Katt + MacBook = Trasig skärm; går på garantin?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook med garanti kvar. En av mina katter hoppade från hög höjd ner på skärmen så att den knäcktes lite gran, dvs skärmen funkar fortfarande men den går längre bak... Vägrar att stanna ett uppe-läge. Riktigt irreterande.

Vad jag undrar är om det här går på garantin? Kan inget om sånt här.

Tidigare har datorn varit inne i +6 veckor sammanlagt för massa hårdvarufel (logickort eller va det heter och något med fläkten innan det tror jag det var).

Tacksam för svar!

(ber om ursäkt om den här frågan redan har ställts, jag kunde i vart fall inte hitta ett svar någonsans)

Garanti, förmodligen inte, det gäller ju fel från fabrik, inte sånt man åsamkar själv. Möjligvis att det går på nån försäkring beroende på vad du har för sådan..

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-03-22 23:04

Kolla med din hemförsäkring om du har en drulleförsäkring, den täcker sådan har saker (minus en självrisk)

Garanti gäller enbart fabrikationsfel.
Mig veterligen räknas inte katter dit.

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 10:21
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Garanti gäller enbart fabrikationsfel.
Mig veterligen räknas inte katter dit.

Katter är ju fabrikationsfel. Någon försökte göra en hund, men det gick snett.

Ursprungligen av rhesus:

Ajajajaj! Bäst att det här inte urartar i ett katt vs. hund krig!

"Katter är ju bara bra om man jobbar med bildbehandling och går ju inte ens att uppgradera. Man måste ju lägga ut 25000 för att få en katt med PCI-platser skitlöjligt. Nej jag föredrar en hund som jag kan bygga själv efter eget huvud."

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 14:39
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ajajajaj! Bäst att det här inte urartar i ett katt vs. hund krig!

"Katter är ju bara bra om man jobbar med bildbehandling och går ju inte ens att uppgradera. Man måste ju lägga ut 25000 för att få en katt med PCI-platser skitlöjligt. Nej jag föredrar en hund som jag kan bygga själv efter eget huvud."

Det finns nästan ingen mat till katter och den som finns är skitdyr. Hundmat kan man få gratis av sina polare

• Medlem
  • Munkedal
  • 2007-03-23 17:41
Ursprungligen av rhesus:

Det är bara ju bara om det gäller kattdjuren Cheetah, Puma, Jaguar, Panther, Tiger, och så småningom Leopard som det kan klassas som fabrikationsfel.

Hundar är också fina. Ut i ottan för kisspromenad och på kvällen likadant. Katten går på toan själv (fast hon spolar inte vilket är ett mindre bekymmer)

Jaja, gillar både hund & Katt, det är mer ras och individ det hänger på.

• Medlem
  • 2007-03-23 10:39

Det kanske går att dra åt skruvarna lite? Jag minns att min iBook blev lite lös efter ett tag. Om det inte syns någon åverkan så går det nog på garanti, men du blir ju av med den ganska länge förmodligen. Återförsäljarna brukar inte bry sig så mycket om det är självförvållat eller ej. Dåligt för Apple, bra för dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-23 13:54

testa och se vad som händer!

Vilken affär köpte du den i? Säg att det bara vart så en dag när du tog upp den ur väskan. Har ju inget att förlora!

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 14:36
Ursprungligen av atomlab:

testa och se vad som händer!

Vilken affär köpte du den i? Säg att det bara vart så en dag när du tog upp den ur väskan. Har ju inget att förlora!

Förutom din heder då. Det är ju en form av bedrägeri att ljuga om detta. Det är väl i princip riskfritt men jag anser ändå att om man har sönder något så får man stå för det själv. I slutändan leder ju bara fusk med garntierna till sämre villkor och högre priser för alla.

• Medlem
  • 2007-03-23 15:19
Ursprungligen av rhesus:

Förutom din heder då. Det är ju en form av bedrägeri att ljuga om detta. Det är väl i princip riskfritt men jag anser ändå att om man har sönder något så får man stå för det själv. I slutändan leder ju bara fusk med garntierna till sämre villkor och högre priser för alla.

I ett längre perspektiv är det inte säkert att det förhåller sig på det viset. Bra service ger nöjda kunder. Till och med nöjdare än om det inte gått sönder alls till att börja med. Man får en stärkt relation till företaget, och chansen till nyköp är större.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-23 20:54
Ursprungligen av rhesus:

Apple är så pass dåliga på service och att vara service minded så det får dom ta! Thta´s it!

Bolagen brukar inte gilla när det är djur som haft sönder saker. Det täcks inte alltid av drulleförsäkringen.

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-26 11:22
Ursprungligen av atomlab:

Apple är så pass dåliga på service och att vara service minded så det får dom ta! Thta´s it!

Det var ju ett intressant resonemang. Jag antar att du går förbi kassan utan att betala dina varor om det är för lång kö på ICA?

Jag förstår inte dessa fjanterier, varför kan man inte bara stå för vad man gjort? Varför är det alltid någon annan (läs: apples övriga kunder) som ska betala för att du gjort bort dig?

Ja ja vi fattar nog vad som hänt.. fått lite inspiration här kanske

http://www.youtube.com/watch?v=w9YNhs-RSs4

• Medlem
  • 2007-03-26 12:13

Det är inget fel med att lämna in den och se vad som händer. Det är ganska passivt, precis som att inte invänta spärrvakten när kuren är tom. Alternativet, att betala för en reparation utanför garanti, lönar sig ofta inte pga det från Apples sida fjantiga påslaget i pris. Byta skärm? 10 000. Byta logikkort 10 000. En gammal iBook kostar typ 30 000 i delar. Det är ganska tydligt att de inte vill reparera datorer.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-03-27 11:44
Ursprungligen av stfm:

Det är inget fel med att lämna in den och se vad som händer. Det är ganska passivt, precis som att inte invänta spärrvakten när kuren är tom. Alternativet, att betala för en reparation utanför garanti, lönar sig ofta inte pga det från Apples sida fjantiga påslaget i pris. Byta skärm? 10 000. Byta logikkort 10 000. En gammal iBook kostar typ 30 000 i delar. Det är ganska tydligt att de inte vill reparera datorer.

Det är arbetet som kostar mest ändå, ett logikkort till en 12" iBook kostar runt 4700kr

Hursomhelst... Det kan visst bli fel, anser dom att det inte är garantiärende så tar dom oftast ut en felsökningsavgift på typ 500kr

Det är inte Apple som sätter dessa priser...

1
Bevaka tråden