Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finansiera datorköp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 14:59

Vad är smartast att göra om man ska köpa en ny dator? Är det att köpa hela rasket på ett bräde och sedan sälja det 2-3 år senare när man vill byta upp sig? Eller ska man hyra det av återförsäljaren för att sedan efter 36 månader få köpa loss det eller lämna tillbaka paketet?

Det senare alternativet kanske det finns andra ännu mer fördelaktiga lösningar på, där man istället för att låna av försäljaren lånar av en bank som man betalar till?

Det finns många faktorer som påverkar vilket som är bäst -- beroende på hur ditt företag går så kanske du vill skriva av så mycket av inköpskostnaden som möjligt omedelbart (vilket är svårt att göra med en leasinglösning) alternativt så lite som möjligt så sent som möjligt.

Hur du gör avskrivningar beror ju i och för sig också på hur den verksamhet maskinerna används i ser ut; Kommer burkarna att vara värdelösa (i din verksamhet) om tre månader? Efter ett visst projekts slut? Inte förrän de brinner upp om tio år?

Sedan är det ju räntekostnader -- ingen lånar dig pengar gratis, men att leasa maskiner kan ju vara behäftat med mindre extrakostnader än otäcka checkkrediter (eller factoring) som måste till om inköp av maskinpark dödar din likviditet...

...och detta är bara toppen på isberget. Gäller det stora investeringar så skulle jag rekomendera en konsultation hos en ekonomikonsult du litar på.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 16:06

Har ni råd är det ju alltid "billigast" att köpa en dator cash. Hyra, leasing, avbetalning etc är alltid förenat med mycket högre kostnader på sikt, i vissa fall flera gånger datorns ursprungliga värde. För att inte tala om avtalen man binder sig till...

Citat:

Skrevs ursprungligen av tonbe370
Har ni råd är det ju alltid "billigast" att köpa en dator cash. Hyra, leasing, avbetalning etc är alltid förenat med mycket högre kostnader på sikt, i vissa fall flera gånger datorns ursprungliga värde. För att inte tala om avtalen man binder sig till...

Nja, jag håller inte med om ovanstående.
Hyra är bra för ett företag. Skattemässigt och kostnadsmässigt. Finasieringen behöver inte alls vara dyr. Definitivt lägre ränta än vad man skall kräva som avkastning på sitt kapital. IT-kostnaderna skall vara konstanta över tiden. Man vet vad det kostar och har aldrig gamla grejer. Man kan byta vart 3:e år. Jag ser ingen anledning för ett företag att äga sina datorer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-04-10 19:43

Håller med Micke helt. Det finns ingen anledning att binda kapital i onödan. Det finns bättre (=mer lönsamma) investeringar att plöja ner stålarna i. Visserligen blir det en aning dyrare att leasa/hyra än köpa men en fast månadsavgift är lättare att hantera än tillfälliga stora investeringar rent ekonomiskt.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 20:25

Dessutom finns ju de trevliga fördelarna med hyra:
- Kvitta hyreskostnaden mot intäkt av tjänst. Din hyrda dator är ju ingen inventarie utan en köpt tjänst.
- Kunna "fylla på" hyresavtalet med mer inköp allt eftersom. Du skapar ju hela tiden en pott med pengar när du betalar av kontraktet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Dessutom finns ju de trevliga fördelarna med hyra:
- Kvitta hyreskostnaden mot intäkt av tjänst. Din hyrda dator är ju ingen inventarie utan en köpt tjänst.

Jag förstår inte detta? Även kostnaden för en inventarie kvittas ju mot inkomst av tjänst, och med en direktavskrivning (jag är utvecklare -- glöm att en dator har ett bestående värde i min verksamhet... ) så...?

1
Bevaka tråden