Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får man inte prata om att installera OS X på en vanlig PC?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-03-09 18:03

Tycker de är lite stelt o låst här på 99mac ibland, ex om ämnet ang os x på en pc. man kan väl diskutera det, sen är de väl upp till var o en vad man gör.

Spekulation: Låt oss säga att de går att installera os x på en pc, de e väl inte så hemskt, för det första så kanske de lockar en försiktig användare att byta till en riktig mac. för de andra så kanske den personen skaffar sig .mac konto. itunes konto osv som apple tjänar pengar på, personen är förmodligen också medveten om att denne är olaglig och därför kan inte få nån support från apple så denne skapar sig ett eget hel-ete med o få allt o fungera någorlunda.

O nu lite filosofi
--------------
Om det nu är möjligt, vilken/vilka lagar bryter man mot som privatperson utan egen vinning på det? Stöld eftersom gränsen för snatteri går vid 500 tror jag men frågan är om en domstol skulle sätta en dålig kopias värde till det samma som orginalet så då kanske en eventuell dom blir för snatteri. Låt oss sen för skojs skull säga att apple har tjänat pengar (genom ex itms, .mac, ilife) på att denne person använt en dålig kopia, vad händer då? Om denne person har en köpt kopia av os x och har den liggandes men använt en annan version för att lyckas med sin installation, är det fortfarande stöld eller är det något annat brott då?
--------------

Jag är inte ute efter nån vild "fajt" eller nåt, tycker bara det kan vara värt en diskussion detta, mitt sunda förnuft säger mig att om man nu lyckas med att köra os x på en pc så har man inte mycket att oroa sig över, på sin höjd en varning kanske. Man har nog större problem med funktionalitet isåfall.

Jag håller med om att det inte ska diskuteras HUR man eventuellt kan lyckas göra detta men enligt rykten jag hört så finns det dom som lyckats.

Windows finns i en jä-la massa modifierade versioner men jag har aldrig hört något om en privatperson som använt en sådan version för eget bruk åka fast för nånting. Observera att jag inte talar om rena piratkopior av windows utan kraftigt modiferade versioner.

Den lilla mängden människor som av någon anledning testar, grejar o donar med modiferad mjukvara från orginal tror jag inte blir jagade av någon och om dom blir det så tycker jag något är fel, finns det inte viktigare saker att jaga isf?

Jepp jepp, nu blir jag väl avstängd, bannad och jagad för detta men jag är inte ute efter att uppmana till eventuella brott. Jag bara hoppas på en lättsammare attityd mot denna typen av diskussioner.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-09 18:13

Bannad för detta borde du väl inte bli..
Att det går att installera OSX på vanlig peze hårdvara kan jag bekräfta och ganska lätt bara man vet hur man ska göra.
Men, precis som du säger, glädjen byts ganska snart till gruffande när det visar sej att grafik kortet bara går med 20%, nätverket fungerar lite när det vill osv... mycket som helt enkelt inte fungerar.

Klart lämpligare med tex Fedora/Ubuntu som alternativ till Windows.

Men. Jag har för mej, rätta mej gärna, att det står någonstans i avtalet du accepterar när du köper en Mac licens att du endast får installera den på Apples hårdvara.

Sen är väl inte risken så stor att du kommer att åka dit på det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-09 18:13

Börja med att läsa reglerna för 99.se

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-09 18:16

Hmm, vet någon var regelsidan har tagit vägen?

Ursprungligen av Creops:

Hmm, vet någon var regelsidan har tagit vägen?

Villkor och regler

Senast redigerat 2007-03-09 19:00
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-09 18:24

1. lägg tråden på rätt ställe, feedback.
2. anta inte att diskussionen ska bli avstängd, då kan du lika gärna skita i att posta, eller kontakta en admin om tips.

Ska läsa genom ditt inlägg strax och svara på det jag kan svara på.

Edit: Vet inte riktigt vilken riktning du tar diskussionen åt? Är det om ämnet ska diskuteras på 99mac som du argumenterar för eller är det allmän filsofi om det är bra eller ej att bryta mot apples licens.
För antingen hör den hemma i feedback, eller så tycker jag den inte hör hemma här alls.

Senast redigerat 2007-03-09 18:34
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-09 18:29

Detta forum är privatägt och ägaren ansvarar för innehållet. Skulle innehållet handla om hur man begår ett brott eller liknande skulle ägaren utav forumet göra sig skyldig till medhjälp till brottet. Vidare han döms eller inte har inget med saken att göra, men vi kan inte tillåta diskussioner kring piratkopiering, licensbrott och andra olagligheter här.

Detta är en ståndpunkt vi bör hålla fast, även fast många diskussioner faktiskt ligger där on the edge är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-03-09 18:47

ok ok,

@Creops, tack för ditt inlägg

Jag hade hoppats på diskussion ang ämnet att många verkar vara intresserade av att kunna pröva os x och hur, ex en sak jag undrar är, kan man låna hem en mac o testa?
Finns de macar nånstans man kan sitta vid o testa osv?
Nåt sånt typ. Jag vile även diskutera ämnet om varför det verkar vara så intressant att köra os x på pc. m.m. de e ju inte lätt o veta vart en disklussion leder i slutändan.

Delvis gällde de feedback så då va de ju fel forum isf oxo.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-09 19:48

Eftersom det är en tvetydig mening om vad diskussionen egentligen handlar om och vad det är det ska kommas fram till så stänger jag tråden. PM'a mig om du funderar något angående mitt beslut att stänga tråden.

Om du vill försöka igen med att skapa en tråd för att diskutera möjligheten att testa en mac eller andra sätt att nå fram till fler potensiella switchers är det välkommet, men var tydlig att poängtera vad du vill få fram utav diskussionen. Rekommenderar också att inte ha flera olika diskussioner på gång i samma tråd redan från start.

1
Bevaka tråden