Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Digital-TV. Vad krävs egentligen?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på att hjälpa farsgubben med digital-tv via Telia bredband. Än så länge är inte tjänsten uppe i hans telestation så vi får vänta med att titta.

Vad krävs egentligen av routern/modemet för att kunna transportera fram tv-strömmen? Jag har väldigt svårt att tro att bara Zyxel 660H skulle klara av tjänsten. Jag är själv haj på att skruva i routerinställningar och söker därför teknisk information om Telia tjänst. Känns lite surt att behöva byta ut den nya Linksysen även om Telia router-erbjudande är kostnadsfritt.
Någon som vet? Tyvärr har inte Telias support koll på läget.

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2007-03-13 11:59

Vad jag förstår så kan du få ett nytt modem från Telia som ska fungera med tjänsten. Den ska vara silver färgad och utav märket Zyxel.

Sen tror jag att du inte ska koppla in den i din router. Utan ta och koppla den i en av uttagen i modemet och sedan direkt till boxen som agerar "boxer" vid tv:n.

Det iom att du inte kan blanda signalen med ett vanligt nätverk. Det måste vara på ett eget nät.

Men jag kan ha uppfattat fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-13 12:57

Jag har beställt, fick brev igår och skickade tillbaka påskrifter idag, sen skulle boxen komma inom två veckor ca. Som jag förstod det när jag skaffade bredbandet för två år sen skulle det modemet funka även för TV, men gör det inte det så skulle jag få ett nytt med detta avtal. Boxen kopplas som Gomer säger in på en annan port på modemet, så det är inte åtkomligt via det övriga LANet.
Jag är osäker på vilken modemmodell det är jag har idag, men det är Telias standard Zyxel, kanske 660? Det visar sig om ett par veckor. Kan återkomma då.
/anders

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2007-03-13 13:01
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Jag har väldigt svårt att tro att bara Zyxel 660H skulle klara av tjänsten.

Det är precis ett sådant som man ska ha! Man får sedan dra en separat nätverkskabel från modemet till TV:n. Går säkert att trixa till det på något annat sätt, men det är så Telia vill att man ska göra.

En hyffsat avancerad router borde kunna ordna detta ändå.
Gäller att man ska kunna skilja portarna åt så jag skulle inte tro att du kan köpa vilken som helst på någon av våra sk fackhandlar för brunvaror (hemelektronik).

Ursprungligen av Mattias Hedman:

En hyffsat avancerad router borde kunna ordna detta ändå.
Gäller att man ska kunna skilja portarna åt så jag skulle inte tro att du kan köpa vilken som helst på någon av våra sk fackhandlar för brunvaror (hemelektronik).

Jag är helt med på detta och tror att det har med QoS att göra och att Zyxel har gjort ett lättfattligt interface för konfigurationen alt. ett förkonfigurerad port bland de fyra andra. Digitalboxen har ju en vanlig Ethernet/RJ-45 som ansluts till Zyxel:en (enligt Telias beskrivning).

Som sagt; surt om alla som har skaffat en router och inte kan använda den i fortsättningen. Det känns inte som att Telia skulle ha valt en så klumpig lösning.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-13 20:00

Du kan INTE sätta din TV-tjänst bakom en router utan du måste koppla den till ett separat Ethernetuttag i ditt ADSL modem (Du kommer få ett nytt ADSL modem från Telia förmodlingen om du inte redan har ett nytt).

Dvs. det blir till att dra fram en egen kabel till din digita-tv box (Kreatel).

Ursprungligen av studiox:

Du kan INTE sätta din TV-tjänst bakom en router utan du måste koppla den till ett separat Ethernetuttag i ditt ADSL modem (Du kommer få ett nytt ADSL modem från Telia förmodlingen om du inte redan har ett nytt).

Dvs. det blir till att dra fram en egen kabel till din digita-tv box (Kreatel).

Så ser ett bra svar ut! Zyxel:en har alltså en dedikerad port. Hoppas då att man kan köra resten i bridge-läge.

Jodå. Modemet är på väg. 7 veckors leveranstid just nu enligt Telia.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-14 17:25

Ja, samtliga portar är ju körda som ADSL-Bridge mode (Det gör dom flesta operatörer, få som kör PPPoEthernet/ATM numera)

I Bredbandsbolagets fall kan du köra Internet på din TV port också om du vill, jag har lekt lite med detta men inte fått det att fungera (Vill inte dra separata Ethernetkablar genom separata switchar i min lägenhet för att få Datorer, Xbox 360 och BredbandsTV'n att fungera. Men jag kan leva med det då man har gratis bredband

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-03-16 01:21

Jättebra
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-100950&tabId=0
"Upp till 24 Mbit/s
Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet."

Vilket lurendrejeri. Skaffa 24 Mbit för 369:- så får man bara lite mer än 8 Mbit (339:-) om man samtidigt tittar på TV.

  • Oregistrerad
  • 2007-03-17 15:29
Ursprungligen av Henil:

Jättebra
Vilket lurendrejeri. Skaffa 24 Mbit för 369:- så får man bara lite mer än 8 Mbit (339:-) om man samtidigt tittar på TV.

Ja, det kan man tycka. Tyvärr inget Telia kan göra åt. Samma sak för Bredbandsbolaget (Jag får runt 16 Mbit som max nu när jag har TV (oavsett om Boxen är på eller inte). Däremot minskar den inte när jag tittar på tv nämnvärt. (Inga 5 Mbit/s).

Detta beror på att det är svårt att fixa "riktig" QoS på DSL. Så operatörerna reserverar helt enkelt bandbredd då datapaket som går till TV'n inte gillar att bli fördröjda. (Speciellet inte MPEG paket).

Så det är bara o gilla läget om du vill ha TV via bredband.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-16 16:19

Det gamla modemet Zyxel 600H fungerar också med Telia Digital TV.
Att man får ett till får man ta som en bonus.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Det gamla modemet Zyxel 600H fungerar också med Telia Digital TV.
Att man får ett till får man ta som en bonus.

B.D

Det står på telia.se att det bara är de nya silvriga 660H som fungerar.

"Har du rätt modem?
För att se på digital-tv via telejacket behövs ett modem som kan hantera tv-tjänsten. Ett sådant modem är det silverfärgade ZyXEL Prestige 660H. Kontrollera vilket modem du har (namnet står på modemet) och att det är silverfärgat, innan du beställer. Om du inte har detta modem kan du välja att få det medskickat i samband med din beställning av digital-tv, utan extra kostnad."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-18 16:58
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det står på telia.se att det bara är de nya silvriga 660H som fungerar.

"Har du rätt modem?
För att se på digital-tv via telejacket behövs ett modem som kan hantera tv-tjänsten. Ett sådant modem är det silverfärgade ZyXEL Prestige 660H. Kontrollera vilket modem du har (namnet står på modemet) och att det är silverfärgat, innan du beställer. Om du inte har detta modem kan du välja att få det medskickat i samband med din beställning av digital-tv, utan extra kostnad."

Har kollat igen på framsidan står det Zyxel Prestige 600H.
Bak står det Zyxel Prestige 660H Triple och det är ett svart modem som jag haft i
ca. 1år.
Skumt att det står olika modell beteckningar på det.
Men det fungerar perfekt.

Det nya har jag inte kopplat in än.
Men det ser likadant ut förutom färgen och att hörnen är rundade.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-18 18:49

Tyckte att det var fjantigt när sverige gick över till digital tv pga den etra boxen, extar strömförbrukningen samt den extra fjärren på bordet.

Med telias "lösning" så blir det ytterligare en box! Si sådär halvbra lösning!

Du har allså telejacket --> in i 660m/h modemet --> från port 2 så går du in i en digitalbox --> scart in i tv. Herregud säger jag. Tur att den är gratis!

Finns det någon Elgato-låda som man kan koppla till den den digitalbox telia levererar? Skulle vara trevligt att få telia digital-tv in i datorn.

Men Eye-TV kan man ju exportera sina inspelningar med ett kanpptryck till iTunes så att man kommer åt dem via AppleTV.

Det vore ju en dröm!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-18 17:17

Jag har Telia Digital-TV via bredbandet, har använt det nu i över en månad och det funkar över förväntan, själv tycker jag att bilden är bättre via Telia Digital-Tv än när jag jämför med Canal Digital (Parabol) på den stora tvn utanför mitt rum. Jag har kopplat det så att digitalboxen är kopplad till Zyxzel modemet i en av portarna, sedan går min routern till den andra porten i modemet. Sedan jag fick det har det aldrig krånglat för mig iallafall:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-18 19:07

Har haft det i ett par veckor nu, och är inte särskilt nöjd.

Boxen tar över 30 sekunder att starta från standby (flera minuter från helt avstängd), det är låsningar i bilden kanske varannan minut och gränssnittet är segt och ologiskt. Inget jag skulle betala för.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-19 09:33

Som någon sa ovan är port två dedikerad tll iptv (port 3 till iptelefoni) på Zyxel 660H-d1. De äldre svarta Zyxel 660H kan fungera (det beror på mjukvaran i modemet) men det är alltid bäst att använda det silvriga, för säkerhets skull

Ursprungligen av lobStar:

Har haft det i ett par veckor nu, och är inte särskilt nöjd.

Boxen tar över 30 sekunder att starta från standby (flera minuter från helt avstängd), det är låsningar i bilden kanske varannan minut och gränssnittet är segt och ologiskt. Inget jag skulle betala för.

Har du bildstörningar är du välkommen att ringa oss på supporten så hjälper vi dig!

1
Bevaka tråden