Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spin down med USB men ej Firewire på extern disk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-03-10 20:24

Hej!
Jag köpte nyligen en extern hårddisk, nämligen den här. Heter Formac disk mini, är på 120 GB och har både 1394 (firewire) och usb-ansluttning. Ström får den från porten. Dvs ingen extern adapter eller, för den delen, power switch.

När jag kör disken via Firewire får jag ingen spin down (dvs att disken slutar snurra och lungnar ner sig och "somnar"). Varken när jag avmonterar den från Skrivbordet eller när jag stänger av hela datorn (en Macbook förresten).

Däremot så funkar spin down som den ska när jag kopplar via USB-kabeln.

Vet någon varför? Jäkligt irriterande, hade för avsikt att köra den via Firewire, men inte så kul med en disk som snurrar hela natten när datorn sover....

Hm... detta är mycket underligt, för mig är det helt tvärt om med alla hårddiskar jag provat externt Skulle tro att det beror på kontrollerbryggan som är mellan din FW-port från datorn och hårddisken, den som styr hårddisken alltså. Jo, det är hemskt jobbigt eftersom den samtidigt blir varm i onödan och därmed förlorar sin livslängd sakta men säkert...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-03-13 09:13

Ja, precis.. Får därför köra den via USB2 och förlora lite i hastighet därmed, jämfört med FW400 (har jag för mig att FW är snabbare iaf..). Men vad gör man. Det du säger är samma som jag misstänkte, att det ligger i FW-kontrollern "i hårddisken". Tråkigt att dom inte gör en hårddisk ordentlig, men huvudsaken är att det funkar på ett sätt iaf.

Det är alltså inte i själva hårddisken som felet ligger, utan i lådan hårddisken är placerad inuti. Det är uppbyggt på det sättat att de stoppat in en helt vanlig hårddisk i en låda, lådan har ett kontrollerchip som används för att kommunicera mellan hårddisken och datorn.

Ungefär som en växellåda hjälper hjulen att drivas av motorn eller ett ännu enklare exempel (med lite fantasi) : Kontrollerchippet är en strömkabel, datorn är hårddisken och vägguttaget är USB/FW-porten, elkraftverket är din dator.

Anledningen kan vara att chippet har en billig programvara i sig helt enkelt, som inte stödjer vila via FW...

Skillnaden mellan FW & USB2 kan vara mycket stor beroende på kontrollern man har, ta fram ett stoppur och ta tiden när du flyttar en mapp med FW respektive USB2 och se om det är någon skillnad med ditt kontrollerchip. Mappen bör helst vara över 1 GB.

  • Medlem
  • 2007-08-03 14:09

Tar upp tråden igen, då jag är intresserad av en extern hårddisk.
Kvarstår problemen? Har andra liknande erfarenheter?
Formacs Mini Oxygen är ju tok-snygg, men den ska ju inte stå på full-spinn hela tiden förstås.

Lurar annars på en Iomega Minimax 320Gb...

Tips och råd, någon?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-07 23:08

Kör du Formacs disk via USB2 och inte Firewire så spinnar den ner som den ska. Nackdelen är att kabeln är "dubbel" vid ena sidan, den har två stora USB-kontakter (ska tydligen behövas om porten har låg spänning, så kan man koppla in båda och på så sätt få rätt, men det är inte nödvändigt på en MacBook iaf kan jag säga). Resultatet är att man pluggar in en USB-port, och en annan (RÖD dessutom!) får bli liggandes bredvid. Mindre snyggt!
Däremot så har disken fungerat fint så här långt (även om jag är lite orolig för den har börjat låta lite mer på sistone...).

  • Medlem
  • 2007-08-08 15:08

Tack för info!
Jag har beställt en 160Gb nu i alla fall.

1
Bevaka tråden