Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM-problem efter processoruppgradering

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Installerade en Core 2 Duo T7600 2,33 Ghz processor av typen SL9SD i min Mac Mini inatt. Efter installationen startade jag upp datorn och det spann igång utan problem. Dock upptäckte jag följande två allvarliga problem som jag behöver hjälp med:

1. Fläkten går i 2000 km i timmen. Upptäckte att värmesensorsladden gått av. Var kan man köpa en ny sladd med värmesensor? MacRent? LAN-master? Var?

Sen till det MYCKET allvarligare problemet.
2. När jag satt igång datorn så kollar jag i "system profiler". Där kommer processorn upp korrekt som en Core 2 Duo. DOCK så står det att jag bara har 256 MB RAM i maskin. Detta trots att jag vet att det sitter 2x256MB på båda minneplatserna. Maskinen indikerar att det är EN 256MB i DIMM-slot 0.

Jag öppnar datorn och kollar så att RAM-minnerna sitter fast ordentligt. Det gör de. Inga problem där.

Jag plockar bort ett av minnena och provar att boota med en RAM-krets i på båda DIMM-slotsen. Datorn hittar RAM-kretsen på båda platserna. Jag testar följande procedur på båda RAM-kapslarna. Båda funkar när man installerar dem var och en för sig, och i båda slotsen. PRoblemet uppstår när BÅDA kretsarna sitter i. Då hittar bara datorn en av dem. MYCKET märkligt. Är det logikkortet som ballat ur eller vafan är det som händer. Datorn funkar men går ap-segt!

Provade att byta tillbaks till 1.5 Core Solo som satt i från början, men problemet kvarstår. Maskinjäveln hittar bara ett RAM-minne.

Input? Hjälp? Vem kan hjälpa mig lösa mina två problem?

MVH,

Klaus

ingen som har någon idé om varför det knasar?

/klaus

1
Bevaka tråden