Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort dumma kataloger

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag rensade lite i min ~/Library katalog för att lösa ett problem med Firefox när jag tog bort några kataloger som la sig i trash men som inte går att få bort därifrån. I terminalen ser det ut så här:

dhcp-248-166:~/.Trash ahlberg$ ls -l 
total 0
drwxrwxrwx    7 ahlberg  ahlberg   238 Feb 17 11:56 Adium
drwxrwxrwx   66 ahlberg  ahlberg  2244 Mar 20 21:39 Caches
dhcp-248-166:~/.Trash ahlberg$ rm -r Caches/
rm: Caches/: Directory not empty
dhcp-248-166:~/.Trash ahlberg$ ls -la Caches/
dhcp-248-166:~/.Trash ahlberg$ rm -r Adium/
rm: Adium/: Directory not empty
dhcp-248-166:~/.Trash ahlberg$ ls -la Adium/ 
dhcp-248-166:~/.Trash ahlberg$ 

Och när jag tömmer papperskorgen står det att katalogerna används och inte kan tas bort. Hur ska jag göra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-23 11:35

Logga ut och in igen alt. starta om datorn. OS:t har en referens fortfarande mot dessa kataloger vilket gör att OS:t inte vill lämna ifrån sig dessa. Jag har inte provat själv i liknande fall om -f (force) löser(överrider detta.

-f kommer ta bort dem oavsett som systemet har en referens till dem eller inte.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

-f kommer ta bort dem oavsett som systemet har en referens till dem eller inte.

Tyvärr, rm-rf ger samma resultat.

Datorn är omstartad men det har inte hjälpt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-23 15:35

Har du tillräcklig behörighet? Prova med sudo rm -rf.

sudo hjälper tyvärr inte.

Jag kanske ska tillägga att jag använder Filevault vilket gör att jag inte kan komma åt filerna från en annan användare när min vanliga användare inte är inloggad. Om jag inte är inloggad "på skrivbordet" så kommer jag heller inte åt de skyddade filerna via ssh.

Hm, ls visar ju att det finns 7 respektive 66 hårda länkar till katalogerna. Normalt har de ju 2 + antalet filer de innehåller. Men det kanske beror på något Filevault gör?

Kanske är filsystemet inte är riktigt friskt? Prövat att verifiera partitionen med skivverktyget?

Då min hemkatalog inte dyker upp bland de mountade enheterna kan jag inte verifiera den direkt utan måste kolla själva image-filen. När jag lägger in image-filen i disk utility (vilket kräver lite pill eftersom den ligger i en dold katalog) och försöker verifiera den så frågar den först efter lösenordet och sen efter ett tag får jag ett felmeddelande som säger att programmet har tappat kontakten med "disk management system" eller nåt.

1
Bevaka tråden