iTunes ger mig dubletter av allt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-03-16 09:23

Har nyligen skaffat en Mac och är inte helt bekant med Itunes.
Jag har överfört en hel del musikfiler till macen men när jag vill lyssna på låtarna i Itunes så kopierar programmet mina låtar till Itunes-katalogen. Detta innebär att jag har två uppsättningar av musikfilerna på hårddisken.
Jag vill ha låtarna på ett ställe, dvs i mina egna mappar och inte i Itunesmappen. Är detta möjligt och ändå kunna lyssna och söka i Itunes?

Välkommen och grattis till Macen! Hoppas du kommer trivas med den!

Det finns inställningar för detta, säg åt Itunes att inte kopiera din musik samt peka den på rätt mapp så kommer det fungera fint.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2007-03-16 22:50

Tack för hjälpen! Det var inte svårare än så...
Min nästa fråga är då: Hur funkar det med omslagsbilderna till cd-albumen? Som det är nu har jag ett omslag per album på vissa och ett omslag per låt på andra. Jag vill bara ha ett omslag per album.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-16 23:36

Vill tipsa er alla om att iTunes 7.1.1 kommit ut idag. Fixar vissa buggar - uppdatera!

Ursprungligen av Arimos:

Som det är nu har jag ett omslag per album på vissa och ett omslag per låt på andra. Jag vill bara ha ett omslag per album.

Är det samlingar skall du kryssa i att det är ett samlingsalbum. Det kan också vara så att "albumartist" inte är lika på alla låtarna i ett album, vilket gör att iTunes tolkar det som olika skivor.

1. Testa att markera alla låtarna i ett album,
2. visa info (bulle-I),
3. kolla så att albumets namn är identiskt för alla låtar (är det tomt när du öppnar för fler låtar samtidigt är det något som skiljer namnen åt), Annars skriv in albumets namn.
4. För samlingar med flera skivor (box) bör man utnyttja "skiva _ av _ " istället för att skriva "cd!" "cd2" I albumnamnet.
5. Kryssa i och blanka albumartist (om du inte vill ha något där).
6. OK

• Medlem
  • Höganäs
  • 2007-03-18 09:19

Tack, nu börjar man få lite kläm på hur det funkar!
Mycket trevligt!

1
Bevaka tråden