Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPC970 klar för produktion?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt den franska ryktessiten MacBidouille har pappa 970 (Peter Sandon) förklarat 970 för klar och gett sitt klartecken för produktionsstart.

Produktionen uppges ta sin början 15 April.

http://www.macbidouille.com/niouzcontenu.php?date=2003-04-09#5216

Med andra ord, inte helt otroligt att vi får se en massa spännande saker på WWDC

Senast redigerat 2003-04-10 10:13

Ruskigt bra artikel!!!
(om man kunnde franska) La fromage de gear!!!

Dock är det ju kul at höra at de händer saker , som vi har trott et tag.

Jag hoppas nu att de tar i rejält. Inte en uppgradering med 0,25 Ghz utan så att datorn kommer upp i samma (Nåja någorlunda) nivå som Intel/AMD. Inte för att jag saknar prestanda (867) Men för att andra skall förstå (läs: våga prova) hur bra det är med en Mac.

T-son

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
Jag hoppas nu att de tar i rejält. Inte en uppgradering med 0,25 Ghz utan så att datorn kommer upp i samma (Nåja någorlunda) nivå som Intel/AMD. Inte för att jag saknar prestanda (867) Men för att andra skall förstå (läs: våga prova) hur bra det är med en Mac.

Hur snabb processorn blir beror på hur snabb IBM kan göra den, så det är ju inget Apple kan styra över. Apple kommer nog att välja det snabbaste tillgängliga alternativet, så har de alltid gjort (inom PPC-plattformen alltså).

Missförstå mig rätt!!! Vad jag menar är att om de nu får en ny tillverkare så hoppas jag att de ser till att vederbörande kan levera bra nog.

(jag vet inget om varför Intel kan leverera 3,2 Ghz och Motorola bara levererar 1,4)

Vad jag menar är at Apple bör se till att det levereras bra (snabbt) mtrl så at de är med i branschen.
Apple behöver aldrig övertyga mig! Men hitta den normalsvensk som byter till Mac nu, UTAN att han/hon har en person som övertalar vederbörande o fördelarna!

Ah. IBM är väl en stabilare tillverkare än Motorola som uppenbarligen haft problem på olika sätt. Både rent tillverkningmässigt, men även prioriteringsmässigt. Den stora mängden PPC-processorer Motorola gör går till inbäddade system och det har snackats mycket om hur utvecklingen av processorn för macen inte varit högprioriterat.

Att sen Intel presterar så extremt höga klockfrekvenser beror ju att de valt en processordesign som är gjord för detta, vilket har sina fördelar och nackdelar. Men att jämföra rakt av är inte rättvist. Däremot kan man ju kolla på Motorolas egen utvecklingskurva som ju knappast kan sägas vara lysande. Faktum är att Motorola inte ens presterar 1,4 GHz officiellt, utan endast 1 GHz, resten är en överklockning från Apples sida (jag kan inte ta gift på att detta är sant, men det är vad jag läst).

PPC 970 har ryktats ligga på 1,4-1,8 GHz från början. Men även om 1,8 tycks vara liten ökning från dagens 1,4 GHz så handlar det ju om mycket mera än bara klockfrekvensen. Finns det en PowerMac att köpa i höst med 1,8 GHz PPC 970 så tror jag den kommer att glädja väldigt många prestandahungriga.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 01:25

Transgooglated:

Citat:

Until now, the processors PPC 970 which were manufactured were prototypes being used for tests. Yesterday, Peter Sandon, father of the PPC 970 gave his green light. The PPC 970 is now regarded as free from all bug and good for the production. As of April 15, it will be manufactured in series in the factories of IBM. The chips will be integrated as of the end June in the Blade waiters from IBM and of course in the APPLE machines. One can note the similarity of dates between the exit of machines IBM and the WWDC. Knowing APPLE, they probably negotiated the exclusiveness in the advertisement of the arrival of the PPC 970 with a margin of a few days.

  • Medlem
  • 2003-04-10 02:14

Lol "Blade waiters" istället för "Blade Servers" hehe...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 08:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
(jag vet inget om varför Intel kan leverera 3,2 Ghz och Motorola bara levererar 1,4)

För att en X86 bara skyfflar infon ett 1/16-dels steg genom processorn per klockcykel medans en PPC skyfflar instruktionen 1/6 steg
3,2GHz / 16 = 533mHz och således PC533DDR

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-10 09:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
För att en X86 bara skyfflar infon ett 1/16-dels steg genom processorn per klockcykel medans en PPC skyfflar instruktionen 1/6 steg
3,2GHz / 16 = 533mHz och således PC533DDR

Berätta mera!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 09:30

Finns det inte något mer jämförbart än Mhz? MIPS är missvisande eller?

Intressant det där med 1/6-steg vs. 1/16. Berätta gärna mer som sagt!

Läste ett test för några månader sedan, tror det var tomshardware el .. *glömt namnet* (finns i nån länk kring detta här på forumet) där dom testat betor av PPC970 samt div andra CPUs typ Itanium 2.

Itanium 2 var snabbast av alla. Kom då ihåg att det inte var klara PPC970 utan mer uppskattade värden. Men PPC970 var helt klart med i gejmet..

  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 10:39

Enligt två artiklar på MacWhispers ska produktionen av 970 ha gått bättre än förväntat, och orsakat viss förvirring i Apples hårdvaruplaner, eftersom det skulle innebära tidigareläggning av produkter som ska använda sig av 970.

Man vet ju att det ska tas med en nypa salt, men man blir ju lite uppspelt...:-)

http://www.envestco2.com/macwhispers/archives/000056.php
http://www.envestco2.com/macwhispers/archives/000057.php

Dessa diskussioner om PPC970-baserade Powerbooks låter helt klart intressant! Om än något utav önsketänktande. Jag skulle då verkligen inte tacka nej till en PB med PPC970 processor!

/Olof

Jag tror att det dessverre är önsktänkande. PPC 970 kommer antagligen till PowerMacarna ngn gång i andra hälften av detta år, sedan får man vänta i ytterligare ca 1 år på 970 i PowerBöckerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Jag tror att det dessverre är önsktänkande. PPC 970 kommer antagligen till PowerMacarna ngn gång i andra hälften av detta år, sedan får man vänta i ytterligare ca 1 år på 970 i PowerBöckerna.

Vad bygger du det på? Apple släpper Panther till sommaren vid ett senarelagt och uppschasat WWDC. Panther måste stödja 64bitars processorer för att de över huvudtaget skall kunna användas det närmaste året. I det avseendet så ser jag det som relativt klart att Apple kommer visa upp PPC970 i Powermacarna redan till sommaren. Frågan är dock om de kommer använda PPC970 i Kraftböckerna. Det som talar för det är egentligen bara (bortsett från alla rykten) Steve Jobs' uttalande om att detta skulle vara "Year of the portables" (fritt citat).

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2003-04-11 14:21

Nej, jag skulle inte heller tacka nej till en PB med 970 processor.
Kan det vara sant då?
Jo, det slog mig en tanke. Hur många var inte förvånade när Apple släppte en PB 17". Dessutom släppte de superdriven samtidigt även om många inte trodde att Apple skulle göra det.
Många Mac-användare världen över har byggt upp sin tro på Appels kommande produkter genom att analysera hur Apple har gjort tidigare. Det påverkar även deras köpvanor hos Apple.
Min teori är att Apple är medvetna om detta och vill spräcka den sedvanliga tron hos Mac-användarna genom att förvåna och överaska.

Därför har jag börjat tro att Apple kommer att släppa en PB 15" med en 970 processor.

/3

En annan sak: Om nu Steve Jobs går ut och kallar detta "Year of the laptops" så måste ju de portabla burkarna hålla jämna steg med PowerMacarna. Släpper de PPC970-baserade PowerMacar men inte Powerbooks, så kommer det ju inte bli "Year of the Powerbooks" utan "Year of the PowerMacs"...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Goka
Finns det inte något mer jämförbart än Mhz? MIPS är missvisande eller?

Intressant det där med 1/6-steg vs. 1/16. Berätta gärna mer som sagt!

Om du inte vill ta dig genom luntor på tusentals sidor i datorteknik och processorarkitektur så har apple en liten sida om det om än lite inaktuell vad gäller hastigheter men inte i fakta: länk

  • Oregistrerad
  • 2003-04-13 16:08

Hoppad det kommer en ny 15" i år.
Jag avbeställde min 1Ghz Titanium för att vänta på den nya. Tänker inte spendera 30 000:- på en dator när det kan komma en ny inom några månader.

Av många Macforum att döma så är det många som avvaktar med att köpa en 15" för tillfället. De flesta hoppas nog, som jag, att Steve ska presentera något roligt på WWDC.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-13 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Nej, jag skulle inte heller tacka nej till en PB med 970 processor.
Kan det vara sant då?
Jo, det slog mig en tanke. Hur många var inte förvånade när Apple släppte en PB 17". Dessutom släppte de superdriven samtidigt även om många inte trodde att Apple skulle göra det.
Många Mac-användare världen över har byggt upp sin tro på Appels kommande produkter genom att analysera hur Apple har gjort tidigare. Det påverkar även deras köpvanor hos Apple.
Min teori är att Apple är medvetna om detta och vill spräcka den sedvanliga tron hos Mac-användarna genom att förvåna och överaska.

Därför har jag börjat tro att Apple kommer att släppa en PB 15" med en 970 processor.

/3

Det skulle döda försäljningen av 17" och 12" totalt, så något sådant kommer inte att hända innan pipelinen har tömts på de burkarna. Det lär ju ta minst ett år. Mer sannolikt är att de introducerar en PowerMac med 970 först, för att sedan stegvis fasa in den nedåt i modellprogrammet.

  • Medlem
  • 2003-04-13 19:23

Hej henrrrik, välkommen till 99mac.
Jo, om man ska tänka rationellt så har du helt rätt.
Men jag tror att Apple har genomskådat det rationella tänkandet hos Mac-användare.
Därför tror jag att de kommer att överaska.
För övrigt, just nu är PB 12 och PB 17 överlägsna PB 15. Alltså borde försäljningen för PB 15 rasa nu.
Om PB 15 blir överlägsen 12- och 17-tummaren under en viss tid då får vi bara ombytta roller.
Personligen tror jag att Apple kommer att eftersträva en jämnare profil hos alla PB:s. Alltså kommer de att uppdatera även PB 12 och 17, ... kanske inte samtidigt med PB 15.

/3

Detta var oneklingen välkomna nyheter! Efter mycket snack så verkar det hända saker i verkstaden!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-14 12:19

För den som, liksom jag, inte kan franska så kan man ju kika här för en översättning...

/arvid

1
Bevaka tråden