Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook otroligt långsam

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-19 18:04

Hej!

Jag har en ny Macbook c2d 2,0ghz, 1gb ram, 160gb hdd och den är ofta fruktansvärt långsam. Kör jag iTunes, Azureus (seedar i max 50kb/sec), Firefox (maxmax 8tabbar), Adium så är den fruktansvärt långsam och har man nått mer som t.ex. Cyberduck, Shakespeer eller Tangerine! mår den inte bättre direkt. Ska jag ändra volym kan det ta flera sekunder innan den ändrar och dashboard kan även det ta lång tid innan det kommer upp.

Idag när jag skulle stänga av den så tog det över en kvart, och 10av dom minutrarna var då dels när docken och allt är borta och bara bakgrunden syns, samt den tänkande bilden efter det. Jag tog och höll in powerknappen för att stänga av.

Finns det några program som typ går igenom och checkar olika delar i datorn och ser till att allt fungerar som det ska?

Alla tips uppskattas.

Senast redigerat 2007-03-19 18:34

Azureus kan krångla rejält ibland. Iaf hos mig.

Om du kör igång Aktivitetskontroll (Program -> Verktygsprogram -> Aktivitetskontroll) eller kör "top -o cpu" i terminalen kan du snabbt se vilka program eller processer som suger mest kraft ur din dator för tillfället. Det kan vara en bra indikation på om något program beter sig konstigt.

Tror det har med vilka program du kör, har märkt att min nya macbook mår väldigt dåligt av vissa program så som, VLC (Krashar ständigt!!), Shakespeer, Auzuerus(ibland) mm. Se också till att du inte har några rosetta program öppna då detta kan slöa ner rejält. Även mycket flashprogram tror jag kan dra ner farten. Det finns väl ingen flash för inter baserade macar än? Utan att köra safari i rosetta...

Jorå..numerna finns flash player för Intel...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-20 14:05

Azureus e formodligen problemet, testa en annan klient.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-03-20 14:26

Måste instämma, Azureus är antagligen boven i dramat. Jag begriper inte vad dom har gjort men den applikationen suger musten ur datorn.

Ursprungligen av Bijan:

Måste instämma, Azureus är antagligen boven i dramat. Jag begriper inte vad dom har gjort men den applikationen suger musten ur datorn.

Ett tips som kan snabba upp Azureus och datorn rejält är att gömma Azureus (Äpple-H) istället för att minimera.

Senast redigerat 2007-03-22 11:00

Java..och en maaaassa TCP sessioner öppna...dålig kombination...antagligen... samma sak med limewire..

Om du kör igång Aktivitetskontroll (Program -> Verktygsprogram -> Aktivitetskontroll) eller kör "top -o cpu" i terminalen kan du snabbt se vilka program eller processer som suger mest kraft ur din dator för tillfället. Det kan vara en bra indikation på om något program beter sig konstigt.

???

Jag sitter på en PowerPC G4 1,5 GHz - 1,25 GB DDR SDRAM HD 100GB med ungefär 1-2 GB ledigt i minne och VLC klagar på att datorn är för slö och bilden hoppar lite ...

Jag har Köpt min i USA och då har jag allt på engelska så jag förstod inte riktigt instruktionerna ovan

Du kan lätt ställa språket till engelska. Systeminställningar/Internationellt. Fast det är klart det var på Svenska.
I applemeny väljer du System Preferences/International. Drag sedan det språk du villl använda överst i listan.

Program som startas nu kommer använda nya språkvalet. Vill du byta språk i finder behöver du logga ut och in igen.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-21 22:42

anders884:
Programmet ligger @ /Applications/Utilities/Activity Monitor

Ursprungligen av HannesP:

anders884:
Programmet ligger @ /Applications/Utilities/Activity Monitor

Hannes, Tack!!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2007-03-21 23:46

Man kan i Activity Monitor även se om man kör några program för PowerPC istället för Intel.

Uppgradera till 2 gb internt / M

Hej gott folk,

Har samma problem som dwight
Det hela började när min macbook krashade häromdagen till den grad att disken inte längre fungerade som startdisk och inte heller gick att reparera. I alla fall så formaterade jag disken och installerade Leopard från början. Nu till saken, efter det så är mac os x helt otroligt segt, allt funkar men det tar typ 15 minuter att starta om datorn. Kollar man aktivitetsgranskaren så är det inga program som tar speciellt mkt processor och gott om arbetsminne kvar

Är inte helt lost när det kommer till mac os x men nu vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag ska leta efter.

Jag körde Tiger förut, kan det vara så illa att Leopard är så mycket långsammare på min dator?

Kan disken vara skadad? (inget ljud iaf)

Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 16:59
Ursprungligen av petethepro:

Hej gott folk,

Har samma problem som dwight
Det hela började när min macbook krashade häromdagen till den grad att disken inte längre fungerade som startdisk och inte heller gick att reparera. I alla fall så formaterade jag disken och installerade Leopard från början. Nu till saken, efter det så är mac os x helt otroligt segt, allt funkar men det tar typ 15 minuter att starta om datorn. Kollar man aktivitetsgranskaren så är det inga program som tar speciellt mkt processor och gott om arbetsminne kvar

Är inte helt lost när det kommer till mac os x men nu vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag ska leta efter.

Jag körde Tiger förut, kan det vara så illa att Leopard är så mycket långsammare på min dator?

Kan disken vara skadad? (inget ljud iaf)

Tacksam för alla tips!

Låter verkligen som din disk är trasig. En Macbook ska klara av Mac OS X 10.5/Leopard utan några som helst problem.

1
Bevaka tråden