittades utan några problem, men jag kunde helt enkelt inte ansluta till mitt nätverk här hemma. Helt plötsligt kunde det fungera ett tag, för att sen strula igen. Jag tog ur och satte i kortet igen, fortfarande samma problem. Slängde i det i min PowerMac MDD och där funkade det. Jaha, tänkte jag, då har väl sloten i min PB lagt av. Men icke. Efter några dagar i PowerMacen hittade kortet inte längre mitt nätverk. Satte tillbaka det i PBn, samma problem.

I ett par månader nu har det inte fungerat under OS X. Testade det nu för några timmar sedan, fortfarande samma problem. Bara för sakens skull svepte jag maskinen och slängde in OS 9.2.2 som enda OS. Nu funkar kortet klockrent och har gjort så i någon timma. Jag har inte rört själva datorn alls, bara ominstallerat den. Sitter och lyssnar på streamad jazzradio i iTunes 2 utan svårigheter alls.

Är det någon som råkar känna igen detta beteende? Kan det möjligtvis vara någon inställning i min router som ger kortet svårigheter ibland? Vad jag ser finns det inga inställningar som jag har ändrat som kan orsaka detta. Det fungerade ju bevisligen i åtminstone två år, och nu fungerar det igen i OS 9...