Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur administrera datorns konton?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bjuv
  • 2007-03-20 12:25

Hej,
Kanske har postat under fel rubrik.

Jag är en så kallad swicher och älskar verkligen min IMac.

En liten fråga bara.
går jag in under konton så ser jag min användare, och under mitt namn står det "admin"
Ska man vara administratör som "vanlig" användare eller ska man lägga upp ett nytt konto där man inte har admin rättigheter?

Jag kommer från Linux och detta borde väll funka på samma sätt, att man loggar in sig
med "su" (superuser) om man måste göra något med admin rättigheter.....eller?

tack för ordet.

På min dator så är jag inloggad som admin hela tiden, ser inte någon anledning att inte vara det. Det är ju helt upp till dig själv. Ska du installera program i ett konto som inte har admninställningar så kommer det upp en ruta där du ska fylla i adminuppgifter.

  • Medlem
  • 2007-03-20 14:34

Jag har ett enda adminkonto och utöver det ett vanligt användarkonto för varje familjemedlem inkl mig själv. Ingen är någonsin (nästan iaf) inloggad som admin vilket gör det mycket svårt för någon utanför datorn att göra nåt dumt med den.
Behöver jag adminrättigheter, typ vid programinstallation, frågar datorn efter ett adminkonto och ett lösenord. Det är allt.
Jag behöver alltså nästan aldrig vara inloggad som admin men kan administrera datorn fullt ut ändå. Bra säkerhet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-20 15:18

Eftersom du ändå måste uppge admin-lösenord såfort du ska ändra något i systemet så spelar det inte så storl roll när det gäller säkerhet.

Du är inte Super User om du är admin i OS X. Du är däremot med i sudoer-listan. Så du kan använda sudo-kommandon, uppge ditt lösenord och ha root-access.

root-kontot saknar lösenord så du kan inte logga in med det.

  • Medlem
  • Bjuv
  • 2007-03-20 15:26
Ursprungligen av Sidde:

Eftersom du ändå måste uppge admin-lösenord såfort du ska ändra något i systemet så spelar det inte så storl roll när det gäller säkerhet.

Du är inte Super User om du är admin i OS X. Du är däremot med i sudoer-listan. Så du kan använda sudo-kommandon, uppge ditt lösenord och ha root-access.

root-kontot saknar lösenord så du kan inte logga in med det.

OK, så med andra ord kan det vara som det är.
Det blir egentligen ingen större skillnad i säkerhet om man har två konton.(om man nu är ensam på datorn) har jag förstått det rätt?
Jag har haft min nu första Mac i 2 månader, och f*n vad allt är simpelt i OSX.
Lite konstigt att jag har väntat så länge med att köpa Mac.....men så säger säkert alla som har bytt från Win XP.
Tycker i o för sig fortfarande om min gammla Linux dator....men den är ett tröskverk i gämförelse.

Hej & hå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 02:00

root-användaren aktiverar man och väljer lösenord till i verktygsprogrammet NetInfo-hanterare (Behörighet-menyn). Admin är man vanligtvis. Det kontot har en hel del begränsningar ändå - man kan inte flytta systemfiler hursomhelst tex.

1
Bevaka tråden