Batteriindikatorn har fått fnatt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 15:15

Batteriindikatorn på min PowerBook G4 15" (Gigabit) har betett sig konstigt den senaste tiden.
Mitt batteri är 1 år och 2 mån gammalt, och räcker för "surfning" i 1,5 h. På den punkten har jag inget att klaga på direkt, utan det är indikeringen för hur mycket batteri (procent/tid) det finns kvar.

När jag använder datorn från 100% går det ungefär 25 minuter innan indikatorn visar 8 %. Sen ligger den på 8 % i 45 min innan den går ner till 3 %. Där ligger den i ca 15 min innan den går ner i tvingad vila.

Varning för låg batterinivå får jag ungefär vid 37% (brukade vara runt 8%), och indikatorn blir röd vid 22 %, och då har jag över en timme(!) kvar på batteriet, eller i procent blir det över 65%.
Om jag försätter datorn i vila när den står på 8% (alltså en timme kvar på batteritiden), så vaknar den inte, utan jag måste sätta i strömsladden för att den ska vakna.

Jag har inte haft några som helst problem med det här tidigare, utan det har uppstått plötsligt. Jag misstänker att det är en bugg i 10.2.4. Jag vet iallafall att jag inte hade problem efter att jag uppdaterade från 10.2.3.

Jag har testat att "resetta" Power Management Unit. Samt att dra ur batteriet helt tills den går i vila och sen laddat upp den fullt. Men det blir ingen skillnad.

Är det någon annan som har upplevt liknande problem med 10.2.4 eller annan version?

Här är en dump från XBattery som visar en urladdning från 100% och sen en uppladdning igen:

• Oregistrerad
  • 2003-04-10 22:56

Uppdaterade till 10.2.5, och det verkar inte blivit bättre av det.

Jag har också fått flippade tidvisningar på mina batterier. Häromdan hade jag det äldre av mina batterier i och hade normalt sett haft 1 timme kvar att leka på, men då drar batterivisaren iväg upp till nästan tio timmar kvar. Det har bara hänt en gång.
Vad som händer ofta däremot är att datorn varnar för att batteritiden snart är slut då ett av batterierna är urladdat. Det värst är dock att datorn äter på ett batteri i taget.
Pismo med 10.2.4

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 15:41

Testade med ett nästan nytt batteri, och då var det inte några problem. Så ett nytt batteri är en lösning på problemet, men man vill ju kunna använda det gamla som har 1,5 h driftstid ockå!

1
Bevaka tråden