Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spela in komp med battery 2 och tangentbord

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen införskaffat battery 2, det funkar utmärkt att köra stand alone och trigga tangentbordet til ljuden. Men sen när jag vill spela in det har jag ingen aing om hur jag gör. Jag har testat att köra det som en vst plugin till cubase, men då funkar det inte att spela kompen på tangentbordet.

jag använder också en toneport ux2 som ljudkort om det är till nån betydelse.

Så vad jag undrar är; Hur spelar jag in ett komp med hjälp av mitt tangentbord?

Mvh/Erik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-22 16:14

Har du inget midiklav att banka på? Battery tar ju midi in så du måste ha nåt som ger midi ut. Men nån som kan Cubase bättre kan få svara på om man kan använda tangentbordet som midiklav där.

Annars kan du ju klicka i pianorullen, men det är ju inte live däremot.

Nej. Man kan inte använda tangentbordet som midiklaviatur i Cubase utan att skaffa extra program. T ex Bome's Mouse Keyboard och en virtuel midikabel, t ex MidiYoke, så du kan leda midisignalen från Bome till Cubase.

Bome: http://www.bome.com/midi/keyboard/
MidiYoke: http://www.midiox.com/myoke.htm

okej tack för hjälpen!

Han nu installerat detta och har några följdfrågor:

Säg att jag väljer MIDI YOKE NT 1 som MIDI in på bome's piano
och sen MIDI YOKE 2 som MIDI out.

Skall jag då ta YOKE 2 some midi in i Battery och YOKE 3 som out i battery
för att sedan välja YOKE 3 some midi in i cubase? haha va rörigt det blev, hoppas du kan hjälpa mig.

Gör så här.

Starta Cubase. Skapa ett nytt projekt. Lägg till ett nytt midispår. Ladda Battery i VST Instruments racken (du får fram den genom F11). På midispåret du skapat väljer du som "out :" Battery2VST och som "in: " All MIDI Inputs.

Starta sedan Bome och sätt MIDI Out till valfri MIDIYoke utgång. Du behöver inte sätt någon MIDI in på Bome.

Spela på Bome klaviaturet. Du bör nu höra ljud från Battery (om du laddat ett trumset vill säga).

För att du ska kunna spela på tangentbordet krävs att Bome är överst. Alltså aktiverat.

Dagsen ros går till dig!!

Tack så jättemycket, det funkar galant. Tusen tack!!!!

1
Bevaka tråden