Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabb hjälp med MBP köp.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!
Då var det dags att köpa en MBP 17", äntligen!
Hur lång tid brukar det ta från att man beställer till att man får sin dator
om man inte krånglar till beställningen mer än dem valmöjligheterna man
har med skärm, hårddisk osv?
På tal om det, som grafisk formgivare vill ni alla tipsa mig att välja Glossy display, eller?
Och hur stor skillnad är det på 5400rpm och 7200rpm hårddisk?
Jag kommer varken spela eller jobba med videoredigering. Användning av Adobe
InDesign, Illustrator och Photoshop dagligen. That's it... snart dags att beställa!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-08 11:30

För mig tog det 3 dagar att bygga ihop datorn innan de skickade iväg den. Efter det tog det över en vecka innan den kom fram, så räkna med två veckor som max. Köper du hos en återförsäljare får du den antagligen direkt. För mig är enda anledningen att köpa på Apple Store studentrabatten.

Och som Grafik Formgivare, Glossy eller Matt display?
5400rpm 160GB eller 7200rpm 100 GB?
Snälla, hjälp mig lite fort... jag kan även nämna att jag köper min
första Mac, även om jag jobbat med Mac under utbildningstid.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-03-09 23:53

jag skulle tagit matt, gillar inte alls gloss skärmar. Reflektionerna stör alldeles för mkt.

hårddisk funkar nog alldeles utmärkt med 5400 rpm. Viktigare med maxad ram när du kör sådana program.

  • Medlem
  • 2007-03-10 01:06

Matt skärm. Utan tvekan.
5400 RPM disk. Utan tvekan.
2 Gb RAM. Utan tvekan.

Senast redigerat 2007-03-10 10:26
  • Medlem
  • Ale
  • 2007-03-10 03:23

7200 RPM-disk är inte alls ett självklart val. Har själv en 160 GB 5400-disk i min MBP 17" och den disken är riktigt snabb och fungerar verkligen utmärkt. Det är en perpendicular-hårddisk så den är bättre än en ordinär 5400-disk. Jag har även haft MBP med 7200 RPM hårddisk och med dina användningsområden spelar rotationshastigheten mindre roll. Det betyder dock inte att jag skulle rekommendera 4200-varianten.

2 GB RAM är ett bra tips, att lägga ut extra pengar på 3 GB känns inte riktigt värt det. Har själv 3 GB och använder väldigt sällan mer än 1,9 GB annat än när jag leker med virtualisering.

Matt skärm är för övrigt ett bra val även om det är något du bör avgöra själv i butik.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-15 16:42

Jag föredrar också matt skärm. Mycket nöjd med min.
Jag upplevde det väldigt störande när jag jobbade på en polares macbook med glossy skärm.

1
Bevaka tråden