Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Window Server -Vad är det?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-08 20:10

När jag kollar på vilka processer som körs på min dator så har jag ngt som heter "window server" som drar ca 10% cpu hela tiden, vad är detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 20:44

WindowServer (Quartz Compositor) är den process som har hand om visningen av fönster på datorn. Eftersom alla objekt också är "fönster", om jag är korrekt informerad, är även alla objekt (exempelvis mappar och filer) på skrivbordet också "fönster". Du kanske har massor av prylar på skrivbordet? Jag brukar hålla skrivbordet så fritt från objekt som möjligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-08 20:45

WindowServer är den process som håller reda på dina fönster som innehåller finder, safari, mail och alla andra data som visas i fönster. Ska finnas på alla välmående mac os X installationer

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-08 20:48

Och för dom som inte kan svenska...

"Responsible for managing the computer's display and mediating between the various Applications and other processes that want to display information on it. It also does the grunt work of launching new user applications, so most user processes are actually its children in the process hierarchy."

1
Bevaka tråden