Kan jag hjälpa NÅN på 99MAc med hur jag bar mig åt här är många svordomar sparade!!!!! Texten är saxad från min blogg, därav att den kanske är lite omständig ibland.

Helvetet på jorden...

...Är en gammal skrivare som man vill ha till att fungera med en modern dator...dessutom så är då skrivaren av typen jag-saknar-display-och-knappar.
Haft den kopplad på datorn med en härva kablar och burkar, långsamt, fult och opålitligt. Man väljer att skriva ut en kartsida från nätet och det tar 20min innan skrivren börjar prutta ut sidan.
(Ethernet 10BaseT - MediaConverter till AppleTalk - kablar-in i skrivarens Appletalk ingång.. 230 Kbit/s (snigelfart))

Så jag köpte en "plugg" att sätta i häcken på skrivaren så den skall kunna kopplas in med en modern nätverkskabel (RJ45) och begripa "lingot".
Sagt och gjort, 165:- inkl frakten på eBay ... 2 skruv- på plats! yep!

Varning - nu blir det lite tekniskt...

Hmm...inställd på ett VÄLDIGT udda IP-nummer. Man kan ändra det så skrivaren funkar genom att ladda ner ett program från HP. Lättare sagt än gjort...bara hitta programmet var svårt... hmm.. välj operativsystem; HP/UX; Solaris; Windows 3.11, Win NT4.0; Win 2000 eller Mac OS. Wow! Mac OS finns med?! Kul...Öh... Mac OS9 - som var poppis omkring 1998... jaha..
Smäller igång Windows XP emulering via Paralells i Macen... sedan har man en Windows-burk

Nu över till det "roliga"...I Windows finns det bedrövligt många inställningar för att hantera nätverk, dussinet guider för att koppla konstiga saker men ingen som riktigt passar.
Efter att i timtal suttit och pillat med inställningarna i Windows känner jag att nu åker snart fanskapet ut genom fönstret...
då får jag en idé...hmm.. om det nu sitter en hel webserver inbyggt i den där klossen så kanske man kan köra "terminal" in i den...sparkar igång "Terminalen"...

% TELNET 10.1.1.22 ( Koppla upp mig mot IP-adressen 10.1.1.22)
%%
tjoff! Välkommen. / for settings ? for help

(Massa text med hur skrivaren är inställd och hur man skall göra)

ETHERTALK: 1 ( sätter skrivaren till att prata Apple-språk på Ethernetkabel )
QUIT (Avsluta, spara inställningar först)

Går sedan in i Nätverksinställningarn i Macen, Kryssar i "Använd AppleTalk"

Drar igång "Skrivarinställning"och väljer "lägg till skrivare", Pang. Skrivaren hittas på 2 sek.

1 minut senare skriver jag ut en testsida...